Windkracht 8 naar engeland

A.s. vrijdag de 13e mei met de Joy vanuit Stellendam naar Wells Next to the Sea.

Met een beetje geluk volgende week weer terug.

Vooruitzicht: ZO tot O 3 à 4 bij 19 oC, dus prima zeilweer!

Later meer.

We zijn dit jaar dus wel naar Engeland geweest met onze Clever, maar door het slechte weer (windkracht 8 en hele hoge golven) na 20 uur aan de wind hakken, de reis iets eerder afgebroken!

Alles is wel goed gegaan, en op de terugweg gezelschap gehad van een school dolfjnen!

Tjonge, Engeland! Dan heb je wel lef! Knap hoor!

Zelf zeil ik nog maar kort en moet nog erg wennen aan onrustig weer op het Heegermeer! Kun je iets meer vertellen hoe je omgaat met windkracht 8, zeilvoering e.d.?

Vr.gr.,
Ruud

een goeie windkracht 6 op een plas en je hebt je handen meer dan vol aan alleen een stormfok. Aan de wind gaat dan al bijna niet meer. Windkracht 8 op volle zee met een Clever 23 en dan ook nog aan de wind zeilen is onmogelijk. Op een hele ruime koers met de storm meevaren lijkt mij het hoogst haalbare overlevingsplan met dit bootje.
Helden zijn het wel, de Engeland vaarders!

Waterman

Zeilen met een Clever met windkracht 8 gaat alleen als je nog geen windmeter hebt.

Ik ben gisteren (21 juli, 's middags, van Stavoren naar Enkhuizen gevaren. We waren de enige boot die vertrok. De bruine vloot bleef nog even binnen. Windkracht 7, uitschieters 8 was voorspeld. Buiten voeren 2 windsurfers met 4,5 meterjes. Dat is een leuke 6 bft, dacht ik nog. In de haven hebben alle zeilers het over de storm. Op de windmeter bleek het een leuke 6 bft met een heel enkel uitschieterje 7. Maximale golfhoogte bij deze wind al 1.83 m (Rotterdamse hoek). Regelmatig brekende golven. Het Ijsselmeer is leeg.

Wij voeren met een stukje genua ruim 6 knopen. Met een zware 30 voeter. Niet met een Clever.

Ga er maar vanuit dat al bij windkracht 5 al heel wat zeilers denken dat het 7 bft is en de haven niet meer verlaten.

Even later is de wind gezakt van dik zes naar dik 5 bft. Dubbelgereefd met een half ingerolde genua vervolgen wij onze weg op een geheel leeg Markermeer. we lopen 7.2 knopen. Nog steeds met een zware 30 voeter. Alles is relatief.

Een windmeter spreekt de waarheid. De waarheid is meestal niet zo stoer.

groet, Ton (4ever)

Wie maakt er nou een boot die je met windkracht 6 al niet eens met alleen de stormfok kan varen ?

Ik heg vroeger gezeild, heel lang gewindsurft en zit nu weer aan een boot te denken. Zat eerst te denken aan een new classic of een clever. Maar als ik dit soort verhalen hoor misschien toch maar eerder een folkboat of een h-boot ?

Hoe zit het met de ophaalbare kielen ? Kunnen die gefixeerd worden ?

Hallo Gast,

de kiel kan niet gefixeerd worden.

Bij harde wind kom je bij een clever wel wat gewicht te kort in de kiel. Met 7 bft aan de wind op het ijsselmeer (mét windmeter gemeten) lukt het met een dubbel rif en een kleine, zeer vlak gesneden stormfok. En daarbij de belangrijkste tool om de boot aan de gang te houden: twee maal 90 kg manspersoon in de gangboord aan de hoge kant.
We zijn die middag van kornwenerzand naar het ketelmeer gezeild met ZW 7 Bft, eerste stuk aan de wind en daarna halve wind.

Trailerbare boten hebben nu eenmaal in de regel niet dezelfde zeileigenschappen als diepkielers. 250 kg in de kiel of 600 scheelt echt heel veel. Een clever weegt met trailer 1600 kg; er zijn 25-voeters die dit zonder trailer wegen. Net wat je zoekt en waar je de boot voor wilt gebuiken.

Is aan jou dus ook de vraag: wat zoek je en waar wil je de boot gebruiken?

