"waterdichte compartimenten" lek

Twee jaar geleden hoorde ik bij het verplaatsen van de Aeolus water klotsen in de boot. Bij nazicht leek alles binnen mooi droog.
Ik had niet gedroomd, was nuchter, Aeolus stond op de trailer en ik hoorde achteraan zeker water klotsen.

De zoektocht leidde naar één mogelijk plaats. “Achter de rechte wand in de stuurboord bakskist”.
Oplossing?

Gaatje boren en water aflaten. Luik bestellen, opnieuw gaten boren (ditmaal met de klokzaag) en de opening mooi uitzagen (30cm x 30cm)
En dan begint een strijd met natte PU-schuim. Alles er uit (100kg) en laten drogen, drogen en drogen.
Luik er in gekleefd en geschroefd en dan afwachten.

1 winter in de regen op de trailer = 1l water in het “waterdicht compartiment”. Aangezien er “op” het water niet “meer” water in komt, komt het water van “boven”.

Vermits ik voorlopig het land niet uit mag en dus de Friese wateren niet mag onveilig maken, ga ik op zoek naar “de lek”.
Dankzij een “slangemens” (zoonlief) is het mogelijk om de “hekstoel” te verwijderen. (3 x M8 moer lossen).
De kit die de gaten zou moeten dichten is duidelijk oud en aan vervanging toe.

Om zeker te zijn, ga ik ook het bakboord waterdicht compartiment te lijf. En ja hoor. Daar staat ook water in. Minder maar toch meer dan me lief is.

Moraal van het verhaal:
Na verloop van tijd beginnen een aantal dekdoorvoeren te lekken en komt er water op plaatsen waar je het niet wilt. De oplossing is even op je tanden bijten, opening maken en een dag werk om vieze brij er uit te halen.
Oh ja, die belachelijke M8 onderlegringetjes ga ik vervangen door grote modellen. Dat verspreid de krachten.

Water aftappen zonder dat de bakskisten vol lopen.

Langs daar lekt het (denk ik)

Stuurboord luik even passen.

En nu bakboord.

Poolse versie van PU drijfvermogen.

Alles lekker kletsnat.

2 Likes

Boeiende post om veel verschillende redenen en ook supernuttig voor mensen die dit ook hebben of nog gaan krijgen.

  • Had gehoord over deze luchtkamers maar wist niet of ze er waren en waar dan precies. Zijn dit de enige of zitten er nog meer? Wellicht bij de punt ook nog? Aan weerszijde van de kist voor de koelbox?
  • Ben ook wel benieuwd of er meer zijn met deze problematiek. Lijkt me er wel een die meer gaat optreden naar mate boten ouder worden?
  • Lijkt me lastig om vast te stellen zonder een kijkje te nemen en een gat te boren. En dan ben je denk ik ook het idee van de luchtkamer kwijt nietwaar?
  • Ben jij nu gewoon wat extra bergruimte rijker of doe je het weer vol met dat schuim met oog op de oorspronkelijke functie? Luik waterdicht?
  • Op je tweede foto lijkt er daglicht te komen door twee gaatjes linksonder de twee bouten bovenin. Nog een piepklein gaatje daar weer linksboven. Zijn dat niet de lekken geweest in plaats van de bouten?

Echt mooi hoe je de koe bij de horens hebt gevat. Petje af!

Volgens mij zitten er ook luchtkamers in de voorpunt. Helemaal vooraan onder de matras is bij mij een ronde schijf in iets ruwere poyester (geen gelcoat) Ik vermoed dat dit toegang geeft tot een andere “schuimplaats” En overweeg eigenlijk om die ook leeg te maken.

De problematiek is bij mij naar boven gekomenen door het horen van het “geklots” en doordat ik de indruk had dat mijn boot schuin in het water lag en veel te diep in het water aan de achterzijde. (Ah ja daar zat 100kg teveel)

Het enige wat je kan doen om dit probleem met zekerheid vast te stellen of uit te sluiten, is inderdaad de opening maken en het schuim er uit halen. De luchtkamer ben je niet echt kwijt he. Door er een waterdicht luik in te steken houdt de luchtkamer zijn nut en ben ik van de last van het schuim af. Ik heb in het verleden al iets teveel boten gezien met “nat schuim”…

Ik gebruik zeer bewust deze extra ruimte niet. En dit om twee redenen.

  • De ruimte is bedoeld als veiligheidsruimte
  • Ik wil voor de zeilprestaties gewicht achteraan in de boot beperken.

