Wereldreis

Geachte Heer,

Mijn naam is Martine Wijngaard en ik studeer voor maritiem officier aan de hogere zeevaartschool terschelling. Na het afronden van mijn studie zou ik graag een jaar ertussenuit willen en een jaar de wereld rondzeilen met een betrouwbaar zeewaardig en handzaam scheepje. Ik kwam de Clever 23 tegen op het internet en wil graag weten of het een beetje voldoet aan mijn ‘eisen’.

met vriendelijke groet,

Martine Wijngaard

Hallo Martine,

Het zou niet mijn eerste keus zijn om er een jaar mee op uit te trekken. Hoewel de Clever 23 relatief goedkoop is en het model vlot oogt zou ik persoonlijk voor een iets grotere boot kiezen van een ouder bouwjaar om op de zelfde prijsklasse uit te komen.
De Clever 23 is volgens de Germanische Lloyd geschikt bevonden voor kustnabije water categorie C.
Er zijn leden die er mee naar Engeland varen met windkracht 7 (De Joy- zie forum). Ik zelf heb er ook mee gezeild op het IJselmeer met windkracht 6 met welliswaar een sterk gereefd zeil maar ik denk dat het ontbreken van stahoogte en de relatief weinig bergruimte je op den duur op gaat breken.
De Clever 23 is eigenlijk een daysailer. Ik zelf ga er samen met vrouw en kind in de zomervakantie 4 weken mee op reis (Friesland, IJsselmeer, Waddenzee).
Je zou wel de eerste zijn die er een wereldreis mee wil maken.
Vind je het goed dat ik deze vraag op het forum aan andere leden voorleg om er eens lekker over te discuseren?

Groeten,

Steven

beste Stefan

dit lijkt me een prima idee!! mijn plan is om na mijn studie langs de Nederlandse kust naar beneden af te zakken, het kanaal door, Golf van Biskaje, richting Griekenland.

groetjes, Martine

In zeilen heeft een reeks artikelen gestaan van een 18 jarige jongen die met een Etap 22 naar Spanje en verder is afgezakt.