Zeilen met de Clever 23

De markt in beweging. Een aantal jaren geleden kocht je een nieuwe boot bij een scheepswerf, bij een exploitant van een jachthaven of een reparatiewerf die er een of meer importeurschappen op na hield. Het waren mensen, met wie je een boom over boten kon opzetten die tot diep in de kleine uurtjes kon duren.

Ze hielden van boten, net als U en ik, en ze hadden er verstand van. Zo’n werf of importeur had vaak maar één boot van één type klaar liggen en meestal was die al verkocht, zodat de proefvaart op een schip van een derde werd gehouden.

Er was meestal sprake van een lange levertijd en soms kreeg je de indruk dat je je aankoop maar moeilijk uit de verliefde handen van de verkoper los kon trekken. Met zo’n bedrijf ging je een persoonlijke band aan en deugde er iets niet, dan kon je makkelijk terugkomen en werd er gezamenlijk naar een bevredigende oplossing gezocht.

\ 255x170

Deze groep heeft langzaam aan concurrentie gekregen van moderne organisaties die een boot als een product beschouwen dat zich verkooptechnisch niet onderscheidt van een stereo installatie of een auto. De boten worden veelal in goedkope landen, met name Oost-Europa, geproduceerd en op voorraad gekocht. Ze zijn direct leverbaar en kwetsbare roeren en masten liggen klaar voor vervanging op zolder. De marges van de importeur zijn laag, dus hij moet het hebben van de grote omzet in meestal laag geprijsde boten. Dat heeft prijstechnische voordelen voor de klant terwijl de boten na betaling direct meegenomen kunnen worden.

De aanpak en het marketingconcept van dergelijke bedrijven zorgen voor een professionalisering van de markt. Een ontwikkeling die we toejuigen, maar die ook nadelen kent. Zo blijkt deskundigheid op botengebied niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger.

We gingen wat nieuwsgierig op bezoek bij zo’n modern bedrijf. Lebbink Yachting BV in Harderwijk, dat naast een motor- en visbotenlijn een serie kajuitzeilboten onder de naam Clever uit Polen importeert. Het bedrijf heeft even over de brug van de sluis in de randmeren een gloednieuwe verkoophal gebouwd waarmee men duidelijk aangeeft geen eendagsvlieg te zijn. Op het terrein staat een hele serie Clevers in alle maten en uitvoeringen, direct leverbaar.

We komen voor de trailerbare Clever 23, een vlot ogend jacht met een lage opbouw voor zijn lengte en een negatieve spiegel met een zwemplatform. De prijs van ongeveer f 35.000,00 (exclusief buitenboordmotor) is voor een bijna zevenenhalve meter jacht zeer redelijk. Het ontwerp doet ons wel wat. De ontwerper heeft bij de tekening van de opbouw weinig concessies gedaan aan de trend om op een daarvoor te klein schip stahoogte te willen creeren. De opbouw oogt vooral ook fraai doordat de zijden sterk naar binnen vallen, waardoor bovendien brede gangboorden en een ruim voordek konden worden gerealiseerd.

Interieur

Het interieur heeft daar nauwelijks onder te lijden gehad. Mede door het vrij hoge gangboord oogt de kajuit ruim en door origineel omgaan met de ruimte heeft men een heuse accomodatie kunnen inbouwen. Waar doorgaans op deze lengte de kast van de ophaalbare kiel detoneert, is deze hier nuttig gemaakt als scheidingswand van de kombuis.

Op de halfhoge opstaande rand achter het aanrecht kunt U een klein komaliewant en kombuisbenodigdheden kwijt, terwijl het geheel de open voorpiek visueel enigszins scheidt van de kajuit zonder het ruimtelijk effect teniet te doen. Verder is tegen de kielkast een fraai afgewerkte klaptafel gebouwd.

\ 290x216

Het interieur is gebouwd op een binnenschaal, zodat het polyesterewerk fraai met gelcoat is afgewerkt. De compartimenten tussen de binnenschaal en de romp zijn deels volgeschuimd, zodat de boot het predicaat ‘onzinkbaar’ mag dragen. Over het dessin van de stof van de kajuitkussens valt te twisten, maar ze zijn goed afgewerkt. Er is voor een boot van deze lengte veel kastruimte, die bovendien met mooie deurtjes en degelijk hang en sluitwerk is afgesloten. Luchthappers zorgen voor een uitstekende ventilatie.

Kortom een keurig interieur met maar twee kleine kritische opmerkingen. De afvoer van de gootsteen boven de waterlijn: dat maakt een afsluiter overbodig, maar het betekent wel dat er onder helling over stuurboord geen gebruik van kan worden gemaakt. De schroefdoppen op de tafel zijn keurig met houten doppen afgewerkt, maar waarom is dat niet gedaan bij de rest van de betimmering?.

