vakanties

In de maand Mei, net in die hele mooie zonnige week, een week naar de wadden geweest. 11 dagen zeilen, de eerste vijf en de laatste zes met verschillende vrienden. Voor de familie was deze tocht een beetje veel van het goede.
De eerste dag met oost 4 van Giethoorn naar Konwerderzand (!) Daar lagen we net aan het begin van de avond vast, lekker dagje gezeild. Vervolgens naar Terschelling, Ameland, Lauwersoog, schiermonnikoog, Harlingen en Makkum. Daar twee dagen wedstrijden gevaren op een boot in de ORC I, de tweede dag nog met de clever teruggevaren tot Schokkerhaven. De volgende morgen terug in Giethoorn. Een groot deel van de wadden hebben we met wind in de rug, de grote genua er op en de motor als roer gevaren. Toen we nét boven op de engelsmanplaat, afgaand water, wind tegen een touw in de schroef kregen was dat best een spannend moment. Verder vond ik het verschrikkelijk mooi. Als het lukt zal ik wat foto’s er bij doen.

In de laatste warme week van juli met het gezin via het ketelmeer, Lelystad met de Batavia, de eerste keer als familie het ijsselmeer over naar stavoren. Bij windkracht drie iedereen behoorlijk zeeziek zodat ik met emmertjes, verhaaltje lezend en even buiten navigeren dat toch best inspannend vond. Vanaf stavoren door heel Friesland heen tot aan De Wilgen bij Drachten en via Tjeukermeer terug naar Giethoorn. Gelukkig was het in de tweede helft van onze vakantie wat afgekoeld want zelfs zwemmen hielp niet meer.
Al met al staat de log op bijna 600 mijl, niet slecht.
Volgend jaar staan een rondje zuidelijk IJsselmeer en deelname aan de 24 uurs op het programma.

Groeten, Rob

Op deze foto de boot van Rob drooggevallen op engelmansplaat.

listo5

Nog een foto van de Listo.

listo6