Voorstellen jeroen van Asperen

Hallo,

Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een clever23.
Ik heb in een ver verleden een zeilcursus gedaan dus ben een beginnende zeiler.
Ik heb de boot gekocht omdat deze trailerbaar is en van een boothelling te water is te laten, benieuwd naar de eerste keer. Voor nu eerst wat onderhoud waarbij de antifouling aan de beurt is, maar hopelijk nog eind augustus de eerste tocht.

Ik heb nog geen ervaring met het plaatsen van de mast, iemand nog tips en aanwijzingen?

//scheepsnaam/Freedom
//bouwjaar/1999
//haven/trailer
// serienummer/

Dag Jeroen, Gefeliciteerd! Wij hebben beiden langs elkaar heen geshopt. Ik heb de Freedom ook bekeken, zoals jij de Jarin. Drie keer raden welke boot ik vandaag gekocht heb…

Welkom allebei, voor de mast is het vooral de vraag, heb je een strijkwant, anders is het de eerste keer goed opletten. Ik heb het geleerd van Koen. Wellicht een keer een meet up voor diegenen die geen strijkwant hebben. Bij mij is het twee keer een beetje mis gegaan (kromme bevestiging van een zijstag als gevolg) geen grote ramp maar toch. Ook het goed aanslaan van het vioolblok voor moet je even leren.

Hallo Frank, dank en jij ook gefeliciteerd dan met de Jarin!

(Ik ben daar overigens niet geweest, ik heb gekeken naar een new classic, maar vind de Clever mooier).

Wie weet komen we elkaar nog eens tegen op het water!

Gr

Jeroen

Hallo Boswachter,

Ik heb geen strijkwant en ben erg benieuwd hoe ik de mast de eerste keer ga hijsen of strijken.

Een meet up is een goed idee want zo te horen zijn er wel wat aandachtspuntjes bij het zetten van de mast..

Ik ga de boot eerst goed behandelen aan het onderwaterschip, maar ik houd me aanbevolen als je een keer de tips en trucs zou willen delen!

Gr

Jeroen

gefeliciteerd met je Clever23! Bij het plaatsen van de mast is het handig om dit met twee personen te doen: één stuurt de mast, de ander begeleidt aan de voet. Controleer alle verstaging en lieren vooraf op slijtage. Gebruik eventueel een maststrijkinstallatie als je die hebt, dat maakt het eenvoudiger en veiliger.

Hallo Lorelie,

dankjewel, komende week het onderwaterschip onder handen nemen en dan hopelijk nog eind van het seizoen een stukje varen. Bedankt voor de tips, ik zal inderdaad de mast en tuigage goed nalopen en met z’n tweeën de mast zetten. een masstrijkinstallatie zat er helaas niet bij, misschien iets om later nog eens naar te kijken.. omdat het een trailerbaar jacht is, heeft dat ook het voordeel dat je snel de boot even meeneemt en ergens anders weer te water laat. althans, dat was de gedachte :slight_smile:

gr

Jeroen

Wat wij meestal doen, is een man bij de mast om te begeleiden, en de andere in de kuip.

De lijn van het vioolblok halen we door een geleider en dan door een van de valstoppers, zo kan de mast even vast gezet worden mocht dat nodig zijn.

Bij het zetten van de mast zetten we de verstaging even vast met een schildersplakbandje, de verstaging wil nog wel eens uit het gleufje in de mast ontsnappen. Je kunt ook een stukje tuinslang ertussen wurmen zoals bij Rob Listo geloof ik, maar als je de verstaging los moet halen lijkt me dat lastig.

De belangrijkste tip, communiceer goed en doe rustig aan. ( ik was de eerste keren wat paniekerig, dat vind mijn scheepsmaatje (zoon van inmiddels 20) wat minder ) :stuck_out_tongue:

Oh enne om de pin bij het vioolblok los te krijgen, zorg dat de achterstag geen spanning heeft, anders ben je wel even bezig