Winteronderhoud/klusjes advies gevraagd

Zo, bootje op de wal, schoongemaakt (ergste, poetsen doen we volgend jaar wel)
Wat ik wil doen komende winter:
Vervangen kiel ophaal lijn (staalkabel is door vorige eigenaar al in dynema omgetoverd) De ophaallijn is aardig gerafeld (mantel) Ik heb me al wat ingelezen, maar hoe nu precies?
Electra nalopen/vervangen De accuklemmen waren aardig roestig, en binnen wil ik graag een spanningsmeter usb lader en aansluiting voor een koelbox (auto stekker)
Ook wil ik de buitenverlichting nalopen/vernieuwen, want volgend jaar ga ik wellicht een paar weken kamperen in Friesland (vrouw op het land, ik op het water)
Als laatste wil ik goed naar de anti fouling kijken (moet het kaal/opnieuw, of kan ik volgend jaar nog een keer zelfslijpend aanbrengen) Met het schoonspuiten verdween de huidige laag nagenoeg geheel en kwam er wat zwarts onder vandaan. Wie weet wat de originele opbouw was?
Ik weet nog niet of ik over durf op finsulate, zo ja dan heb ik op eens een puist werk
En wie weet nog een laatste klusje een zonnepaneeltje/acculader. maar waar hoe, hoe groot op het dek, of een harde aan de maststeun achter op de boot?

En als laatste a.s. zaterdag naar Heeg om de zeilen in te leveren/te laten meten bij Miedema
Tips en trucs welkom!

Kiel omhoog halen en blokkeren met een pen
Haallijn afwikkelen
Losknopen
De opgerolde kiellijn afwikkelen
Losknopen
Nieuwe kielijn vastknopen aan de oude en doorhalen
Vastknopen en oprollen
Haallijn vastknopen en een klein stukje oprollen
Kiel laten zakken
Je hebt 3 meter lijn nodig, ik zou vol dynnema nemen zonder mantel

zonnepaneel: hangt er van af hoe je het wil gebruiken, wat je doel is.
Ik wilde de accu’s altijd vol, geen koelkast of grote gebruikers. Er zit 110 Ah accu in de Listo.
zonnepaneel van 20 Watt, op het brugdek voor het kajuitluik. Dekdoorvoer bij de stekkers voor het toplicht. Regelaar tegen het keukenschot aan de voorkant. Iets duurdere regelaar die ook de laadt ampéres aangeeft.
Laadt in volle zon 1.3A En meestal overdag een paar honderd mA. Altijd volle accu. Kosten rond de 100 euro.

Gr Rob

Ik kocht eea in dokkum, daar is alles op voorraad en kan je het zien.

Kijk dat klinkt goed, goede reden om weer eens naar Dokkum te gaan (heb daar veel gewerkt een paar jaar geleden, is alleen een lange rit…)
Ik wil de accu gebruiken om te kunnen ankeren, en een kleine koelbox te kunnen gebruiken. Maar daar zal ik nog even goed naar moeten kijken.
Mijn accu is ook 110 A, was ook startaccu, maar de huidige BBM is alleen voorzien van een trekkoord, en geen electrische start.

Ik ben sinds twee jaar volledig op zon energie overgeschakeld.
Twee 20W Victron paneeltjes achteraan tussen de reling en de maststeun, net boven de motor. Die hangen aan een Victron zonnelader en houden mijn accu’s mooi vol.

Moest er interesse zijn, dan bezorg ik wel wat detail foto’s, een schema en de 3d plannen van de nodige onderdelen. (Die heeft zoonlief geprint). Eventueel kan ik er ook een zelfbouwpakketje van maken en op de post doen.

De kielophaallijn vervangen, valt wel mee hoor. Ik heb ze gewoon vervangen door een trimlijn van lijnenspecialist. (Denk 6mm)

dit weekend even langs de zeilmakerij in heeg geweest, mijn Clevertje krijgt een groene huik en UV strook op de fok :wink:

1 Like