Ik zie op deze en andere sites dat de term Clever en New Classic soms met en door elkaar gebruikt worden. Kan nergens op internet vinden of ze nu helemaal hetzelfde zijn (letterlijk uit dezelfde mal komen) of dat er toch verschillen zijn. We hebben een New Classic 700, kunnen we wat er op dit forum over Clevers staat gewoon toepassen?
Er zijn wel degelijk verschillen. Ik geloof dat ze van een andere werf komen (alhoewel ze wel beiden pools zijn) en er zijn zeker verschillen in zeileigenschappen. Maar dat is ook weer tuig en trimming afhankelijk…
De indeling is vrijwel gelijk, de opbouw van de NC 700 is zeker anders dan de clever…
Hoe meer ik er op internet naar kijk hoe meer overeenkomsten ik in de grote lijnen vindt en verschillen in de details… misschien zouden we ze naast elkaar moeten leggen om de echte verschillen te ontdekken
De Clever 23 en de Sportina 6.80 zijn min of meer dezelfde boten. De New Classic 700 is een wezenlijk andere boot, maar wel van dezelfde ontwerpers Skrzat en Skrzat. De Sportina 6.80 werd in het verleden Clever 23 genoemd. Om het nog verwarrender te maken is er ook nog een Clever 700 die weer hetzelfde is als de New Classic 700. (In Naarden ligt er 1)
De New Classic 700 is iets groter, hogere opbouw, ander staand want, RVS kiel,(hebben sommige Clevers ook) geen semi/open spiegel, zwaarder, langere en zwaardere mast, recht voorsteven etcetera. Gewoon een andere boot, maar wel met veel vergelijkingen. Zo heb je van dezelfde ontwerpers ook de Jantar 21 , Viva 600 en nog heel veel meer boten, maar in ieder geval vaak met ophaalbaree kiel.
kleine aanvulling op de verschillen.
Wij hebben ze 10 jaar geleden uitgebreid vergleken.
Kajuit van de nc 700 is iets hoger je kijkt er niet zo makkelijk over heen.
Binnen is het voorbed korter.
De clever ziet er wat sportiever uit.
Het grotere bed heeft bij ons toen de doorslag gegeven.