vakantie 2012 naar Rugen

Hallo zeilers,

Na een paar jaar Denemarken willen we volgend jaar rond om Rugen varen in Duitsland. Het schijnt er erg mooi te zijn en zeer geschikt voor boten met variabele diepgang.

Mijn plan is om naar stralsund te rijden en daar de boot te water te laten en vanaf daar de reis te beginnen.

Heeft iemand ervaring met dit gebied?

Groet,
de Optimist.

Ik ben er 3 weken met de Clever geweest, onze eerste zeilvakantie. Goed bevallen. Makkelijk voor de beginnende zeiler, korte trajecten aan de binnenkant, wel veel ondiepten, dus aan de binnenkant vaak vaargeul varen. In hoogseizoen wel druk.

Bij de brug van Stralsund aan de Rugenkant was destijds een zelf te bedienen kraan, weet niet meer waar precies. Wij hebben de boot te water gelaten iets voorbij Stralsund, bij een helling Het water is er vrij zoet, dus ik heb de trailer er gewoon ingereden en heb er niets aan overgehouden. ik heb daarna de trailer afgespoelt en droogereden.
Meer naar zee wordt het zouter.

Aanraders : Prerow (binnendoor over riviertje), verder een leuke ondiepe ankerplek op het smalste stuk bij Hiddensee die alleen Oostduitsers wisten (en wij, je loopt er zo naar het strand aan de andere kant) en de Bulten. Verder kan je buitenom diverse havens aandoen, als je wil.

Let op : geen echt getij, wel veel verschil met opstuwing en afwaaiing. Ieder jaar komen er boten vast te liggen die niet meer weg komen totdat de wind draait. En dat is vaak langer dan een getijtje afwachten.

Ik heb evt. meer info, moet ik even opdiepen. Kaarten en pilots heb ik niet meer.

gr. Ton (4Ever)

Wij zijn afgelopen zomer drie weken naar Rugen geweest.

Vanuit Wanneperveen met onze “Optimist” op de trailer zijn we naar Stahlbrode gereden. Dit is ongeveer 650 km en is goed te doen op een dag.
De zeer behulpzame hafenmeister kraande ons bootje te water en we konden onze auto en trailer op een bewaakt en afgesloten terrein stallen voor 10 euro per week.

We hebben steeds een zeildag met een landdag afgewisseld en zo het gebied rond om Rugen verkend.
Het is een ideaal zeilgebied voor ons type boot. Hier en daar is het vrij ondiep buiten de geulen. Vooral tussen Rugen en Hiddensee is het ondiep. het eiland Hiddensee is echt een aanrader, hier rijden vrijwel geen auto’s. met de (huur)fiets kun je het eiland in een dagje verkennen. Het eiland heeft ook een prachtig zandstrand.

Als we verder rond Rugen varen komen we langs stijle krijtkusten en mooie badplaatsen. Er gaat ook een oud stoomtreintje op het eiland Rugen en deze brengt je naar bijvoorbeeld de mooie badplaats Binz waar we een middagje in een strandkorf hebben door gebracht.
Verder zijn we nog naar Greifswald geweest en in de haven gelegen bij de Hanse werf waar o.a. de Dehler, Moody en natuurlijk Hanse jachten worden gebouwd van klein tot zeer groot.

Na drie weken kwamen we weer bij stahlbrode waar we met Her Hafenmeister nog hebben genoten van de barbeque en hij ons bootje weer op de trailer heeft gezet.

Al met al een mooie zeilvakantie met veel bezienswaardigheden, goed eten en fijne havens.

Groeten,

De optimist