SW waarden, hoger zeilen en meer snelheid maken

Hallo,

We hebben dit weekend voor de derde keer mee gevaren aan het kruis van Heeg.
Reuze leuke wedstrijd waar we steeds een boel plezier beleven en veel leren. Maar ja, het is en blijft een wedstrijd dus je wil toch goed presteren.

Na een derde plek vorig jaar, lag de lat voor dit jaar redelijk hoog.
Dus toch wat meer voorbereidingen getroffen. dat wil zeggen zo goed als alles wat we aan gewicht konden missen uit de Aeolus gegooid. (Anker, watervoorraad, helft van het keukenspul, Cobb en kolen, poetsgerief, zwemladder, …) Een hele havenkar vol.
Mijn plan was ook de ijskast, accu’s (2x96Ah) en de externe bezinnetank thuis te laten. De jongens in de haven wezen me er echter op dat er wel wat wind ging staan en dat ik dus wel wat gewicht aan boord kon gebruiken. (Dus dat hebben we zo gelaten). Door alle gewicht uit de boot te halen lag hij duidelijk hoger op het water en mooi in ballans.

Zaterdag ZW4 met stoten van meer en dus een redelijk hitsige Fluessen.

Wetende dat de Clever met 4Bft best een reef kan verdragen zijn we (3 waarvan 1 lichtgewicht) vertrokken met een reef en de gewone fok.
Het was pittig zeilen maar liepen volgens mij best goed. Vlot tegen en boven de 5 knopen. Alleen echt scherp wilde de Aeolus niet gaan. en zelfs met 3 helemaal op de rand (van de kuip) maakten we flink helling.
De anderen ?
Pointer 25: Daar begin ik niet aan om hem bij te houden…
Marieholms of look allikes: Vlogen er aan een rotvaart vandoor en zeilden vlot veel hoger. Bovendien zaten ze erbij alsof ze aan de koffie zaten. Zo comfortabel…
Waarschip 600SV: Vloog er als een speer vandoor terwijl hij een SW rating van 115,8 heeft. (Clever heeft 110)

Wie konden we voor blijven? Zij die duidelijk overtuigd aan de start verschenen en dus moesten inhouden om de boel onder controle te houden.

De rest van de dag bevestigde dit verhaal.

Wat deden we dus verkeerd?
Eerste ding dat ik zeker weet en wat ik moet oplossen: traveller steken zodat ik hoger kan en meer twist in mijn grootzeil krijg bij sterke wind.

Maar voor de rest?
Wat me ook opviel is dat opkruissend de spiegel van de boot naar beneden werd getrokken. Beide “platformpjes” stonden regelmatig onder.
Als ik dat dan vergelijk met dat waarschip, die bleef mooi in ballans in het water liggen. ik veronderstel dus dat dat wel wat invloed kan hebben op de snelheid.
Hoe los ik dat op? Enkel door mijn bemanning meer naar voor te sturen?

En verder hoe krijg ik meer vaart in de clever? Want een waarschip met rating 115,8 zo zien wegvaren van je is heel heel frustrerend.

Graag jullie ideeen.

Victor

Ik heb dezelfde gevoelens, afgelopen zaterdag gemerkt hoe lastig opkruisen word, wij hadden wel een windje 5 tegen trouwens, net voor het onweer binnen.
Maar de performance, kan ook voor het van A naar B zeilen beter, want dan weet je zeker dat je op tijd de haven binnenloopt, en is de verleiding om de buitenboord bij te zetten minder.
Ik heb nu een kleinere fok (ander profiel) en een nieuw grootzeil Moet nog wel de tell tailes opplakken.
Wellicht een keer een meeting? Wel of niet met boot (dan kunnen we van elkaar afkijken) samen met toerzeilers organiseren in 2024?

Traveller is inderdaad belangrijk in wedstrijden.

Wat je nog kan doen: de onderkant poetsen. Ondiep plekje, overboord, boenen met bezem en daarna spons. Hele meer blauw van de antifouling maar ja: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Alle gewicht van boord, ook accu’s en benzine. Vervangen door dynamische ballast. Met weinig wind kleine crew, met 4 tot 5 bft extra persoon mee van minimaal 100 kg.

