Weekend vol tegenstellingen

Afgelopen weekend de boot weer voor het eerst dit jaar uitgetest. Onze dochter was uit logeren dus we hadden wat meer ruimte aan boord.
Zaterdagochtend rond tien uur vertrokken we richting IJsselmeer met als doel om op Urk te overnachten. We hadden pech met de windrichting (NW) zodat we gemotord hebben tot voorbij het vogeleiland. Hier wordt het water wat breder zodat je wat meer ruimte hebt om te laveren. Op het traject Zwartsluis en het vogeleiland is laveren soms een hachelijke situatie i.v.m. de steeds meer toenemende zware vrachtschepen van soms meer dan 100 meter lang.
Na 2 rakken gezeild te hebben ging plots de wind geheel liggen en lagen we dan ook te dobberen. Wat je dan direct krijgt dat de kleine vliegjes dan in grote getale op je huid en boot gaan zitten. Dan de motor maar starten. Tot halverwege het Ketelmeer begon het plots weer te waaien zodat we het laatste stuk tot aan Urk toch nog redelijk hebben kunnen zeilen.
Aangekomen in de haven van Urk was er nog net een mooi plekje aan de kade bij het strand waar we tussen pasten (voordeel van kleine bootjes).
Na de boot te hebben opgeruimd zijn we het dorp ingegaan. Er was die middag een vlootschouw van oude vissersschepen. Na op een terras een aantal drankjes genuttigd te hebben zijn we richting de pizeria gelopen om vervolgens deze op de boot op te eten.
Nacht’s rond drie uur werden ik wakker van harde knallen. Uit het dekluik naar buiten gekeken en zag dat er met vuurpijlen geschoten werd (zo kennen we de Urkers weer). Als het maar niet op de burgemeesterwoning was. Nacht’s begon de wind al aardig in kracht toe te nemen en het water klotste dan ook behoorlijk. Na nog een aantal keer wakker zijn geworden (zeilboot die rond 3.30 aanmeerde en roerde wat bonkte door de golven) toch nog redijk geslapen tot ongeveer 10 uur.
Na het onbijt de dijk overgetuurd en dacht dat het wel mee viel met de wind. Daarom ongereefd grootzeil met de fok klaargelegd. Na het gootzeil in de beschutte havenkom al omhoog gehezen te hebben gingen we gelijk al als een speer op alleen het grootzeil (+/- 5,5 knoop) Bij een poging om de fok bij te hijsen zouden we uit het roer lopen. Op de marifoon hoorden we dat de wind opgelopen was naar kracht 6 op het IJsselmeer en dat was ook te merken aan de vele hulpoproepen.
Eenmaal op het ketelmeer de fok er bij opgetrokken en werden er snelheden van ruim 6 knopen gehaald (Top 6,5 Kn) Aangekomen bij de Ramspolbrug de zeilen gestreken om de brug te passeren en na de brug alleen de fok opgetrokken om dat we de wind pal van achteren hadden. Met alleen de fok zaten we nog steeds op +/- 5,5 Kn. Bij Genemuiden nog een plensbui zodat we dit weekend alles gehad hebben. Zon, regen, geen wind, veel wind. Toch een geslaagd weekend.

De Ketelbrug met een doorvaarthoogte in het midden van 12,90 meter (doorvaarthoogte 12,70 NAP/waterstand IJselmeer 's zomers -0,20 winters -0,40 NAP) is geen belemmering voor de Clever die een doorvaarthoogte van 10 meter heeft.[/b]

Dat is leuk, we hebben elkaar net misgelopen! Die zondag rond 15.00 vertrok ik vanuit de sluis bij Lemmer ri. Ketelhaven. Die dag lag Lemmer in een rothoek wat golven en wind betrof, dus het duurde even voor ik voorbij de hoek kwam. Daarna hoog naar de friese hoek en toen 1/2 winds ri Ketelbrug. Helaas had ik meer tijd verloren dan verwacht bij Lemmer en daarom omgevaren naar Urk ipv Ketelhaven en daar overnacht. Mijn verontschuldigingen hiervoor. Maandag meer wind! Nog even getwijfeld ivm. golven. Toen de regen rond 12.00-13.00 stopte op pad gegaan en toen in een oogwenk langs ketelbrug, haven en eiland geblazen. Voor de roggebot sluis motor aan, ter hoogte brug bij Elburg wind op kop en rond 19.00 gearriveerd in jachthaven Molecaten. De tocht was singlehand en uit veiligheidsoverweging met enkel een HA fok gevaren. Met 8,5 m2 ben je dan behoorlijk underpowered. Desondanks de hoogste gem. snelheid en hoogste 30seconden max. snelheid gelogd (wind en golven mee). De rit aan lagerwalzijde IJsselmeer is me erg meegevallen voor een dergelijk kort en licht jacht.