Verstagingsogen op het dek demonteren

Hallo,

Is er iemand die de ogen voor de verstaging op het dek al eens heeft gedemonteerd?
Ik dacht eerst alleen 2 moeren los en klaar.
Er bleken nog eens dubbele moeren achter de bekleding te zitten.
Die zijn nu ook verwijderd.

Maar nog geen beweging in het oog. (heb al met een koevoet geprobeerd :blush: )


Tips om het los te krijgen zijn welkom.

Groet Jacob

nog niet bij de hand gehad, maar het zou mij weinig verbazen als de verdikking op het dek over een stalen plaat ligt die voor extra stevigheid zorgt, wellicht dat de ogen daar klemmen.
Waarom wil je ze los hebben trouwens? Lijkt mij lastig om alles weer netjes te monteren en waterdicht te krijgen…

Het doel is om de ogen te vervangen voor een steun.
Waarbij het oog voor de verstaging op gelijke hoogte komt als het draaipunt van de mast.

Zodat ik de mast in mijn eentje kan strijken.

ik zou eens bij een jachtwerf navragen, ik was laatst bij een zeilmakerij in Heeg (Miedema) die kon me haarfijn uitleggen hoe ik de mast moest trimmen en welke spanning op de verstaging zou moeten zitten. Wellicht dat zij meer weten hoe e.e.a. zit. Helaas is de importeur in het mooie Harderwijk er niet meer, anders zou ik het even voor je navragen. Noel Watersport zou nog de beste kans zijn op meer inzicht, zij waren de laatste importeur en hebben er veel in de verhuur. (die zitten ook in Heeg btw)

1 Like

Is nu Sailingcenter Langweer.Zitten in Langweer

Hoe kom je aan die verhoogde wantputting. Is hij origineel van Clever/Sportina of heb je deze na laten maken?
Op mijn Clever 23 zitten dezelfde. Hier worden de baby stagen aan bevestigd en voorkomt het zijdelings heen en weer zwiepen van de mast tijdens het strijken.
Zitten er ook een paar extra bouten onder de dakbekleding?

Hey Clever23. Ik heb ze alleen nog getekend. Ze moeten nog gemaakt. Kan op mn werk.
Ik wilde eerst nog de boutlengte bepalen a.d.h.v de gedemonteerde ogen.

Heb je een foto van jou steunen?

2 Likes

Dat klinkt zeer interessant.
Ik heb eigenlijk ook wel interesse in een dergelijke set. Is het haalbaar meerdere sets te maken?

Dat is vast haalbaar. Ik zit alleen nog met het polijsten. Dat kunnen we niet zelf en is een dure aangelegenheid. We hebben wel een adresje. Moet t nog even aanvragen.

1 Like

Ik wil wel eens horen naar een polijstoplossing.
Ik laat nog iets horen.

1 Like

ik heb ooit een vakantiebaan gehad bij een polijstbedrijfje in Woudenberg, zal eens kijken of ze nog bestaan, anders kan het met de hand ook wel, je hebt alleen een goede polijstmachine nodig, en verschillende soorten schuurpapier korrel 800 als ik het me goed herinner. ik heb vroeger vaak mijn bijl mogen polijsten toen ik nog in opleiding was een jaar of 30 geleden :open_mouth:

Het polijsten is geen probleem op zich.
Het is alleen niet goedkoop.
De meest ideale werkwijze is.
Lasersnijden uit voorgepolijste plaat.
Daarna volledig laten polijsten ( muv de te lassen zijkanten en het montage vlak) dan lassen en daarna napolijsten.
Dan heeft de polijster het het makkelijkst.

Mijn werk en de polijster zitten in Leeuwarden.
Dank voor het meedenken, maar ik ga eerst zelf even aanvragen wat de kosten zijn.

prima, ik zag dat de gebroeders drenth al niet meer zijn :wink:

1 Like

maststrijken

1 Like

Hier een update.
Ik heb het oog wat ik wilde verwijderen doormidden geslepen. Daarna de twee helften uit de boot gedraaid. Er leek wel schroefdraad in de boot te zitten. Heb de gaten opgeboord en zag aluminium spanen.
Heb daarna de verhoogde stagbevestiging geplaatst.
Inmiddels de mast alleen gestreken en rechtop gezet.
Ging heel goed. Ben tevreden.

En nieuwe ramen dit jaar.
Met hulp van de beschrijving op dit forum.
Top.