Wereldreis

Geachte Heer,

Mijn naam is Martine Wijngaard en ik studeer voor maritiem officier aan de hogere zeevaartschool terschelling. Na het afronden van mijn studie zou ik graag een jaar ertussenuit willen en een jaar de wereld rondzeilen met een betrouwbaar zeewaardig en handzaam scheepje. Ik kwam de Clever 23 tegen op het internet en wil graag weten of het een beetje voldoet aan mijn ‘eisen’.

met vriendelijke groet,

Martine Wijngaard

Hallo Martine,

Het zou niet mijn eerste keus zijn om er een jaar mee op uit te trekken. Hoewel de Clever 23 relatief goedkoop is en het model vlot oogt zou ik persoonlijk voor een iets grotere boot kiezen van een ouder bouwjaar om op de zelfde prijsklasse uit te komen.
De Clever 23 is volgens de Germanische Lloyd geschikt bevonden voor kustnabije water categorie C.
Er zijn leden die er mee naar Engeland varen met windkracht 7 (De Joy- zie forum). Ik zelf heb er ook mee gezeild op het IJselmeer met windkracht 6 met welliswaar een sterk gereefd zeil maar ik denk dat het ontbreken van stahoogte en de relatief weinig bergruimte je op den duur op gaat breken.
De Clever 23 is eigenlijk een daysailer. Ik zelf ga er samen met vrouw en kind in de zomervakantie 4 weken mee op reis (Friesland, IJsselmeer, Waddenzee).
Je zou wel de eerste zijn die er een wereldreis mee wil maken.
Vind je het goed dat ik deze vraag op het forum aan andere leden voorleg om er eens lekker over te discuseren?

Groeten,

Steven

beste Stefan

dit lijkt me een prima idee!! mijn plan is om na mijn studie langs de Nederlandse kust naar beneden af te zakken, het kanaal door, Golf van Biskaje, richting Griekenland.

groetjes, Martine

In zeilen heeft een reeks artikelen gestaan van een 18 jarige jongen die met een Etap 22 naar Spanje en verder is afgezakt.

Zelf zou ik niet snel de Clever 23 hiervoor kiezen. Niet vanwege de grootte maar de stabiliteit. De Clever heeft toch meer het karakter vannen zwaardboot dan van een kiel boot. Rustig een kop koffie drinken met de stuurautomaat aan zal een uitzondering blijven.

Hoi Martine,

ik zou zeker geen clever 23 nemen als ik op groot water ga varen.
De kiel van een clever kan opgehaald worden. Probleem is: in de onderste stand is hij niet te fixeren! Dat betekend dat de kiel kan inschuiven als de boot meer dan 90 graden plat gaat. Vervolgens is de boot zijn oprichtend vermogen kwijt.

Misschien een idee je vraag voor te leggen aan één van de redacteuren van het blad Zeilen; Henk bezemer. Die heeft verstand van stabiliteitsberekeningen en is toevallig in het bezit van een tweelingzusje van de clever; de nieuw classic 700. Die heeft dezelfde kielconstructie.

Groeten en hou ons op de hoogte.
Rob

Ik zou ook geen Sportina nemen voor een wereldreis, er zijn meerdere kleine boten die er wel (redelijk) geschikt voor zijn. Het schijnt dat er pas geleden nog een gezin met een Etap 21i de wereld is rond gezeild.
Kijk vooral naar het zeiloppervlak en het ballastaandeel in de kiel, hieraan kun je redelijk zien of een boot stabiel is. Mij lijkt 40 procent ballastaandeel toch wel minimaal. Ook het gewicht bovenin de mast moet minimaal zijn,elke kilo in de top moet je met de factor 7-8 compenseren in de kiel.

Kijk ook op de website van www.zeilen.nl onder het knopje vertrekkers.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Goede reis.
Jan.

Ik sluit mij geheel aan bij Jan. Ik heb inderdaad al 2 verhalen gelezen van mensen die met een etap 21i op stap zijn geweest, een boot zonder kwetsbaar ophaalbare kiel. Daar zou ik ook meer mee durven dan met een Clever. En nog meer zou ik durven met een oude S-spant, met 7,5 meter is Kaap Hoorn gerond met een tuitelige S-spant, dat durf ik zelfs niet met een etap 21i (ook niet met welk ander schip hoor…)

groet, Ton

Met een Clever de oceaan over lijkt mij waanzin. Je moet minimaal een maand volledig self suporting kunnen zijn. Als je een lijst maakt wat je dan nodig hebt aan voorraad voedsel, water, electronica, brandstof, gereedschap, kleding, apparatuur etc. dat wil je niet laden op een Clever 23. Om maar te zwijgen over het comfort, de stabiliteit en de degelijkheid.

Het is te vergelijken met de Mount Everest beklimmen op slippers of een caravan trekken met een fiat Panda; niet onmogelijk maar zeer ongeschikt. Als je met een Clever de oceaan oversteekt dan verdien je wel een medaille!

Succes

Waterman