Verbeteringen

We hebben aan onze Clever (bouwjaar 93) de (in onze ogen) volgende verbeteringen aangebracht:

  • Grootschootoverloop (over de hele breedte, op de banken gemonteerd)
  • Stuurautomaat (onmisbaar bij lange tochten; wij varen regelmatig meer dan 30 uur aan één stuk door)
  • Spinakerbeslag (vooral bij weinig wind op zee, heerlijk om lekker door te lopen)

Hallo Joy,

Jouw berichtje is reeds oud maar ik probeer het toch maar even.

Ik ben ook eigenaar van een clever 23 uit 1994 en wil graag een grootschootoverloop plaatsen.

Kan jij mij verklappen waar ik op moet letten. Heb je de montage op de banken moeten verstevigen bijvoorbeeld?

Bijvoorbaat bedankt voor je reactie.

Groet,
Marc Pessel

Wij hebben de grootschootoverloop precies onder de grootschoot geplaatst met bouten door de banken heen (aan onderkant niet extra verstevigd). In het midden hebben we de grootschootoverloop met een stag-spanner aan het grondoog van de grootschoot verbonden en een heel klein beetje spanning gegeven. Op deze manier zit de grootschootoverloop onwrikbaar vast.

Vriendelijke groet,

Joy

Goeie tip die stagspanner! Het liefst zou ik de overloop demontabel maken. Gebruiken bij wedstrijden en weghalen tijdens de familietripjes maar dat wordt een te ingewikkeld verhaal vrees ik.

Bedankt!
Marc

Ook wij zitten te denken aan een grootschootoverloop…heeft iemand een foto van deze construktie…dank je wel

Als kleine verbetering hebben wij extra klapsteunen (verkrijgbaar bij caravanhandel) onder de kajuittafel aangebracht. Met onze knieen wipt de originele steunen er steeds uit. Nu niet meer

groet, Ton

wil je weten hoe ver je kiel is opgehaald??

met kiel omlaag het hijs touwtje merken bv bij klem
de kiel een aantal cm ophijsel (meten in de kielkast)
touwtje merken
dit steeds herhalen
ik heb het touwtje gemerkt met een takeling
groet

Dit is het derde jaar dat we de clever (uit 1996) hebben en ik heb er nogal wat aan gedaan:

-Nieuw grootzeil en high-aspect fok
-geleiding van de kiel afgebroken, vernieuwd. Samen met de staaldraad en het blokje op de kiel
-scharnierpen van het roer opnieuw laten lassen
-topje van de mast zat los, had een vorige eigenaar na montage van een windmeter met aluminium popnagels vasgezet en dat is niet sterk genoeg. Het RVS deel was verbogen… Recht laten buigen, versteviging er in laten lassen, masttop uitfrezen, monteren.
-driekleuren toplicht monteren
-hoofdschakelaars in de leidingen van de accu
-houten plankje motorsteun vernieuwd
-ander anker er op, een plaatanker ipv paraplu
-marifoon (oude, voor uitluisteren weerberichten en alleen voor nood)
-vulling van de kussens nieuw, is nu koudschuim en slaapt perfect
-tafeltje zat los aan de kielkast, vastgemaakt
-de plankjes die het tafelblad uithouden vervangen door een systeem wat niet voordurend wegklapt.
-nieuw roerblad gemaakt in hout-epoxy. Dat leek me sterker dan polyester. Het brak dan ook niet af toen we op de wadden met 6 knoop op een zandplaat liepen. Wel zat het zo diep in de grond dat ik in het water moest stappen om het blad op te klappen.
-zwemtrap gekocht en gemonteerd
-verder een vaarboom, nieuwe grootzeilval, nieuwe reddingsboei en een zonnetentje over de giek
-en takelingen op het touw van de kiel om tw weten hoe diep die steekt (op 1 m en 60 cm)

Voor deze winter heb ik een andere spiboom of spiboombeslag op mijn verlanglijstje staan. En de gasleiding eens onder handen nemen, daar gelden inmiddels andere regels voor. Misschien even laten keuren.

Als ik het zo lees lijkt het wel een verkoopadvertentie, maar ik vind prutsen leuk en het is nu een heel compleet bootje.

Toen ik de boot kocht was deze al behoorlijk compleet: er zat al een genua en spi bij, log, diepte, wind, kompas en een overloop. Die laatste heb ik met een takeling vastgezet op de originele grootschootbevestiging, dat is heel prettig als je je tenen stoot.

