Tacktick geen rikketik

Hoi we krijgen geen leven in onze Tacktick.

Zijn er meer zeilers hier die ook zo’n wireless tacktick model in hebben zitten ? Eens ervaringen uitwisselen.

Groetjes Rob en Ria

Kleine update: Schijnt een voorkomend probleem te zijn. Terug naar de dealer en zou een software update worden. Kleine 2 a 3 weken wachten nu.

Helaas, Deze tacktick is overleden. Wordt een nieuwe plaatsen. nog even kijken wat er nog meer voor optie’s zijn. Eigenlijk liefst bedraad. Met later nog de optie voor het plaatsen van een windgever. Eens kijken waar zoal de overige Clevers mee zijn uitgerust qua diepte/snelheid. Bij de verkoopwinkels wel heel veel mogelijkheden.

Blijf je volgen…onze is vaak ook zoekende…zal na 20 jaar ook wel een keer klaar zijn.
Nu de snelheid op 0 …gisteren even een frisse duik gemaakt wieletje draait wel goed.
Zou denken bij streepjes geen verbinding…bij een 0.0 stand iets mechanisch

Vond deze wel mooi toen ik een beetje aan het oriënteren was op een windmeter. Maar uiteindelijk laten varen.

Verbruiken weinig energie en de kleur is te kiezen. Ook met zwarte achtergrond te kiezen.

Inmiddels bericht van de ‘oude’ TackTick. Deze is echt overleden. In overleg komt er een nieuwe. Ik schat in dat deze van RayMarine zal zijn. Heb ik voorlopig de boel weer werkend.

En voor Koen, ik zou dan gaan voor deze:

Geeft het visueel net even mooier aan. En uiteraard moet er dan nog een windgever op de mast komen. Eerst maar eens goed oriënteren wat er zoal op de markt is. Geen noodzaak, meer omdat het kan.

Ja precies en daar heb ik uiteindelijk maar vanaf gezien. Wilde het eerste seizoen niet meteen helemaal los gaan met upgrades. Harder gaat ie er niet van! :grinning:

1 Like

Dat ziet er goed uit, welke andere onderdelen heb je nodig om zo’n apparaatje aan de praat te krijgen, windvaan/dieptemeter/… Ik heb ook wel belangstelling voor zoiets tzt…

Wij gokken nu nog even op de Natte Hiswa in September. Dan eens kijken voor welk merk en combinaties we gaan.

Waarom wil iedereen op een kajuitzeiler verschillende instrumenten?

Ik zeil mijn clever als een Valk/Randmeer. Voor de trim gewoon op de zeilen en windvaan zeilen, voor de snelheid heb ik een tablet met een kaart en voor de diepgang vertrouw ik op die kaart. Als je vast loopt haal je je kiel even op en ben je weer weg.

Dus ik zie de toegevoegde waarde van (dure) instrumenten niet tov de extra last.

Of mis ik iets wat de rest wel weet/doet?

Daar heb je wel gelijk in, ik heb het Ijsselmeer ook gedaan met alleen de telefoon. Al merk ik wel dat de navigatieapps (ANWB/Waterkaart.net) veel stroom vragen, haalde net een dag met mijn Samsung S9… En ik kon vaak de kaart niet goed lezen, dus een tablet zou voor mij beter zijn.
Ik heb het idee dat of mijn zeilen niet meer goed zijn, of de windvaan zijn werk niet goed doet (ben nog zo’n ouderwets rood vlaggetje zonder twee sprieten naast de vaan gewend) Dus wat meer info zou voor mij wel fijn zijn. En je hebt gelijk wat de diepte betreft, bij de randmeren kom je die wel tegen (roggebothaven) en dan is het kiel ophalen (in mijn geval ook het roer) en gaan…

De meter al werkend gekregen?

Oeps ja, geheel vergeten te melden hier. Afgelopen vaderdag mooi kunnen inbouwen en zeilen.


Zijn er weer blij mee. Nu nog even de kiel diepte goed instellen. Maar leek al aardig te kloppen in de haven.
En hier onder nog een voorbeeld van onze route navigatie op telefoon. Werkt best aardig. Volgende keer wat eerder opstarten.