Telescopische aluminium spinnakerboom

Dit weekend veel voor de wind gevaren. Ben nu van plan om een telescopische aluminium spinnakerboom aan te schaffen. Klopt het dat de lengte van mastvoet tot voorstag moet zijn?

Hoi Steven,

die maat is handig als je op een grote boot vaart (hele zware boom) en bij een gijp onder spinaker de boom aan de mast vast laat zitten. De ophouder van de spi wordt dan zover gevierd dat de boom nét het dek niet raakt en door zijn lengte kan ie dan onder het voorstag door.

Op een clever is dat allemaal niet zo nodig. mijn spiboom kan ik gemakkelijk tillen. Bovendien gijp ik anders onder spi: boom los bij de mast, lijschoot in de boom, loefschoot uit de boom en oude loefkant van de boom aan de mast vast.
Als je alleen met de genua vaart heb je van dit alles helemaal geen last. Je kan de boom dan net zo lang maken als je zelf wilt.

Ik geloof dat bij wedstrijden er wel voorschriften zijn over de lengte van je boom. Doe je daar niet aan mee dan is de keuze helemaal aan jezelf.

Gr Rob

Dus genua hijsen en kijken wat de maximale lengte van spi-boom oog naar de schoothoek is?