Wat ik wel overweeg is zeer sterke luchtzakken te zoeken die ik kan oppompen en in die ruimte kan steken.

De twee piepkleine gaatjes op de foto heb je goed opgemerkt. Dat zijn gaatjes van waar vroeger de houder voor de nationaliteitsvlag stond. Die heb ik twee jaar geleden dicht gemaakt en er komt nog steeds water binnen. Dus zij zijn niet “de lek”

Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn strijd tegen het lek. :slight_smile:

Ik heb vorig jaar de luchtkamer in de punt open gemaakt. Ik wilde daar mijn accu plaatsen en een gever voor de dieptemeter.
Ik heb het ronde gedeelte opengezaagd en kwam bij de pur. Ook die was nat. Schrok daar behoorlijk van.
Ik heb zoveel mogelijk verwijderd.
En uiteindelijk de accu en gever geplaatst.
In de opening naast de kiel, volgens mij het laagste punt, vond ik het water onder de afwerkplaat. 2 á 3 liter. Hou dit nu in de gaten. Vilgens mij lekte het bij mij naast de mast bij de kabeldoorvoeren. Dit heb ik verholpen.

Toen ik de Aeolus kocht waren er onderaan de kielbox duidelijk vochtsporen in de bekleding. En ja hoor daar stond water. (Is inderdad het laagste punt.
Ik heb dan heel de kielbox gestript en kon zien dat er langs de kielbox water naar beneden liep bij regen. Dus heel de mastvoet gedemonteerd, kiel gedemoteerd en alles terug goed afgedicgt met tec7 gemonteerd. Nu is die perfect dicht (daar alvast)
Ik heb er toe in een keer van geprofiteerd om de kielbox opnieuw te bekleden met nieuw schuim en dezeflde (grondig gewassen) stof.

Nog een vraagje ivm dat ronde gat vooraan. Zaten daar lossen blokken pur in? of heb jij die moeten lossnijden?
Als ik dit hoor, dan gaat die ruimte volgende winter bij mij open om het na te zien en leeg te maken.

Volgens mij hadden ze nog wat afvalstukken die ze er in hebben gelegd. Er zat oop een flink stuk vast.
Heb dit met een schrobzaag in strookjes gezaagd en afgebroken.

Vandaag de grote montagedag.

De uitdaging is om op de M8 draadeinden van het dekbeslag terug onderlegringen en moeren te krijgen. Mijn armen zijn immers niet lang genoeg. Bovendien vallen onderlegringen er steevast af als je de moer wil monteren.
Oorspronkelijk waren gewone onderlegringen gebruikt. Deze vond ik echter naar de kleine kant. Daarom heb ik nieuwe grote onderlegringen voorzien. (Via RVSpaleis) Die verspreiden de krachten beter over de romp.
Om alles te monteren heeft zoonlief een hulpstuk geprint. Dit houdt zowel de moer als de onderlegring mooi op zijn plek en maakt de montage makkelijker.

Aan de buitenzijde heb ik mooi “donuts” voorzien in schilderstape. Dat moet het makkelijker maken om daarna de overtollige sikaflex weg te halen.

Bij montage merk je ook het nut van de lange draadeinden. Je kan namelijk eerst de moeren “voormonteren” en dan pas de Sikaflex aanbrengen.
Opgelet: nadeel van die lange draadeinden is dat een gewone dop van een ratelsleutel onbruikbaar wordt. Als je een “buissleutel” gebruikt als dop voor je ratelsleutel, is het probleem opgelost.


Bovenstaande foto toont de “voormontage” met het geprinte hulpstuk. Dus eerst alle moeren er een beetje opschroeven, dan pas “prut” voorzien en alles aanschroeven.
Tip: een webcam in de ruimte verbonden met een laptop maakt het veel eenvoudiger. Een helper kan je instructies geven waar je het draadeind kan vinden.


Bij aanschroeven komt de prut er langs binnen mooi uit. Er zit dus zeker genoeg tussen om alles aft te dichten.

Aan de buitenzijde ziet het er zo uit:

En nu zijn we klaar voor de volgende stap: Zonnepanelen monteren. (op de witte beugels)

Dus wat heb je nodig?

  • Veel geduld
  • Soepele spieren
  • Het magische hulpstuk. (Interesse? Stuur even een berichtje)
  • Schilderstape en een passer met een snijmesje
  • Sikaflex
  • Ratelsleutel met voldoende verlengstukken