traileren

Wij hebben onze CLever 4 ever droog op de trailer staan op de haven van Naarden. Wij vinden het traileren zelf erg simpel. De mast kan omhoog blijven staan. Te water laten kost ons hooguit een kwartiertje.
Meestal doen we de zeilen vooraf aanslaan. We hebben hiervoor gekozen omdat we A) anders een behoorlijk bedrag kwijt zouden zijn voor de trailer + ligplaats. Nu betalen we alleen de trailer. Daarnaast zijn we niet van plan een dagje te gaan zeilen. Minimaal een (lang weekend). Het er uit halen is iets lastiger. De boot ligt wel eens iets scheef, maar als we geen lange ritten gaan doen “so be it…”

Daarnaast wordt er meer vermogen van de auto (VW Transporter 2.5 88 pk) gevraagd. Vandaar dat we hem te water laten op de steile helling van Naarden, en hem eruit halen op de flauwe helling.

Nog meer voordelen : klust tussentijds erg makkelijk, geen aangroei,
geen osmose

Nadelen : Kost wat meer tijd.

Lange ritten : nog niet gedaan. Deze zomer staat Rugen (Oostzee, noordoost Duitsland) op het programma.

Wij vinden het traileren dus erg simpel. Het maststrijken daarentegen vinden we nog niet erg lekker gaan. Ik wil wel weten wat voor systeem jullie hanteren (ik bedoel niet maststrijkinstallatie maar gewoon strijken met het standaard-systeem.

Trailer

trailer1

Mijn ervaring met traileren is redelijk maar ik krijg hem er zelden recht op soms 30 cm uit het midden. wat volgens mijn heel belangrijk is dat de boot recht ligt t.o.v. trailer. In de Vakantie Denemarken heb ik hem er uit laten hijsen lekker makkelijk en hoeft de trailer niet het zoute water in.(wel duur ongeveer 150 euro)

Kan iemand mij aangeven hoe lang breed en hoog een Clever 23 op een trailer is (dan weet ik of hij op m’n erf gaat passen. Verder zou ik graag willen weten wat het ledig gewicht plus laadvermogen van de benodigde trailer moet zijn (om in ter schatten of ik zo’n gevaarte achter m’n auto mag hengen en of ik nog een extra rijbewijs nodig heb.

Vast bedant voor uw reactie,

een cleverzeiler in spee

De breedte is de breedte van de boot 2.50 meter
De hoogte afhankelijk van de auto er voor dit omdat je de mast boven de auto moet laten steken anders steekt hij te ver achter de trailer hoogte ongeveer 2.50 meter
het gewicht is afhankelijk van de trailer, hij mag op een enkel asser
maar als langere afstanden rijd is een tandemasser veiliger.
De boot weegt 1300 kg (leeg) trailer 550kg(tandem)
Dus je hebt een auto nodig die minimaal 1850kg kan trekken.
daarnaast sal je ook ruimte voor de uitrusting moeten hebben.
Wil je dit in de boot laten moet je een zwaardere trailer en dito auto.
Zelf heb ik een transit bus.
Je zal dus ook je BE rijbewijs moeten halen omdat het gewicht van de combinatie boven de 3500 kg is.
Dit lijkt veel gedoe maar het is het waard.

groetjes Peter

Lengte vergeten is ongeveer 8.00 meter

groetjes peter

Een BE rijbewijs is pas noodzakelijk bij een totaal combinatie gewicht

3500 kg. In alle gevallen moet de treklast binnen het maximale trekgewicht van de auto vallen, zie kentekenbewijs.

Een Clever 23 weegt leeg 1250kg en een moderne trailer zo’n 300-400 kg

Indien de auto dus een gewicht van 1550 - 1650 kg mag trekken en het totaal van de combinatie <3500 kg is, is er geen probleem!

Mijn auto mag maximaal 1400 kg trekken dus voor mij wordt het erg lastig!

