Hebben jullie ook een vioolblok in de giek als vertraging voor de onderlijkstrekker?
Ik wist dat ie er in zat halverwege de giek en dat ie stroef liep. Nu wilde ik laatst het zeil wat boller en toen bleek dat de onderlijkstrekker niet meer wilde vieren. Vandaag heb ik het onding er dus maar tussenuit gehaald.
Er zit een bout dwars door de giek en aan de binnenkant zitter er drie bussen op de bout met daarop steeds langere metalen mecanostrips waar je vioolblokken kunt bevestigen.
Het gare vioolblok bleek verroest en verdraait waardoor de schijven niet meer draaiden.
So far so good. Mijn vraag is nu hebben jullie dat ook en zou het zo bedoeld zijn dat je er ook blokken in kan doen voor de twee reeflijnen? Dat je die ook flink strak kunt trekken? De verschillende lengtes zodat de blokken elkaar niet in de weg gaan zitten?
Het vioolblok met de kortste bus er aan:
De bout eruit gehaald met daaraan de twee langere bevestigingsbussen:
Nabrander: lijkt me eigenlijk onlogisch als de reeflijnen ook vertraagd zouden met een vioolblok. Dan moet je toch onwijs veel (1:4 vertraging) lijn binnenhalen om het reefoog naar de giek te krijgen? Maar ja waarom dan die drie strips van verschillende lengte?
@tonmitz weet jij nog hoe dit bedoeld was? Zat het er al op of is het nog door jou aangebracht?
Nee, dat zit er op de Listo niet op.
Ik heb geen vertraging in de reeflijnen. Wel in de onderlijkstrekker; vier maal. Die gaat vanaf dek de giek in, door een blokje en terug naar één van de grote gaten in de giek en zit daar vastgeknoopt. Vanaf het blokje een lijn naar de rollen aan het uiteinde van de giek, door een snelsluiting aan het zeil en terug naar het asje aan het uiteinde van de giek.
De snelsluiting zit aan het oog van de onderlijksrekker, maar als er een rif gezet is kan die ook op het reefoog.
Terzijde: gister van het ijsseloog naar stavoren, vanaf Urk de spi er op. Prachtige tocht.
Groet, Rob
Misschien toch eens een kijk bij elkaar dag organiseren, ik heb geen idee waar jullie het over hebben.
Onderlijkstrekker gaat bij mij naar een klemblokje onder de giek (zo’n v vormig geval) zonder vertraging m,i,)
Toen ik deboot kocht zat het onderlijk met een touwtje recbtstreeks aande giek.
Ik heb nog een poosje gevaren met een lijn aan het klemmetje waar boswachter het over heeft, zonder vertraging, nietfijn
Daarna is de bout door de giek met die busjes gemaakt
Die stripjes zijnbedoeld om blokken nietop dezelfde plaats inde giek te krijgen
Ad hoc heb ik net voor een vakantie met wat oude blokjes die vertraging in elkaar gefrobeld
Het werkte, straal vergeten om er nog eens fatsoenlijke blokken in te zetten
Vertraging in de reeflijnen is niet nodig, die lopen via de lieren
Het onderlijk zit via een klem bij het luik, lieren gaat niet fijn
Ah kijk thanks. Had je dan 1 op 6 vertraging in gedachte met drie losse schijven en 1 blok met drie schijven richting de schoothoek? Heeft drie losse schijven wat uit elkaar nog een voordeel boven een blok met drie schijven ineen?
Geen idee. Adhoc die vertraging erin gefrobeld met blokken uit de rommelbak, en vervolgens nooit meer naar gekeken. Die stripjes leek handig, maarviel ook tegen, je bedenkt eens wat…
Net als Tonmitz heb ik de boot ook gekocht met het onderlijk met 1 lijntje gespannen tussen het zeiloog en de achterkant van de giek. Statisch dus.
Deze winter heb ik ‘gewoon’ een lijn er aan gemaakt die eerst naar de achterkant van de giek loopt, daar over 1 van de wieltjes terug loopt door de giek naar voren. Dan naar beneden (naar de voet van de mast) waar ik via een los oog (wieltje) het naar 1 van mijn klemmen laat lopen.
Ik kan perfect vanuit de kuip het onderlijk spannen/ontspannen.