Tafelpoot op grootschootbevestiging kuipvloer

Loop al een poosje met dit ideetje in gedachten.

Zou het niet handig zijn als we een tafelpoot konden bevestigen op het oog voor de grootschoot in de kajuitvloer?

Bijvoorbeeld zoiets als hieronder. En dan de flens van deze tafelpoot op een custom voetje dat we dan aan die ring op de kajuitvloer kunnen borgen.

Een ronde vorm die het witte kunststof mooi omsluit en dan een soort borging onder de ring door om de voet strak tegen de kajuitvloer te houden zonder dat we hoeven te schroeven. Bovenop de custom voet dan de metalen flens monteren die bij de tafelpoot hoort.

Grootschoot met giek naar de zijkant als je op bestemming bent en dan het tafeltje erop.

@vmarinus wellicht wel een mooie voor de 3d printer? :grinning:

1 Like

Koen,

Je hebt me een fantastisch idee gegeven. Ik ben inderdaad al een tijd op zoek naar een “kuiptafeloplossing”.
Als we de tafelpoot kunnen bevestigen aan dat oog zijn we een heel eind verder. En dat liefst zonder gaten in de kuip te boren.

een ruw idee:

  • tafelpoot in ronde alu buis diameter 100mm
  • bovenaan afgewerkt met een alu flens waarop een tafelblad kan vastgezet worden met 4 vleugelmoeren
  • onderaan een passende (3d geprinte) flens die over het grootschootoog gaat en waarin de alu buis past.
  • in de buis een systeem met blokken (vertraging zodat je meer kracht kan zetten), een lijn en een klem aan de buitenzijden van de buis. De lijn zit vast aan de bovenzijde van de buis en kan je vast maken aan het grootschootoog (Harpsluiting). Door aan de lijn te trekken span je de lijn op tussen bovenste flens en grootschootoog. De tafelpoot staat dan vertikaal muurvast opgespannen.
  • Tafelblad er op schroeven
  • Porto-fles open doen en genieten.

Ik begin er morgenavond aan te schetsen…

1 Like

Interessant, keep me posted, ook iets waar ik nog aan wil wellicht (al zie ik wel dat veel van mijn plannen nog best wat kosten met zich mee brengen (zeilen etc). )

Wat een toeval, hadden wij het afgelopen dagen ook over. Al wat diverse opties bekeken. Maar deze nog niet. Kwam ook deze optie tegen. Wel behoorlijk aan de prijs.

https://www.joostenwatersport.nl/boot/comfort/kajuit/tafels/lagun-tafel-met-poot-blad-85x50cm

Mooi weer en een uurtje tijd.

Hier is proof of concept 1:


Tafelpoot uit PVC buis van 110. Opgespannen met een blokkensysteem dat aan het grootschootoog kan bevestigd worden en een clamcleat op de buis om te klemmen.
Bovenaan de buis een stop van 110 die vast geschroefd is aan het tafelblad.

Als tafelblad neem ik de plaat die onder de voorste matras ligt. Dan kan het tafelblad makkelijk weggeschikt worden.

De flens die de krachten over de kuipvloer verdeelt en die voor extra stabiliteit zorgt moet nog geprint worden.

Duurste onderdeel van deze opstelling: de twee blokken. :wink:

Die blokken zijn nodig om er echt flink wat spanning op te zetten? Zodat ie blijft staan?

Ingenieus opgelost zo en dat blad hergebruiken is ook wel een goeie. Doen ze ook zo bij een kleinere etap, 24i meen ik.

Een opstaand randje zou nog wel prettig zijn denk ik. Wellicht kan dat nog als je hem dan met die rand naar beneden terug in het vooronder legt.

Zat zelf in mijn hoofd te denken aan een rond plateautje voor over die ring geen. Met een uitsparing erin en dan met een over de lengte gehalveerde korte staaf onder die ring door. Platte kant onder en het zo vast te zetten.

Zal eens kijken of ik een schetsje kan maken.

Echt mooi dat je nu al een prototype hebt staan. Briljant!

Koen

De staaf die je er dan onderaan door het oog steekt zou dan een beetje “taps” moeten lopen zodat die als spie kan werken.

Moet inderdaad ook mogelijk zijn maar zal volgens mij meer passtukken vragen en is vermoedelijk op elk schip anders. Veel hangt immers af van de exacte afmetingen van het oog.

Ik ben er vanuit gegaan dat een lijntje opspannen op een zeilboot een redelijk natuurlijke actie is.

Binnen 5 uur is de print klaar. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. :slight_smile:

Makes sense, erg benieuwd!

Prototype 1 werkt maar is ondertussen gesneuveld.


Dit is de geprinte schijf om de PVC-buis te steunen. Alles paste perfect en stond zeer stabiel. Lijntje vast maken aan het oog en aantrekken. Oh zo simpel.

En toen kwam de zon.
Geprinte PLA (printbare kunststof) is duidelijk geen goede vriendjes met drukkrachten en een stralend zonnetje. Na 5 uur zonneschijn is de geprinte schijf “verzakt”. Het printen neemt dus het dubbel van de tijd van het afbreken. :slight_smile: De rastersturctuur aan de binnenzijde is losgekomen en alles staat er veel wankeler bij. Je hoort ook alles kraken.

Conclusie: PLA is niet de oplossing.

Nieuw plan (3 opties):

  1. Testen of deze schijf in ABS is te printen (al is dat veel moeilijker)
  2. Nagaan of ik de schijf uit een massieve blok pvc kan vervaardigen. Dus op zoek naar masief PVC diameter 200 en een draaibank waar dit in past.
  3. Overstappen op een Alu constructie. Dus alle onderdelen (buis en 2 flenzen) kopen en een lasser paaien met het nodige bier.

Maar nu eerst: Aeolus naar Friesland brengen en zeilen.

Ergens in de zomer gaan we verder tafels bouwen.

succes met de reis! en ben benieuwd naar het vervolg

Op marktplaats staat nu deze te koop. Dit tafeltje is wel geslaagd moet ik zeggen.