Reinier

Wij gaan uit van 1750 kg, trailer met boot. Trailer is 400 kg (tandemas). blijft over 1350 kg. Boot is 1150 a 1250. Op de andere cleversite moet ergens een afbeelding van een weegbon staan.
Ik heb een bus die 2000 kg mag trekken (88 pk diesel, gaat prima)

Mast is 9 meter (er zijn wat verschillendemastlengten). Mast mag niet over de auto heen steken, maar mag tot maximaal het hart van de koppeling steken. Dissel steekt circa 1meter voor boot uit. Dan steekt er nog een kleine meter achter de boot uit. Hier moet een roodwit bord ‘uitstekende lading’ gemonteerd worden bij transport over de weg. (voor rijden s;nachts inclusief verlichting, gebruik ik een fietslampje voor). In de praktijk maak ik dit bord vast aan de maststeun, zodanig dat het bord steunt op de aanhanging van het roer. Dit is niet geheel het laatste punt maar wordt geaccepteerd tot op heden…

grootste lengte is dus 9 meter, bij 2.50

groet, Ton

beste Ton
Ik heb je verhaal hier boven gelezen en ik vraag mij af waarom de mast niet voor de dissel uit mag steken. Het is maar een halve meter en als je afstand van het dak van de auto en de mast groot genoeg houdt dan kan hij de auto niet raken en hij zal nooit buiten de auto steken bij bochten. Als je het zo doet heb je geen extra markering nodig. ik heb beugels gemaakt die op de preekstoel en de maststeun staan zodat mast hoog genoeg boven de auto staat (transit bus). Ik heb mijn trailer met boot ook op een weeg brug gehad het gewicht was 1850 kg (lege boot)

groetjes Peter

trailer2

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik een trailer kan lenen/huren voor een lang weekeinde om mijn boot op te kunnen halen. Ik begrijp dat het eigenlijk het beste is als je een trailer hebt die voor de boot op maat gemaakt is. Wellicht is iemand bereid zijn trailer een lang weekeinde uit te lenen.

Mijn clever 23 is van 1998

Ik hoor graag van u.

Groet,

Jan-Pieter

Beetje late reactie maar :

De mast mag niet voor het hart van de dissel steken vanwege verkeersvoorschriften. Bij scherpe bochten kan de mast naast de auto komen.

Het markeringsbord heb je niet alleen vanwege de mast nodig, maar vanwege het feit dat de boot meer dan een meter achter de achterste as uitsteekt. Via de trailer-sailerafdeling van de vereniging van toerzeilers is e.e.a. te achterhalen. Die hebben een uitgebreide beschrijving van eisen aan trailers, rijbewijs e.d. Natuurlijk voldoet het merendeel van de combinaties niet, en is de pakkans erg niet heel groot.
Alleen lullig als je halverwege bijvoorbeeld Duitsland van de weg gehaald wordt.

Verder moet je eigenlijk nog naar voren stralende zijverlichting op het breedst punt voeren als de boot breder is dan de trailer (en dat is hij bij mij, ietsje…). Deze verlichting ontbreekt op mijn trailer, (en op de meesten) maar dat is een regel die weinig (politie)mensen kennen. Trailerleveranciers weten het wel, die van mij wees me erop, maar zei dat aanpassen duur is, en pakkans zeer klein

Nog iets : Een vrachtwagen die is ingereden op de trailer van een nationale roeiploeg uit Bulgarije of Roemenie ofzo, zonder markeringsbord heeft een schadevergoeding gekregen voor de schade aan zijn cabine. De verzekering heeft niet uitgekeerd aan de roeiploeg. Alle boten waren total-loss.

groet, Ton (4ever)

Mooi spul, zo’n trailersailer. Wij wonen sinds kort midden tussen de zeeuwse wateren en ik ben mij voorzichtig aan het orienteren.

Over de eisen rond de trailer wil ik jullie graag op 2 punten corrigeren.

1: het E-rijbewijs is nodig als de totale massa inclusief laadvermogen meer dan 3500kg is. Dus niet alleen de massa’s tellen, maar ook het laadvermogen van de auto en de trailer. Dan ga je er al snel overheen (zeker bij een tandemasser, die heeft nl een groter laadvermogen).
2: het lengte-bord (met lampie) is verplicht als de lading meer dan 1m voorbij de achterzijde van de trailer steekt. Dat is waar de kentekenplaat en verlichting zit. Die is bij de meeste boottrailers te verstellen.

gr, Chris
www.opwielen.nl (met deze URL al jaren in beheer zal het wel een trailersailer MOETEN worden

Beste clever zeilers,

ik heb spontaan bedacht om volgende week naar Denemarken te vertrekennen om een week te gaan zeilen. Clever op tandemasser achter 2.0 liter ford galaxy 110 pk benzine. Tot nu toe allen getrialerd in NL.