Constructie en installatie

De electrische installatie met keurig schakelpaneel is fraai. In het interieur zijn diverse, mooi verzonken lichtpunten. De wandputtingen zijn met degelijke roestvrijstalen stangen met de kielkast verbonden. De algehele constructie van de boot ziet er degelijk uit. Er is niet bespaart op roestvrijstaal. Aan de kielophanging, het glij - en takelmechanisme is veel zorg besteed. De mast staat stevig op de kielkast. Een slimme roestvrijstalen mastvoet maakt het strijken van de mast eenvoudig en wel zo, dat de mast vrij van de kajuit in de vast uitgevoerde mik komt te liggen. De bouwers in Polen hebben wel nagedacht!.

Zeilen

We zeilden op de randmeren bij ongeveer 3 beaufort. Aanvankelijk leek de boot licht lijgierig, maar daar was wel wat aan te doen door de mast met de hekstagtakel te trimmen. De zeileigenschappen waren goed, met name aan de wind. Op ruime bakstagkoersen misten we extra lichtweerzeilen.

De hefkiel biedt een extra dimensie aan het zeilen. Door op ruime koersen met de kiel te spelen kan er een uitstekende zeilbalans worden gevonden. De zeilen zijn van een kwaliteit die we nog niet eerder bij een Oost Europese zeilmaker tegen kwamen: zij kunnen zonder problemen worden vergeleken met goede producten van westerse makelij.

Verstaging

In principe deugt deze boot. Hij zou een heel hoge waardering krijgen, ware het niet dat er met de verstaging en het lopend want is geklungeld. Het zijn wel allemaal zaken waar met weinig geld wat aan gedaan kan worden. Sommige problemen zijn zelfs te verhelpen door voor een goedkopere oplossing te kiezen. Toch vinden wij, dat het verkoopbedrijf hier steken heeft laten vallen. Zo zijn de T-terminals van de zijwanten van een verkeerde maat zodat ze niet in het mastslot passen en verkeerd worden belast. De wantspanners zijn met harpjes op de puttingen gezet. Foei!. Aan het hekstag ontbreekt een gaffelterminal, zodat ook daar de boel weer aan een harpje hangt. Het hekstagtakel is van een dusdanig lullige constructie, dat het steeds weer losschiet. De mast en opgewerkte giek onderscheiden zich niet bijzonder maar echte kritiek kunnen we er niet op hebben. Wel verbazen we ons over de schijnbaar zinloze popnagels die we aan de voorzijde van de mast signaleren. Bij navraag blijkt hiermee een kabelgoot vastgezet te zijn. Nou ja, rammelen zal het dus wel niet. Erger vinden we de constructie van het voorstag. Om voor ons duistere redenen is het voorstag bovenin op een lange lip bevestigd. Dat breekt een keer. Op de boeg grijpt het stag aan op een groot, mooi uitgevoerd roestvrijstalen beslag, maar dit trekt slechts aan het dek. Weliswaar is er in de kettingbak een verbinding gemaakt tussen het beslag en een versteviging in de boeg maar het speciaal geconstrueerde aluminium beugeltje wordt volkomen belast en draagt niet bij aan de constructie. Ook hier is het weer onnodig en op de verkeerde manier ingewikkeld gedaan. De onderdekse wantspanner tussen het voorstagbeslag en het keurig in de boeg verankerde sleepbeslag bevestigen, zou het probleem adequaat oplossen. Dat het geen bezuinigingsdrang is bewijst de onnodig zware wantspanner waarmee de draad van de zeerailing aan de achterpreekstoel is bevestigd. Nornaal gesproken wordt daarvoor een sjorring gebruikt: goedkoper en handiger.

De kikkers voor de landvasten zijn van die plastiek zwarte kikkertjes, die op een hete dag gewoon week worden.

Het merkwaardige is, dat we, als we van boord gaan, een reeds verkochte Clever 23 zien liggen waar al deze problemen niet op voorkomen: rvs kikkers, passende wanten, de goede maat terminals etc… Desgevraagd verklaart de leverancier dat de meeste veranderingen op zijn verzoek zijn aangebracht omdat hij ervan uitging dat het verbeteringen betrof.

Lopend want

Dezelfde ondoordachtheid treffen we aan bij het lopend want. Er is wat wonderlijk gerommeld met lijndikten en blokken (gelukkig bij twijfel altijd dikker uitgevoerd dan nodig). Een overloop voor de grootschoot ontbreekt., wat met name op een fractioneel getuigd schip met een relatief groot grootzeil eigenlijk niet meer mag voorkomen.

De fokkeschoot wordt na de lier belegd en op een verende clamcleat die nota bene op de rugleuning van de kuipbank is bevestigd. Goedkoper en beter zou een normale klemkikker achter de lier zijn. Zo zijn er nog wel een paar kleine dingen. De meeste dingen zijn op een middag flink aanpakken te verhelpen, maar het zou toch aardig zijn geweest als de verkoper daar eerder aan had gedacht.

Prijs-kwaliteit

De prijs kwaliteitsverhouding van de boot is eigenlijk heel goed, als we de laatste onvolkomenheden buiten beschouwing laten. Per slot van rekening blijft de Clever 23 een mooie boot voor weinig geld. De importeur heeft bij het tuigen van ons testschip wat steken laten vallen. Het is echter een enthousiast bedrijf en we hebben de indruk dat ze wel van de kritiek willen leren.