Waar plaats ik sensor voor log en speed

Heb een Raymarine Bidata 40 setje gekocht waarmee ik snelheid en diepte kan meten en weergeven. Het inbouwen heb ik eerder gedaan bij een Clever 25,5. Daar kon ik toen makkelijk voor de mast en onder het bed twee gaten boren in de bodem. De binnenmal was was daar voorzien van een waterafsluitende draaidop. Sensoren plaatsen was eigenlijk makkelijk, door strak te boren en ze dik in de Sirkaflex kit (zo heet die meen ik) te zetten. Prima waterdicht.

Nu mijn vraag: Bij de clever 23 (mijne is van 1997) is de binnenmal gesloten en niet toegankelijk met een draaidop onder het bed, vlak voor de zwaardkast.

Wat is een goede plek om te gaan boren zodat je er van binnen toch bij kan. Ik overweeg om zelf zo’n draaidop te installeren in de binnenmal. Zelf denk ik aan de vlakke vloer onder het bed, voor zwaardkast/ mast.

Weet iemand of je makkelijk door de buitenromp/bodem van de Clever 23 boort op die plek. Is de bodem daar niet verdikt/verzwaard?

Alle tips zijn welkom

Dank en groet Roy

Bij mij zitten de sensoren onder de kuip uit het midden.
de huid is hier enkelwandig.
voordeel makkelijke montage,korte bedrading, makkelijk weg te werken
nadeel als je te sportief zeilt en de boot gaat erg schuin dan komt sensor uit het water. Achter de kiel zal wervelingen geven.

Met vriendelijke groet,

Peter

Beste Peter

Dank voor je snelle reactie en idee. De optie klinkt aantrekkelijk wat betreft inbouwen. Heb je ze ingebouwd in het deel dat via de bakskist (waar bij mij altijd bilgewater staat) bereikbaar is, of het deel dat via de kajuittrap / schuiflade bereikbaar is?

Voor mij is vooral een goede dieptemeter belangrijk. Vindt je dat werveling de meting onaanvaardbaar beinvloedt? Of kun je goed op je dieptemeter vertrouwen?

Groet

Roy

Bij mij zitten ze in de kajuit waar de schuiflade zit.
zo ver mogelijk naar achter en uit elkaar.
Zodat je de ruimte nog steeds voor berging kan gebruiken.
Bij mij zit een schuifkist met toilet ,maar die schuif ik nooit weg.
Ik gebruik de ruimte als berging.
de aanwijzing klopt wel dus niet zo veel last van wervelingen.
Enig nadeel als de boot erg schuin gaat dan komen de sensoren uit het water
en geeft hij niks meer aan.

met vriendelijke groet,

peter

bedank Peter! Dan weet ik nu waar ik (ook) ga boren

groet

Roy

Dit onderwerp is al eerder besproken. Klik op de volgende link
http://www.12forum.nl/forum/bericht.php?ID=2238&tID=46&fID=5

Log en dieptemeter gemonteerd achter de kiel. Niet de meest logische plek. Wel de makkelijkste.

dieptemeter

ok dank allemaal. Alles is gemonteerd en werkt. Inderdaad achter de kiel in het deel waar schuiflade naar achter schuift. Makkelijk te doen met goede - maar dure - gatenboor.

Groet
Roy