Windmeter monteren

Mooie foto’s!

Zie ik het goed dat je naast het vaante een windmeter op de mast hebt gemonteerd? Hoe heb je dat gedaan? (Ik krijg binnenkort de windmeter van raymarine St40) En is jouw mast standaard of extra lang?

Gr,

Waterman

Hoi Rienier,

Inderdaad een windex en een windmeter. Die windmeter heeft ook nog een elctronische windex. Beetje dubbelop, maar het was al zo toen ik het kocht. Voor montage moet de masttop er af. popnagels uitboren en dan de windmeter monteren. De kabels zijn door de interne kabelgoot naar beneden gevoerd. Geen idee hoe ze die er in hebben gekregen. Bij het opnieuw monteren van de masttop zijn op mijn boot alu popnagels bebruikt. Dat is lang niet sterk genoeg; die gaan los en dan vervormt de masttop. RVS gebruiken dus.
De mast is de korte versie.

Groeten en succes met de inbouw.

Rob

Wat die popnagels betreft waarmee RVS beslag aan een aluminium mast wordt bevestigd: het beste kun je daar popnagels van monel voor gebruiken. Veel sterker dan aluminium nagels en minder corrosieproblemen.
Waar RVS en aluminium elkaar raken een isolatie-pasta toepassen tussen aluminium en RVS. Een merknaam ontschiet me, maar de meeste watersportzaken verkopen het is mijn ervaring.


Hans Valk