Verlijeren

Beste mede clever zeilers,

Nou vaar ik sinds dit seizoen met me clever die ik sinds november heb dus moet nog wat wennen.
Ik doe mee aan onze club wedstrijdjes zonder succes😢. Heb nieuw grootzeil en vaar vaak met genua. Hoogte haal ik wel maar op video is te ziel dat ik als een malle verlijer hoog aan de wind. Zit me achterstag flink door, gewicht in gangbord maar effect nul. Dus kies ik vaak voor snelheid in plaats van hoogte. Maken jullie ook deze keuze? Vaar altijd op Markermeer dus wat meer golf dan op de plas😀 Met mij reeting die ik heb gekregen moet ik bijna net zo hard varen als 10 meter boot niet te doen😀. Geniet wel maar beetje hoger finishen is ook wel leuk laat maar drie boten achter me. Heeft iemand ervaring met hi-aspect fok? Ben wel druk bezig met spinnakeren maar miet veel soepeler. Hoor het graag?

Groet Robert

Hoi,

Was is je rating? Vaar je onder sw? Het nieuwe getal is 105. Vroeger was dat 103 en dat was wel een hele uitdaging.

Ik heb een high- aspect:


Daar kan ik 10 tot 15 graden hoger mee varen dan met een genua.

Echter… Een clever heeft eigenlijk iets te weinig zeil. Als je bij weinig wind tegen de golven in wilt varen dan lig je helemaal stil. Dat is dan zo net onder windkracht 2. Dan is lager varen de truc maar dan ga je niet een wedstrijd winnen.

Achterstag spannen geeft vlakkere zeilen, minder druk bij veel wind. Ik begin daar pas aan te trekken als het eerste rif er in moet. Vlakke zeilen bij weinig wind geeft weinig snelheid.

Als je een keer mee wilt varen om de high aspect te proberen ben je welkom.

Gr Rob

Hallo beste Rob,

Sorry voor laten reactie was even in Engeland aan het varen😀.
Wij varen op JBF rating (jan boeren fluitjes :wink:). Mijn rating is 105 met spinnaker.
Bij hoog aan de wind span ik altijd de achterstag voor de hoogte. Bedankt voor het aanbod om een keer mee te zeilen! Wordt alleen niet meer voor de vakantie ga namelijk lekker varen met gezin 3 weken. Maar waar ligt jouw boot? Ik moet ook even wennen aan de boot veel sportiever als mijn vorige boot.

Met vriendelijke groet,
Robert

Hoi Robert en Rob,
Ook ik zeil mee met club wedstrijden. Omdat ik nog niet lang wedstrijden zeil heb ik nog geen hoge verwachtingen. Ik ben in het bezit van een NC700 met nieuwe standaardzeilen, de boot is vergelijkbaar met een Clever. Mijn ervaring is dat ik de rating van 105 wellicht nooit ga waar maken. Ik vraag mij af hoe deze rating is opgebouwd. Ik heb afgelopen weekeind samen met een First 22 gevaren om te vergelijken hoe onze boten zich gedragen onder overeenkomstige omstandigheden. Ook de First 22 heeft nieuwe zeilen en een ervaren schipper. De meest gangbare tips en trucs zijn mij bekend en ook met zijn aanwijzingen bleken onze boten nagenoeg de zelfde snelheid te ontwikkelen. Echter de SW van de First 22 is 111,0. Op rating ga ik dit dus altijd verliezen. Ik zet grote vraagtekens bij de rating voor de clever en de NC700. Hoe is de ervaring van andere Clever bezitters die meevaren met wedstrijden? Hebben jullie ook deze ervaring of moet ik geduld hebben en blijven trainen omdat uiteindelijk de rating wel klopt.
Ik vaar met een high aspect. Bij weinig wind in het nadeel maar bij meer wind ideaal.

gr Wim

ik kom met 105 toch leuk mee.

2 jaar geleden de ketelcup gewonnen, en met de kilorace al jaren in de top-4. Ketelcup krijg ik een sw van 105, kilorace 103. Die laatste ga ik dus nooit winnen, maar vorig jaar wel 2e.

