trailer clever 23

Hallo clever liefhebbers,

Ik heb net een clever 23 gekocht en ben op zoek naar een
trailer.

  1. wat is een geschikte (beste) voor een clever 23?
  2. wie heeft er een te koop?

Zeilgroet,

Frans van Dommele,
Tissum,
Hilversum

Hallo Frans,

gefeliciteerd met je aankoop en welkom op het forum.
Mijn boot heeft wel eens op een PEGA tandemasser gestaan en dat was een prima trailer. Zowel er op kranen als op een helling er af gingen uitstekend.

Zou niet weten waar er één te koop is. je kan een een oproep plaatsen op zeilersforum.nl

Gr Rob

Ik heb een pega en deze voldoet uitstekend.
ik heb een tandem asser zb 700/2300 voor de veiligheid je zou de boot nog net op een enkel asser kunnen zetten maar dat is kritisch.

Wat welicht belangrijker is het trekkend voertuig dit moet tussen de 1800 en 2000 kilo moeten kunnen trekken en als je er mee op vakantie wil moet de bepakking ook nog mee.
(ik heb zelf een busje).
heb je ook een aanhanger rijbewijs nodig ???

Op dit forum staat heel veel info over dit onderwerp.

ps staat een te koop op marktplaats.

gr peter

Ja je hebt een BE rijbewijs nodig, want met je gewone B rijbewijs mag je maar tot 1500 kg trekken, en dat is inclusief de aanhanger. Aangezien het leeggewicht van een clever 23 al 1400 kg is…
Kijk ook goed op het deel 3 van je auto, want ondanks dat ik een 4x4 heb mag ik toch maar 1500kg trekken… en ik had hem ten dele gekocht om de boot te kunnen vervoeren… niet dus image http://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif

Regels voor het BE rijbewijs

Met een B rijbewijs mag je:
Een aanhanger tot 750 kg trekken.
Een aanhanger waarvaan eigen gewicht plus laatVERMOGEN
minder is als het ledig gewicht van het trekkende voertuig.
Het totaal gewicht van de combinatie mag de 3500 kg niet overschrijden.

Anders heb je BE nodig maar let dan ook op het technisch trekgewicht van de auto (zie kenteken)

Dus praktisch gezien zul altijd een BE nodig hebben.

gr peter

Ik heb mijn Clever op een Sterk (Theo Stet, made bij Kalf) trailer staan : tandemasser, 2000 kg totaalgewicht. Wat minder duur dan een Pega, en wat mij betreft goed, ik heb er in ieder geval nooit wat aan gehad, lagers en trommels zien er na 5 jaar regelmatig het water inrijden nog prima uit. Alleen de zijlampjes (die onderwater gaan) hebbeen weleens wat kuren…

Bij de trailersailerverening is iemand die een een Etap 22 op een enkelasser vervoert. Hij zegt steeds dat dat makkelijk kan, maar hij heeft wel al twee klapbanden gehad…

Tandemas draait wel moeilijker op haventerreinen, e.d.

gr. Ton (4 ever)

Wij hebben een trailer met 1 as van Brenderup. Als we ermee gaan rijden neem ik een verlengde bedrijfsbus, die weegt 1800 kg. Ondanks dat voel je de aanhanger (1300 kg totaalgewicht) rukken aan de bus, vooral bij zijwind. Als ik een tandemasser aanhanger van Saris er achterhaak vergeet je bijna dat er wat achter hangt. Stabiel, goed strak remmen. Met een personenauto zou ik de koop van een tandem zeker serieus overwegen, vooral als je wat langere ritten gaat maken. Behalve veiliger is het veel comfortabeler rijden.

Met B rijbewijs maximaal 750kg trekken? Dat is niet correct.
Boven de 750kg laadvermogen moet de aanhangwagen een eigen kenteken hebben.

Met een B rijbewijs mag je een totaal treingewicht van 3500 kg besturen.

Het maximale gewicht van de te trekken aanhangwagen staat vermeld
op kenteken deel 1 van de trekker.

Een Clever van 1280 kg + een trailer van ca. 550 kg = 1830 ex.
bagage. Een auto van 1610kg met een trekgewicht van 2 ton valt net binnen de norm. Bijvoorbeeld een Landrover Freelander. Volledig legaal dus!

De exacte wetgeving is zelfs bij de meeste agenten onbekend, vandaar dat men dagelijks ‘onwettige’ combinaties ziet rijden die straffeloos naar het Zuiden rijden en terug zonder problemen.

Waterman

Dat laatste klopt niet ! Dhr Kuiphof heeft het goed :

Het maximum totaal gewicht van de aanhanger moet ook lager zijn dan het leeggewicht van de auto. Mijn trailer heeft een maximum totaal gewicht van 2000 kg. Bus is 1750 kg. Dus dat lukt niet met B.

Let op : je mag dus ook niet met een lege 2000kg trailer rijden, met alleen B.

En het maximumtotaalgewicht van de combinatie mag maximaal 3500 kg zijn. Je kan dus een Clever trekken als bijvoorbeeld het maximum gewicht (incl laadvermogen) van de trekauto 1750 kg is en de trailer max 1749. Zijn er dergelijke combinaties ?

Ton (4 ever)

Sorry, laatste alinea klopt niet : totaalgewicht trailer moet lichter zijn dan ledig gewicht auto, dus zelfs die combinatie kan niet met alleen B.

Er vanuit gaande dat een Clever 23 incl trailer toch minimaal 1650 kg weegt moet een auto dat leeg ook wegen en dan vermeerderd met het laadvermogen onder de 3500 kg wegen. Ik denk onmogelijk.

Wie heeft hier een combinatie die daar aan voldoet ?

Kijk anders op Caravantrekker.nl

Ton (4 Ever)

Een tandemas trailer van Pega

pega-trailer

Hallo Frans,

Wij hebben een tandemasser.

Wick B3

eigengewicht 440 kg

laadvermogen 1560 kg

prijs in 2004 € 1750,-

Ik heb er wel een auto van 1800 kg voorstaan maar dan merk je er ook niets van dat hij er achter hangt.

Hij is 6 jaar oud en veel gebruikt in zoet water heeft nog nooit gebreken gehad je moet alleen niet de handrem erop laten staan als hij langdurig stilstaat want dan kleven de remmen.

Met lange afstanden rijden moet je wel de buitenboordmotor er afhalen in verband met de gewichtsverdeling cq kogeldruk o[p de trekhaak.

Groet JanWillem

Beste FRans

Wellicht ten overvloede; ik heb een tandemasser KANTEL trailer. Misschien is heeft iedereen dat. In ieder geval is het erg handig omdat hij (als je m eerst ontgrendelt) knikt in het midden. Dan glijdt je boot zo in en uit het water. OOk bij lastige hoeken.

Verder rijdt tandemasser wel zo stabiel. Ik trek met volvo xc 90 td en kon moeiteloos met 110 door de Alpen.

Succes met koopproces.
Roy

Hallo Frans,

Wij hebben een Kalf V1800 enkelas en bevalt prima.
Relatief goedkope degelijke trailer. Gekocht bij Boatland in Meppel.
Deze zomer mee naar Denemarken en weer terug gereden achter een VW Passat 140pk TDI zonder problemen.

groet,
Optimist