Twist - minder helling

Mensen met een overloop hoeven niet verder te lezen.

De groot schoot grijpt aan bij het achterlijk van het grootzeil. Bij aan-de-windse koersen met strak gezette grootschoot trek je hierbij het achterlijk dicht. Niet erg bij weinig wind, wel met meer wind. Om toch het achterlijk te openen zet ik de kraan lijn door. De boven kant van het grootzeil draait dan mooi naar buiten en de boot helt minder.

wij hebben een oog aan de giek, een half metertje vanaf de achterkant
vanaf het oog in de kuipvloer gaat de schoot recht omhoog
en een oog op een 25 cm vanaf de achterkant
beide ogen gebruiken we ook om de reeflijnen van rif 1 en 2 aan vast te maken
hoe doen jullie dat dan?
het zeil staat prima, alle telltales staan na een beetje pielen recht naar achter
neerhouder niet te strak en we krijgen vanzelf twist in een vlaag

ton/mitz

Op zich lijkt het een mooie manier om twist te vergroten d.m.v. Je kraanlijn aantrekken. Echter, in mijn ogen vernachel je dan onderin zoveel je profiel dat je niet meer zo hoog aan de wind kan varen. Dus dan vaar je misschien wel met minder helling, maar ben ik wel eerder aan mijn biertje…
Wel trek ik boven de 18 knopen mijn achterstag steeds meer aan hierdoor creeer je bovenin meer twist zonder dat onderin je profiel beroerd komt te staan en scheelt een rif(je) maar je kan wel nog steeds hoog varen. (Hoewel bij een clever minder laag beter klinkt

Nou, ben ik geen racket geleerde maar t schijnt wel echt zo te zijn…

Goet,

Joost, Grinner

Bedankt voor de tips. Ik had hier (grootschoot op tweede oog) nog niet aangedacht. Ik moet zeggen dat ik ook altijd de foot shelf vergeet, terwijl bekend is dat de Clever een zeer bol gesneden grootzeil heeft. Dus wel achterstag en lijken doorzetten, maar niet de cunningham op de haak zetten. Naar de mast lopen en terug, dat is te ver …

Ik heb ook een cunnigham. Die trek ik aan zodat de bolling in het voorlijk verder naar voren gaat.