Het kan dus wel. Het helpt enorm om voor de wedstrijd de onderkant van de boot te boenen, en tijdens de wedstrijd alle gewicht van boord te hebben. Bij wat meer wind niet in de kuip blijven maar met de benen over de rand. En bij nog meer wind een 3e mannetje mee, puur voor de gewichtstrim

En veel, heel veel wedstrijden zeilen. Ik vaar nu op een ff65 elke woensdagavond op het wolderwijd, en het weekend van het klassekampioenschap. Eenheidsklasse varen is leuk want dan ben je het sw-gezeur af.

Jij kan al baat hebben bij de grote Genua. Upwind met de high- aspect, down de Genua vliegend hijsen en de high-aspect naar beneden. Of ga voor een spi.
Als je downwind stil ligt ga je helemaal niks winnen!

Gr Rob

hoi Rob bedankt voor je reactie.
Onze wedstrijden zijn op de woensdag avond in mei en juni.
De ervaring is dat vaak de wind het laat afweten na 20:00h.
Met de HAsp komt het dan voor dat je helemaal stil komt te liggen.
Ik heb wel een lichtweer genua van een soort spinakerdoek maar die vaar ik op een boegspriet.
Helaas mag ik die niet gebruiken. Ook vaar ik alleen, dus met het gewicht verdelen kan ik niet veel doen. De wedstrijden zijn leuk om te doen en daar blijven we lekker mee doorgaan ik ben ervan overtuigd dat ik nog het nodige kan leren. Vaak kennen we de trim mogelijkheden wel maar zit hem de kneep wanneer je ze wel en niet toepast.
We gaan gewoon lekker door met het optimaliseren van de boot en ervaring opdoen.

Wim

Graag hoor ik de verklaring waarom vlg SW waarden | Vakantieland Nederland de SW van een Clever 23 110 is, en die van de Newclassic700 104,5.
Waarom zou de NC700 zoveel sneller zijn? kloppen deze gegevens niet?
Tijdens de BRU 40 kreeg ik een SW van100 aan mijn broek. wel met een halfwinder.

de NC heeft een flink langere mast. Dat zou iets verklaren
de clever had vroeger SW 103. Dat is via 105, 107 (zie foto) nu kennelijk 110 geworden.


Die aanpassingen zijn er gekomen omdat er veel clevers op het wedstrijdwater varen en lang niet veel gewonnen hebben, en dan wordt dat langzaam bijgesteld.
Er varen veel minder NC’s; ik ben er in een wedstrijd nooit één tegengekomen. misschien is de SW waarde van dit schip niet veranderd in de loop der tijd.

met een SW van 100 zal je niet veel gewonnen hebben, denk ik

Wel herkenbaar: ooit bij de kilorace over de finisch met een voorsprong van 14 minuten op een kolibri 660. Ik voer toen, ondanks herhaalde protesten van mij, met een sw van 103. Je raadt het al: de kolibri ging er met de beker vandoor. Toen een paar jaar niet meegedaan tot ik de wedstrijdleider tegenkwam die me toezegde de nieuwe lijst te gaan gebruiken. ik vaar daar nu met SW 105 met spi.
Met deze sw waren we bij die eerdere wedstrijd zeer ruim eerste geworden.

De andere kant van het verhaal: als je over dit soort zaken druk gaat maken wordt het hoog tijd om in de ORC te gaan varen: wordt je boot gemeten en er is voor alles en nog wat een verrekening: laminaat, loden kiel, etc.

Gr Rob

1 Like

Hoi Rob bedankt voor je reactie.
Het blijven meestal Clubwedstrijden dus van alles door elkaar.
De NC is best snel maar zo snel ook weer niet. Met regelmaat vaar ik hier op het volkenrak 30 en 32 voeters voorbij waarvan ik mij dus afvraag of zij hun best wel doen of lui achterover hangen…in mijn ogen. :joy:
De afgelopen jaren kruip ik tijdens wedstrijden wel steeds meer van uit de achterhoede naar het midden van het deelnemers veld met als beste resultaat een derde plaats. tegen Waarschip 40, dehler 35 en 32.

@rob, ik heb je nu weer een discussie bezorgd met mijn vonst van een SW van 110 voor de Clever 23 :grinning: