Uit het water of niet?

Hi met de steeds warmere winters enerzijds en de steeds plantrijkere zomers zit ik er nu aan te denken om de boot eens in het water te laten liggen. Ben wel benieuwd hoe me dat gaat bevallen en of ik dan wat mooie winterse tochtjes ga meepakken

Hoe doen jullie dat? Bevalt dat? Waar moet ik dan op letten?

Ben nog wel benieuwd hoe de finsulate antifouling het gedaan heeft dus even hijsen en afspuiten ga ik sowieso doen.

Groet!

Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaring met Finsulate, op het zeilersforum is een stevig draadje met een hoop anti/klachten. Ik ben ook benieuwd of je kunt zien of je haartjes/plastic kwijt raakt, dat zou voor mij ook twijfel geven. Ik kijk dit jaar hoe de boot er uit ziet, heb wss nog zelfslijpende anti fouling er onder die nu minstens 3 jaar zit. Zodra die niet meer werkt moet ik iets anders. Dit jaar haal ik mijn boot in Harderwijk uit het water, in Biddinghuizen wordt te veel gestolen, en in Harderwijk kan ik onder begeleiding van wat techneuten mijn electra nalopen (wil de mast hek en boeglichten werkend krijgen, en voorbereidingen treffen voor een zonnepaneeltje en usb lader)

Ah thanks dat ga ik tzt checken. Maar eerst even op de eigen ervaring afgaan.

dat zou ik zeker doen, volgens mij zijn de klagers voornamelijk zoutwaterzeilers

Hallo Koen,

Bij mij is er ook de twijfel maar ga 'm wel weer op de kant zetten. Dit nog wel met een werf hier in Lemmer besproken. Zij gaven aan dat ‘overwinteren’ in het water vooral slecht is voor de inboard motor en het risico dat de afsluiters het begeven.
Daar hebben we met onze boot geen last van. Wat wel voor kleinere boten (met dunnere schaal) een risico is dat als het wel goed gaat vriezen. Dan zou bij bewegend en/of kruiend ijs de boot kunnen worden gecrushed…

Ja ik heb besloten om te blijven liggen. Kreeg van de havenmeester de tip om de bbm na het varen eruit te kiepen en dan nog even door te laten draaien zodat het koelwater eruit loopt en niet kan bevriezen.

Verder de afsluiter van het gootsteen the wellicht met wat antivries inderdaad maar ik heb die afsluiter het hele seizoen niet gebruikt.

Ga hem afspuiten en dan hup er weer in. Lekker de winter doorzeilen zonder planten! :sunglasses:

Heb wel eens gehoord dat de open ruimte rond de hefkiel een probleem wordt bij vorst. Dan kan de zwaardkast uit elkaar vriezen…

Hmm daar zeg je me wat. Klinkt op zich wel plausibel, er blijft water staan. Zou ook 123 niet weten wat je daar tegen zou kunnen doen. Anyone?

dat water kan bij vorst naar boven en onder wegduwen, dus ik zou me daar nog niet zo’n zorgen om maken. Wij hadden vroeger drascombes (zwaardkast) daar ging het ook altijd goed, alleen de laatste keer is door het ijs de romp beschadigd, dat was einde verhaal helaas.

Mijn boot ligt inmiddels op de wal, met het schoonspuiten heb ik wel bijna alle anti fouling verwijderd, dus maar eens goed kijken wat ik ga doen…
En meteen een klussenlijstje maken voor de andere zaken…