Wat dat waarschip betrefr: ooit de kilorace gevaren. Kwamen op dag 1 14 (!) Minuten eerder over de finisch. Op dag twee 4 minuten. Toch tweede geworden want waarschip met hele gunstige sw. Die man had de spiegel verlengd en de houten mast vervangen door een 1.5 meter langer alu exemplaar. Daar kan je niet egen varen. Detail was dat de wedstrijdleiding een oude sw lijst had met voor de clever 110. Als ze de correcte waarde gebruikt zouden hebben dan waren we 1e geweest.

Wild plan; 16 en 17 is de kilorace vanuit ketelhaven. De 16e kan ik niet. We kunnen voor 1 dag inschrijven en met clever-eigenaren mee doen met de Listo. Varen we met spi. Ik zorg dat de boot er ligt en weer terug komt, al ben je welkom om dat stuk ook mee te varen

Gr Rob

Rob,

Mijn extra mannetje woog maar 50kg. :wink:
In de haven hadden ze voorgesteld om de Aeolus er even uit te halen en mooi te spuiten. Maar dat vond ik overdreven. Zal het volgend jaar toch maar overwegen.

Ik vaar nu ook op SW110. Wat is volens jouw dan de correcte SW? En ja dat waarschipje (Tug of Waar) staat altijd boven, is spekglad langs onder, heeft Alu mast en aangepaste zeilen.

Dat plan voor de kilorace lijkt me wel wat. Ik moet wel even checken met mijn wederhelft en kinderen wat er dan normaal op de planning staat.

Herkenbare vragen en overwegingen!

Gewicht inderdaad naar voren om de spiegel mooi vrij te houden. Zwemtrap er ook uit.

Traveller mis ik ook echt wel. Als alternatief gebruik ik de neerhouder bij veel wind om het zeil mooi vlak te houden als de schoot wat losser staat.

Mijn boot ligt nog even naar Langweer en ik ben bezig om twee wedstrijdzeilers te recruteren voor de kilorace! Boot moet toch terug naar Eemnes dus dat is mooi halverwege op de route.

@Vmarinus we hebben nog naar elkaar gezwaaid toen ik naar Langweer voer paar weken geleden. Was op de koevoord meen ik.

@Rob_Listo wie weet tot op de kilorace!

Koen

@Koen360 Zal waarschijnlijk mijn zoon geweest zijn die aan het varen was. :slight_smile:
@Rob_Listo Zondag op de kilorace is wat mij betreft een goed plan. ik heb dat ondertussen thuis geregeld. Z Een van mijn kinderen is dan met de Aeolus op stap, ik ben dus boot-loos.

Een verwijderbare traveller ontwerpen is Ă©Ă©n van mijn winterplannen. Eigenlijk ben ik op zoek naar een oude traveller voor het maken van een prototype voordat ik investeer in nieuw spul.

Victor

Ah, ik ga op zoek naar een derde bemanninglid. We hebbeb kontakt.

Gr Rob

Rob,

Daarnet berichtje gehad van mijn zoon dat (als je niemand vindt) hij zich wel vrij wil/kan maken.

Victor

ah, dank voor je aanbod. Net via de app de vaste bemanning gemaild. Ă©Ă©n kan zeker niet, de ander wil graag. Dan zijn we met drie.

Ingeschreven op de site van de kilorace.

Ik mail je mijn telnr, kunnen we appen

Groet, Rob

Marinus, even kontakt hebben over volgende week zondag?

Gr Rob

Wellicht dat ik even kijk of ik kan kijken komend weekend.

Hi ik kan helaas niet meedoen met de wedstrijd. Veel succes mannen!

Koen

1 Like

De sw van de clever:

Gr Rob

Rob,

Dan moet ik me in Heeg heel stil houden want daar gebruiken ze nog 110 als SW voor een Clever. :wink:

Ssst. Niemand zeggen…
Zondag voeren we met 103. Voor de spi waren er 2 punten aftrek.
Had dus 105 moeten zijn. Op de uitslag van de wedstrijd had dat geen invloed.

Groet, Rob