Na lang zoeken voor de juiste, is het er eindelijk van gekomen. Anderhalf week geleden een Sportina 730 van 2003 gekocht. Heb er al even mee gezeild op het Heegermeer. Moet nog e.e.a. beter trimmen. Niet alle lijnen zijn even logisch geplaatst. Maar dat komt nog wel.
Ik heb nu de zeilen verwijderd omdat binnenkort de boot op de wal gaat. Al doende zag ik een bijzonder stukje beslag waarvan ik geen idee heb waar het voor dient. Weet iemand waar deze dubbele haak voor dient?
Dank je wel Rob. Bedoeld voor de rifs dus. Ik dacht even misschien om de cunningham holes te gebruiken.
Dank je wel voor de felicitaties. Ben heel blij met de boot.
is eigenlijk heel simpel reven, je laat je zeil zakken, haakt het oog er aan trekt de topval wat aan zodat het zeil voor pakt, en dan aan de achterkant straktrekken met reeflijn 1 of 2 in mijn geval.
Nu merk ik wel met de losse broek die ik tegenwoordig heb dat een paar reefknuttels in het midden ook meerwaarde hebben.
Yup. Nog eens beter bekeken, maar inderdaad. Even een foto van een andere Clever, maar zo staan deze haken bij mij ook. Zijwaarts. Wat handig in te haken schat ik zo in.
Jazeker als je het ene rif op het andere stapelt dan lukt het mij niet om het steeds met twee ringen op beide haken te zetten. Als je alleen het eerste of het tweede rif zet dan kan het wel en zit de halshoek net wat mooier/strakker tegen de mast en giek aan en schiet het nooit per ongeluk los als je aan het hijsen of strijken bent.