Zijstagen vast voor mast omhoog of niet?

Helppp ik wil de mast hijsen maar weet ff niet hoe of wat

1 Like


Nee dus, eerst maat dan stagen

Ja, wel bevestigen. Op spanning zetten kan als de mast staat.

Ik zet na het rechtop zetten de grootschoot tussen de fokkeval en het boegbeslag. Hoef ik niet aan de stagen te draaien; er is genoeg spanning om de voorstag vast te zetten.

Gr Rob

Wij hebben, met 3 “man” de mast recht gezet, de stagen hebben we los gelaten, en later bevestigd.
Maar dat was wel tricky omdat ze eerst even losser moesten, en ik geen idee had van de lengte van de schroefdraad. Was even een adrenaline momentje en wat “duidelijk communiceren” tegen m’n zoon en vrouw die allebei niet weten wat een mik is, of een stag, of een schoot, of een val… dus dat geeft veel meer woorden om hetzelfde duidelijk te maken. Maar goed, het is gelukt, en ik weet nu dat ik volgende keer iemand meeneem die wat ervarener is :wink:

1 Like

Hi ik heb hem dezelfde dag ook rechtop gezet. We waren met zijn tweeën. Ook echt wel even goed kijken weer hoe of wat en zorgen dat alle komen en stagen goed vrij lagen.

Ik heb wel de grote stagen vastgemaakt en de spanners stonden nog geborgd op de oorspronkelijke stannd. Dat werkt fijn want hoe hoger die gaat des te meer de stagen hem al zijwaarts stabiliseren. Lijkt me ook veiliger.

Baby stagen had ik nog los, daar heb ik zelf met twee spibomen weer een soort bokkenpoot gefabriceerd met daar aan de voorstag bevestigd. Vervolgens kon ik hem met een soort grootschootblok omhoog hijsen. De tweede man nog even voor het eerste stukje omhoog begeleiden als de stagen nog niks doen.

Zoals je gemerkt hebt kan het ook zonder zo’n bokkenpoot maar het was wel heel beheerst zo.

Eenmaal rechtop, de fokken al op de boeg bevestigen en flink aanlieren met de achterstag nog los. Dan kun je de voorstag bevestigen en de babystagen en achterstag.

Nu ga ik aan de slag om de verstaging goed af te stellen volgens een gids van selden die ik eerder gepost heb. Zal daar een post van maken.

Benieuwd of de stagen losser moeten worden gezet ten opzichte van optimaal om hem weer te kunnen strijken.

1 Like

Nee, hoeft niet, ik verstel de stagen nooit bij strijken of hijsen. Je moet dan wel veel spanning op het voorstag zetten om de pin er door te krijgen.

Gr Rob

1 Like