Nu de 2-takt motoren in verband met het millieu niet meer nieuw verkrijgbaar zijn vraag ik mij af welke motor het beste geschikt is voor de Clever 23. Er zit bij mij nu een Mercury 8Pk 2-takt langstaart achter. Gewicht van deze motor is 34 Kg. Deze motor heb ik 2002 nieuw gekocht. Tot dusver heeft deze motor mij nog nooit in de steek gelaten.
Wanneer ik kijk naar het gewicht van een 4-takt met het zelfde antal pk’s zie ik dat bij diverse merken deze fors hoger is.
Mercury F8 - 38 Kg
Yamaha F8C - 38,5 Kg
Suzuki DF8 - 39,5 Kg
Honda BF8 - 44,5 Kg!
Wanneer je kijkt naar het gewicht bij 1-cylinder 4-takt motoren van 6 pk zie je dat deze beduidend lager zijn. Deze schijnen alleen niet zo mooi te lopen als een 2-cylinder.
Mercury F6 - 25 Kg
Yamaha F6C - 28 Kg
Suzuki DF6 - 26 Kg
Voordelen 4-takt motoren:
Zijn stiller
Ze stinker minder
Zuiniger in gebruik
Geen mengsmering nodig
Nadelen 4-takt motoren:
Onderhoudsgevoelig
Zwaarder gewicht
Duurder in aanschaf
Niet liggend te vervoeren
Vooral het gewicht en onderhoudsgevoelig spreekt me niet aan.
ik heb een yamaha 8 pk 4 tact met werkschroef van 8 jaar oud
verbruik bij 5 knoop 1 en een kwart liter per uur bij krap half gas
slaat prima achteruit
afgezien van een hoop start problemen dit voorjaar is het altijd een probleemloze motor geweest, terwijl hij juist een beurt had gehad!!
mijn ervaring achteraf is: zoek een officiele yamaha dealer,
de alle merkendealers hebben er niet voldoende verstand van
wat het gewicht betreft, als hij er eenmaal achterhangt heb je er geen last van, en wat hij zwaarder weegt als een vergelijkbare 2tact hoef je minder aan benzine mee te nemen
ben je toch bezorgd over de extra kilo’s, mest je boot uit of kijk eens kritisch naar je watertank ( zit hij altijd vol, dan heb je 60 kilo te pakken)
voor een uitgebreide discussie over bbmotoren, zie het waarschippers forum
Wij hebben enkele jaren met een 6 pk 4takt Mercury gevaren maar het was een erg onbetrouwbare motor en kwam ook niet vooruit met tegen stroom op het wad of tegenwind.
Sinds vorig jaar hebben we een Yamaha FT8 High Trust met werkschroef. EEN AANRADER!!
Start altijd, loopt mooi rustig, krachtige motor zowel vooruit als achteruit(geen last met uitlaatgassen)
Haalt met relatief weinig toeren 5,5 tot 6 knopen.
Ook met tegenstroom vaar je nog makkelijk 4 tot 5 knopen(GPS)
enige nadeel het is wel dat het een motor is van 40 kilo
maar hij geeft je wel een veilig en betouwbaar gevoel.
ik heb precies dezelfde motor
qua vermogen heb ik precies dezelfde ervaringen
ik vind het echt een aanrader
op het wad kwamen we deze zomer een comet 720 tegen met een zelfde motor, maar dan een langstaart
dan past er een nog groteren schroef op
die man was echt niet bij te houden
laat bij aankoop de grootste schroef monteren die past
Wij hebben inderdaad ook de langstaart met grote schroef.
Verder hebben wij een gashendel in de kuip en de motor kan gekoppeld worden aan het roer zodat de motor meestuurt.
hierdoor han je op de plek heel kort draaien.
Dit is kompleet geinstalleerd door FUNMAXX(Yamaha dealer) in Lelystad. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
Manoeuvreren gaat hierdoor echt super.
Tijdens het zeilen kun je de motor makkelijk weer loskoppelen van het roer en de motor ophalen.
Vraagje aan de optimist; wij hebben een nieuwe motor aangeschaft met afstandsbediening en deze moet nog gemonteerd worden. Wat is jullie ervaring wat betreft de plek van de schakelkast? Het is n.l. best wel een flink ding.
Zeilgroet
Xandra
Beste xandra, de afstandsbediening hebben we voor in de kuip geplaatst aan de rechterkant.
Op deze manier heb je er geen last van in de bakskist en blijft de grootschoot niet achter de hendel haken.