Zeilwedstrijd Zwartewater 2006

Zaterdag heb ik samen met Rob Meeuwsen een wedstrijd gevaren op de boot van Rob. In de thuishaven van Rob, de Ronduite aan het Beulakermeer, hadden we zoveel mogelijk de zware spullen laten liggen zoals water, benzine, anker enz. Tsja, als je iets doet moet je het goed doen!
Vanaf 10.00 uur was de inschrijving en de wedstrijd zou om 12.15 uur beginnen.
Het traject liep van de vluchthaven in Genemuiden tot aan de Ramspolbrug en weer terug. Het eerste stuk tot aan de Ramspol hadden we de wind pal achter ons en de terugweg pal tegen.
Na een slechte start (we hadden het 5 minuten signaal niet gehoord) gingen we al snel de langzamere boten voorbij. Er stond een oostelijke wind kracht 2 tot een kleine 3. Met de genua volledig uitgeboomd liepen we toch al gauw rond de 4 a 5 knopen. De kiel hadden we in zijn geheel opgetrokken.
Omdat de wind iets was gaan toenemen hadden we bedacht dat om bij de rondingsboei de genua te wisselen voor een high aspect fok, om zodoende scherper te kunnen varen, want je hebt meer aan hoogte dan aan snelheid. Later nam de wind weer af zodat we de grote genua weer opgehezen hebben om toch nog snelheid te kunnen blijven varen.
Rond kwart over 4 was onze finish. Ik geloof dat we als zesde binnenkwamen van de 16 boten. De eerste 5 boten waren allemaal boven de 35 voet.
Na de finish hebben we de boot weer naar de Ronduite gebracht.
's Avond tijdens de prijsuitreiking mochten we een beker in ontvangst nemen voor de derde plaats. De eerste plaats was voor een X-jacht van rond de 35 voet en de tweede plaats voor een stalen Sneekermeerkruizer die zón hoge SW factor had dat hij wel een halfuur na ons mocht finishen. Als we geen slechte start hadden gemaakt (we gingen als een na laatste over de startlijn) en we niet het zeil bij de rondingsboei hadden verwisseld dan had er een hogere plaats ingezeten.
Al met al een geslaagde dag.

P.S. Volgend jaar toch maar een paar zeilhandschoenen aanschaffen want ik heb de handen vol met blaren.