Groeten, Rob

Hallo,
In het voorjaar ben ik van plan zelf een log/snelheidsmeter te monteren. Kan iemand mij tips geven over de plaats waar in de bodem de beste plaats is (onder de kuipvloer is een 60 liter watertank ingebouwd). Andere tips m.b.t. de montage zijn welkom!
Groet van Aad

Ik heb mijn log/snelheidsmeter en dieptemeter onder de kuipvloer zitten +/- 30 cm aan beide zijden vanaf het midden. Wanneer de boot veel helling maakt valt de snelheid weg. Rob uit Zwolle heeft hem in de voorpunt geplaatst en die heeft dit probleem niet alleen zit je dan weer met je bekabeling van je opnemer naar je snelheidsmeter.

Ik heb zojuist een Clever 23 uit 1999 gekocht en vaar met deze boot in de omgeving van Harderwijk. Ik ben op zoek naar info waar de blokken voor een eventuele spinaker gemonteerd worden. De 2e overloop lijkt mij te ver naar voren te zitten voor een spinaker. Wie kan mij meer info geven.

Groet, Ernst

Hallo Ernst,

de blokken zitten aan de voet van de achterste preekstoel vast. Bij mijn boot zit daar een beugeltje en kan ik ze met een harpje vastzetten.

op deze foto kan je het zien.

Groeten,Rob

Naast eerder genoemde verbeteringen; inmiddels ook:

  • hot-vac anti osmose behandeling
  • voorstag (1 mm dikker)
  • achterstag (1 mm dikker)
  • achterstagspanner (van 2-loper naar 4-loper) + klemkikker
  • volledig vernieuwd en zwaarder zwaardbeslag (vorige ‘kielbouten’ deels afgebroken en zwaardbeslag grotendeels afgescheurd!)
  • ophaallijn zwaard
  • grootschoot
  • marifoon
  • windex windvaan
  • driekleuren toplicht
  • motorplankje
  • windset
  • nieuwe log/dieptemeter
  • plaatanker i.p.v. paraplu
  • nieuwe acculader (vorige is doorgebrand)
  • buiten-boordmotor (vorige gestolen)
  • nieuwe versterkte spiegel (na schade vanwege forse grondberoering)

Met mijn nieuwe grootzeil en fok (2007) ben ik niet tevreden over de aan-de-windse eigenschappen. Wel heb ik aan beide zijdes wel een lazy-jack geplaatst om de zeilopning tussen grootzeil en fok iets dichter te trekken. Dit had als resultaat dat ik iets hoger aan de wind kan zeilen.

Naast het plaatsen van een overloop (minder helling) overweeg ik ook de aanschaf van een genua om bij weinig wind meer snelheid uit de boot te kunnen halen.

Is er iemand die een foto heeft van een Clever 23 met genua. Dit vooral met het oog op de afmetingen en de plaatsing van de overloop.

Graag jullie ervaringen.

Foto’s eventueel naar ernst@devries-apeldoorn.nl

ervries: als je overweegt een genua te kopen: ik heb een nieuwe te koop. Als je een keer wilt komen kijken of hem van het voorjaar proberen dan ben je van harte welkom.
Of meten waar je de genuarails kan monteren. Mijn boot ligt in Zwolle.

Groeten, Rob

Hallo Rob,

Ik geloof dat ik jouw genua al ergens in een advertentie gezien heb. Jij hebt er een met leuvers en ik wil hem graag monteren op de rolreef. Verder wordt momenteel de rolreef verlaagd naar dichter bij het dek. Ik vond het onderlijk te hoog staan en nadat deze constructie ingekort is zal ik een nieuwe genua laten inmeten.

Denk jij dat ik een extra overloop nodig heb hiervoor? Ik kom natuurlijk graag een keer kijken in Zwolle.

Zodra er meer bekend is over de wedstrijden in Zwartsluis zal ik kijken of ik daar bij kan zijn. Een leuk verzetje met wat andere Clevers/Sportina’s zeilen.Als je data weet laat het mij even weten. De websites gaven 2 weken geleden nog niets aan.

Groet, Ernst/Noname

bedoel je niet een genua-rail i.p.v. overloop ?

groet, Ton

10 punten! je hebt gelijk. Snelheid overdag hè!

Hoi Ernst,

voor een genua zou ik een aparte genuarail monteren. De standaard fok wordt binnen de stagen geschoot. Met een Genua lukt dit niet en moet je buitenom.
Jammer dat je er één zoekt voor een rolfok.

En de wedstrijd in Zwartsluis is op 7 juni. De start is meestal rond het middaguur. Er wordt van Zwarsluis naar Hasselt gevaren, terug langs Zwarsluis naar Genemuiden en weer naar Zwartsluis. Bij veel wind nog een rondje of een tweede start.

Stuur je een persoonlijk berichtje als je wilt komen kijken? Boot ligt tot eind deze maand in Zwolle op de wal, daarnaa weer in Giethoorn.

Groeten, Rob

ps

op de foto iets naar boven kan je de genuarail zien zitten.

Groeten, Rob