Heeft iemand tips voor traileren en voor goede plek om boot via trailerhelling te water te laten in omgeving Sonderborg? En vooral waar hij er ook weer makkelijk uit te trekken is?

dank alvast

Roy

Hallo Roy,

Ik heb de boot te water gelaten in Egernsund, niet ver van Sonderborg. Voor ons makkelijke helling, gratis auto stallen, onbewaakt maar wel veilig.
Wel brakwater (minder zout dan Noordzee). Trailer afspoelen en droogrijden voor je gaat varen.

(Mijn trekauto : VW Transporter 88 pk. Doet het makkelijk op de helling, komt door een lage gearing van de 1e versnelling (grote vertraging). PK’s en koppel heb je niets aan bij de helling, alleen onderweg. Ik heb mijn boot er een keer uitgetrokken met een 12 pk electromotor bij een visvereniging. Maar wel een grote vertraging
Maat van mij met 160 PK benzine had er veel moeite mee een lichtere boot er uit te krijgen)

Verder kan je beter via Groningen rijden, Duitse snelweg naar Hamburg was er zo een met richels waar je boot van gaat dansen.

Veel plezier,

groet, Ton

Beste Ton en andere geinteresseerden

Sorry voor late reactie. Ben in bij de grote jachthaven in Sonderborg te water gegaan met trailerhelling. Er uit met de kraan, self service voor 30 euro. Ging prima. Reis met 110 pk Ford Galaxy ging vrij snel. Je kunt met wat smokkelen toch 100 km rijden. Wat een mooi en rustig zellgebied rond Aero en de andere eilanden daar. Echte aanrader, ook voor een week.

Roy

Deze zomer met boot uit water halen in ondiep water. Wel een uur bezig geweest en nog lag de spiegel niet in lijn met de lengte as de trailer. Het lukt maar niet.

Ondanks dat een ander persoon met twee lijnen achter de boot stond en zo ‘stuurde’ bij het oplieren.

Eerder bij wat dieper water geen probleem gehad.

Heeft iemand een tip?

Groet Roy

roy@tomeij.nl

Het recht op de trailer zetten is een groot probleem.
Het is mijn nog nooit gelukt op een enkele toevalstreffer.
Zorg in ieder geval dat je boot recht in het water licht.
ik doe de boot daarna met een hydraulisch krikje (kijkshop) en houten balkjes recht drukken (kijk uit voor punt belastingen).
In het buitenland gebruik ik altijd een kraan.
Dit om de assen en de remmen van de trailer te ontzien.
(lijkt me vervelend als na drie weken vakantie de trailer wielen vast staan).

Groeten peter

1 persoon heeft een lijn en pikhaak aan de achterkant van de boot. Lijn om te trekken, pikhaak om te duwen. De lier-handler kijkt bij het indraaien of de boot op het oog recht ligt en draait in. Als de boot de voorste rollen raakt kan je de achterkant nog corrigeren. Vervolgens rechtomhoog lieren en daarna er uit rijden. Beetje scheef vinden wij niet meer erg, valt overigens meer op als de mast rechtop staat. Een enkele keer moeten we het opnieuw doen (met name als we op reis gaan willen we hem een beetje recht hebben)

Eigenlijk ligt hij (bijna) nooit helemaal recht, zelfs niet toen wij uit Griekenland kwamen en hij er op getilt is met de kraan (zout water). Onze boot heeft een afwijking naar stuurboord. Zal wel komen door de motor. Als de kiel maar op de rollen steunt.

Een heel enkele keer moet je wat bagage verplaatsen (als de boot in het water al scheef ligt krijg je hem op de trailer al helemaal niet recht.

groet, Ton

O’ja over de remmen : neem blokken of bakstenen mee voor achter/voor je wielen, tape je handrem vast, doe er een lijn omheen, maakt niet uit wat. Maar zorg er voor dat niemand jouw trailer op de handrem zet… heel behulpzaam, maar dan weet je zeker dat de boel vast zit na een tijd…

groet, Ton