Groeten,Rob

Je kan met veel boten, en ook met een Clever met windkracht 7 ruime wind of voor de wind varen. 2x 95 kg in het gangboord lukt bij ons niet.

Er zijn legio boten die op open water (ijsselmeer, Noordzee) echt niet meer aan de wind komen bij windkracht 7, puur omdat de golven te hoog worden en tegenwerken. Het wordt dan stuiteren. Remedie : afvallen, maar daardoor weer minder hoog lopen.

Boten die ook niets meer doen op : Ik noem maar : 16 m2, Centaur, praktisch elke S-spant (bv Breewijd), de meeste comfortbakken zoals Catalina. (Daarom luidt het gezegde “A gentleman never goes upwind”). Op beschut (lees vlakker) water gaat het dan nog wel.
Lees de verhalen maar van wereldreizigers die in problemen komen aan lagerwal met harde wind en moeite hebben om weg te klauwen. Veel vertrekkersboten zijn uitermate geschikt voor passaatzeilen, maar minder geschikt voor aan de wind. Vaak lukt dat dan alleen nog met motor bij. Of je moet een goed scherp gesneden boot met veel ballast en een diepstekende kiel hebben of een rechtop-varende planerende V70.

Een beetje windsurfer zal ontdekken dat bij windkracht 7 (dan sta je met een 3 a 4 meter zeiltje) er praktisch niemand meer op het water is, behalve nog wat windsurfers, wat zwaardere of sportievere boten en wat bruine vloot. Ik heb zeilers horen praten over een dag met windkracht 7 terwijl ik met een 5,5 m2 zeiltje aan het surfen was. Gewoon dikke 5 bft.

Als je een boot wilt die bij windkracht 7 nog aan de wind loopt lever je andere dingen in : trailerbare boot, ondiep water, droogvallen, wantij. Gelukkig waait het bijna nooit windkracht 7, maar des te meer windkracht 3-4. Laat dat nou ideaal zijn voor een Clever…

groet, Ton

Windsurfen is een hoop veranderd hoor. Mijn kleinste (race) zeil is een 5.0 (kleiner kan je deze ook niet krijgen). Hiermee varen we tegenwoordig door tot en met 8 bft. Een 12.0 varen we t/m 4 bft. een 11.0 t/m 5 bft. Geen geschatte wind, maar meten met een windmeter (gemiddelde over ca 2 minuten, daarna krijg ik een lamme arm). Dit zijn trouwens wel maten voor wedstrijdsurfen. Meestal voor puur plezier windsurfen pak je idd (flink) kleiner.

Maar eigenlijk zeg je dus dat er weinig boten zijn die bij windkracht 7 nog goed aan de wind varen ? Nu moet ik zeggen dat bij een dikke 4 verdacht veel zeiljachten al alleen nog maar met de fok varen , wat ik nooit begrepen heb. Bij (een echte) windkracht 5 zie ik heel weinig zeilers het water op gaan.

Wat ik zoek in een boot is voornamelijk ook lekker zeilen bij hardere wind !!! Ik dacht dat een volksboot altijd een ‘aan de wind’ monster was ? Dit is toch ook een S-spant ? Of zit ik er naast ?

Traileren vindt ik niet zo belangerijk, want dat zie ik me met een new classic ook niet doen met een standaard auto (alleen met een bus of een jeep en die heb ik niet). Variabele diepgang is wel leuk, maar niet ten koste van alles.

Als zo’n kiel trouwens niet te fixeren is, lijkt het me ook niet veilig om de kustwateren te bevaren ? Gebeurd dit wel met deze boten ?

Welke boten zeilen wel goed met harde wind ?

Een boot die heel goed aan de wind zeilt ook bij wat meer wind is een Marieholm IF. Lijkt op een volksboot. De IF heeft 1250 kg ballast op een totaal gewicht van 2250. Dat is extreem veel ballast. Het is een S-spant. Goede, zeewaardige en betaalbare zeiler! Maar komt niet in planee en topsnelheid is dan ook beperkt tot de rompsnelheid van ca. 6,5 kt.

Bij keuze voor een type boot moet je de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wat wordt het vaargebied?
  2. Met hoeveel personen wordt er gezeild?
  3. Wat is het budget?

Dit geeft vaak vanzelf een goede richting aan! Het heeft mij indertijd iig geholpen!

Waterman