Verplaatsen fokkeschootklemmen

Ik ben sinds 1,5 week in het bezit van een gebruikte Clever 23. Eerste zeilervaringen zijn goed, maar ik wil de fokkeschootklemmen verzetten (onder de lier i.p.v. ervoor). Kan ik direct in de rand van de kuip schroeven of moet ik voorboren ? (Natuurlijk gebruik ik kit tegen inwateren).

Hallo Koen,

welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop.

Hoe wil je ze vastzetten, schroeven of bouten?
In polyester kan je niet echt iets vast schroeven, zeker niet als er kracht op komt. Je moet een gaatje boren, een boutje gebruiken en aan de andere kant van het poyester een niet te kleine carosseriering leggen en dan het moertje.

Ik zou bepalen waar je de klem wilt zetten, en dan aan de binnenkant van de boot kijken of die plek bereikbaar is. Ga je te ver naar achteren dan kom je in de luchtkast uit en daar kan je aan de binnenkant niet bij.

Groetjes, Rob

Beste Rob,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb één klem losgehad van de plaats waar deze nu zit. Hij zit bevestigd met gewone RVS schroeven met een bolle kop, voor zover ik kan zien zonder extra voorziening onder het polyester. Ik wil de klemmen verplaatsen naar de rand van de rugleuning van de kuip, direct onder de lier. Je ziet dit bij meer Clever 23´s. Op de huidige plaats, voor de lier, kun je wanneer de fokkeschoot onder spanning staat deze niet vastzetten in de klem.
Met vriendelijke groet,
Koen

dat is een ongebruikelijke manier van beslag monteren op polyester. Je kan het op dezelfde manier doen, dan zou ik zeker voorboren. Weet je zeker dat er niet een blokje hardhout onder het polyester zit?
Op mijn boot zitten de klemmen bij de lier vast met RVS boutjes. Aan de binnenkant zie je de plaatjes en moertjes zitten. Zo zou ik het doen.

Groeten, Rob

De klemmen zijn verzet en inmiddels al vrij veel gezeild. Werkt prima. Ik had idd gaten geboord in de kuiprand. Binnenzijde was gemakkelijk te bereiken. RVS plaatjes laten maken ter versteviging. Dank nogmaals voor het advies.