Zeilsledestopper

Even wat plaatjes van mijn boot, ik heb een stop aangebracht onder de leuvers van het grootzeil (geen pees bij mij)


Top dit moet ik ook hebben. Bij ontbreekt ook het beslag op de mast. Heeft er wel gezeten want heb er vier gaatjes zitten. Waar dient dit beslag voor? Ook om die karretjes tegen te houden? Onvoldoende effectief blijkbaar? Waar had je die stop vandaan?

die stop komt uit een ander topic, heb hem online besteld in heeg bij een watersportwinkel, zal ff googlen
Lazy jacks monteren - Technical Matters - sportinaforum.net
Dit is de juiste
Zeilsledestopper breed (dejongwatersport.nl)

Just to be sure het moet die brede variant zijn?

kijk goed naar het typenummer, die moet 2352 zijn, bij mij past de stop wel in de mastgleuf, maar de versmalling er onder (met popnagels vast) is een kwestie van “geweld” schroevendraaier er tussen om hem er langs te geleiden. Gaat straks met het voor de winter klaar maken weer een dingetje worden. Ik ga de stop aan de zijden die langs de versmalling moeten een beetje afvijlen/slijpen met de dremel waarschijnlijk

Goede nieuws is dat die versmalling er bij mij niet meer op zit. Dan zou het moeten werken. Thanks!

Touwtje met twee stopperknoopjes want anders gaat dat ding natuurlijk direct het water in de eerst volgende keer. :laughing:

Vraagje, is het grootzeil dat jullie gebruiken het originele zeil, en daar dan leuvers aan laten maken? Bij mij gaat nog altijd een pees van het grootzeil door die mast-gleuf. Het hijsen van het grootzeil gaat altijd stroef, en is bijna niet te doen vanuit de kuip.

gr. Pieter.

Nee de mijne is niet het origineel. Losse broek, leuvers en wat gaten voor een Cunningham. Wellicht heeft @tonmitz nog info over waar die het heeft laten maken.

is me net ook bijna overkomen
@PvM ik laat zeilen maken in Heeg (ex gaastra) heet Miedema tegenwoordig.
Als ik het zeil heb laten meten stuur ik wel door wat ik te weten kom.
Mijn boot is ex huur, met tweedehands zeilen wss. Want de UV strook op de fok zit aan de verkeerde kant, het grootzeil is een vaatdoek. Daar zijn ook later de leuvers aangemaakt volgens mij, want er zit ook een pees in.

Die versmalling heb ik eraf gehaald.
Geen idee wat de functie ervan is trouwens, iig niet om de karretjes in de sleuf te houden
Anders pasten de drukkarren van de 2 bovenste doorgelatte zeillatten er niet tussen door.
Als het zeil het nog waard is kan je er gewoon karretjes op laten zetten
Het zeil van koen komt bij miedema vandaan

2 Likes

Zie boven, zelfde bij mij, de versmalling doet niets…

Die versmalling is de feeder voor als je een grootzeil hebt met een pees. Met een zeil met leuvers heb je daar niets aan…

Mijn zeil komt bij quantum vandaan. Nieuw gekocht. Laminaat want dat vervormd niet. En inderdaad: de vorm is niet veranderd. De verwachre levensduur van laminaat is wel kort. Door het zeil nooi nat op te bergen gaat ie nu al 18 jaar mee.

Gr Rob