Te lange fokkeschoten? Toch niet!

Vorig jaar heb ikmijn fokkeschoten vervangen en tot op heden dacht ik steeds dat ik ze wat zou moeten in korten.

Maar nu was ik vorig weekend met 30 knopen en meer op pad. Aan de wind moesten we steeds zo hoog mogelijk gaan zitten maar wat ik dan altijd vervelend vind is de fok bedienen. Steeds naar beneden om te lieren, zorgen dat ie niet te vast zit in de klem ivm vlagen, vast bekend.

Toen kreeg ik een ontzettend goede tip van mijn zeilmaat die dag, voor mij echt een eye opener en juist powered by die te lange fokkeschoten. De truuk is om de schoot met 1 slag om de normale lier naar de tegenovergestelde lier op de kajuit te leiden en hem daar te bedienen. Kun je mooi hoog blijven zitten, met het handje tunen en als je naast de kajuit gaat zitten heb je de tell tales perfect in het oog! Je zit ook niet meer de grootschoot in de weg c.q. bij de stuurman op schoot.

Had ik echt moeten weten voor de 24 uurs race twee jaar terug!

mijn fokkeschoot is niet te lang, wellicht wel wat aan de dikke kant (14mm oid) de grootschoot ligt veel prettiger in de hand, maar die is minder zwaar met bedienen.