Waddentocht tips en tricks?

Hi all.

Deze zomer en vermoedelijk ergens tweede helft van augustus ben ik van plan een waddentocht te maken. Voorafgaand leg ik de boot in Friesland (Langweer) en dan moest het er maar eens van komen met zo’n ideale boot om droog te vallen enzo.

Hebben jullie nog praktische tips en tricks voor het droogvallen en het oversteken van wantijen? Nog mooie routes, ankerplekken of must-see haventjes?

Leek mij logisch om binnendoor naar Lauwersoog te gaan, ook mooi om eens te bekijken en dan om dan westwaards richting ijsselmeer te gaan. Veel meer had ik nog niet bedacht.

Ben benieuwd!

Ik lees heel graag mee.

@PvM jij kent het gebied vast op je duimpje? :grinning:

Leuk! Ben benieuwd.

Tips;
-met wind mee kan je vrijwel zonder kiel zeilen. Aan de wind niet
-neem je ondiepe roer mee!

Gr Rob

Dag Koen, wij zeilen vrijwel alleen op het Lauwersmeer, dus aan ons heb je niet veel. Wel van plan om binnenkort eens bij lauwersoog naar buiten te gaan. Het lauwersmeer kennendus wel op os duimpje.

Vaak genoeg gedaan, advies van mij… Vertrek volgens de juiste tijden: https://www.watersportalmanak.nl/artikel/vertrektijden-jachthaven

(Zelf ook best vaak eigenwijs gedaan en niet geluisterd, dan kom je niet ver)

Neem niet te veel risico met lange afstanden als je perse optijd in de haven wil zijn. Vond de afstand Texel → Makkum net te veel van het goede. Natuurlijk kan dit wel met goede wind.

Hou een water kaart in de buurt want niet alle geulen zijn goed beboeit.

Als je in de buurt van Harlingen komt. Niet teveel buiten de vaargeul. Want er ligt daar een betonrand in het water.

Praat vooral met mensen in de havens en vraag advies. Super leuke tips gehad in het verleden.

Ben ook gewoon een rookie maar doe altijd maar gewoon wat. Als je de waterkaarten en tabellen volgt gaat het goed.

Zelf bezit ik geen laagwater roer, maar heb hem ook nog niet nodig gehad. Denk wel dat ik dan wat meer risico zou nemen en dus mooiere routes zou varen.

Leuk, ik lees ook mee, wij liggen de komende 3 weken in Oudega bij Heeg, dus als daar nog Cleveraars zijn die even willen kletsen, meld je gerust!
Ik zag al wel een New Classic 700 liggen daar.
BTW Langweer is ook niet zo ver van mijn plekkie, wellicht dat we een dagje samen kunnen zeilen op het Hegermeer?

Ja dat is een leuk idee!

Ik zou niet van het lauwersmeer west gaan, maar andersom
Met een heersende zw wind meer kans om te zeilen
West - oost langere tijd stroom mee
Het traject terschelling - ameland is qua stroom gunstiher als andersom, tenzij je tijstopt

1 Like