Ik overweeg de aanschaf van een gebruikte spinnaker. Ben er een van 36 m2 op het spoor die op een Waarschip 725 (Kwarttonner) is gebruikt. Bijgeleverde spi-boom is 253 cm. Is dit een goede keuze ?
Gennaker lijkt mij minder i.v.m. beperkte mogelijkheden om een boegspriet op een Clever 23 te zetten.
een 725 heeft een toptuigage; de voorstag is langer, de spi hangt hoger. kon wel eens net te groot zijn. Op papier zou het 30m2 zijn. En dat is een prima hanteerbare maat.
Lengte van de spiboom weet ik niet uit mijn hoofd, vaak is het de afstand van de voet van de mast tot de bevestiging van de voorstag.
Maar als het voor weinig is…
Mijn vorige boot was een kolibri 560 met een spi van 24 m2. dat is niet volgens het boekje, maar bij weinig wind wou het wel lopen.
Gr Rob
origineel hoort er een spi op van 32,9 m2
en een gennaker van 25,6 m2
mijn spi is 35,4 m2
de hijs is 7,47 vertikaal van dek tot blok
ik heb een code 0 van 23 m2
die staat op een wegneembaar boegsprietje van 95 cm
kleine aanpassing van het boegbeslag
de spi en de code 0 vullen elkaar prima aan
het enige probleem van de code is, dat je met weinig wind zo hard gaat dat de schijnbare wind steeds krapper inkomt
maw, schijnbaar vaar je hoog aan de wind, werkelijk vaar je halve wind
ton
J is 2,45
ton
Hallo Rob,
Vriendelijk bedankt voor je reactie.
Ik was er al een beetje bang voor dat het nogal aan de maat zou zijn.
Hartelijke groet,
Koen
Hallo Ton,
Hartelijk dank voor je reactie.
32,9 m2; is 3m2 minder. Lijkt me niet zo’ n groot verschil, maar ik heb eerlijk gezegd mijn mast niet opgemeten. Hoort die 32,9 m2 bij een lange of bij een korte mast ?
Groet,
Koen
ik heb er nog nooit een gezien met een zg lange mast, volgens mij is dit een broodje aap
mijn standaard mast is 8,23
maar je moet rekenen met het aangrijpingspunt van het spibeslag
volgens tekening
de hijs van de spi is 7,47
de spi zelf vertikaal gemeten 7, 31
de spi boom 2,50
ton
Bij een lange mast is het deel boven het aangrijpingspunt van het voorstag langer. Kijk maar eens naar de mast van een new classic 700.
Dat heeft geen invloed op de maat van de spi.
Is niet een broodje aap.
Gr Rob
Heren,
Wederom dank.
Vraag voor mij is vooral of de 36m2 en de spi-boom van 253 cm niet te groot zijn en ik hiermee verongeluk.
Hoe zien jullie dat ?
Hartelijke groet,
Koen
Verongelukken zal je niet.
In het ergste geval hangt de onderkant van de spi na het hijsen in het water en vaar je er overheen. Dan heb je een geweldige puzzel om op te lossen.
Zo’n groot zeil is snel te groot; moet er eerder af al het wat gaat waaien. Pal voor de wind kan het dan wel wat hebben, maar als je dan iets hoger gaat varen kan je hem niet meer houden. Dan blijf je oploeven, boot gaat plat en (in het ergste geval) is je windex nat. op zo’n moment snap je waarom,de kajuitingang zo smal is. Boot komt dan weer overeind en er is geen schade. Behalve aan je ego. Wel even de keuken opnieuw inrichten.
Als het allemaal miet te veel kost is het leuk om mee te spelen. Als het serieus geld kost zou ik iets kiezen wat beter past.
Gr Rob
—Origineel geplaatst door: ton/mitz—
mijn spi is 35,4 m2
het enige probleem van de code is, dat je met weinig wind zo hard gaat dat de schijnbare wind steeds krapper inkomt
ton
Bovenstaande herken ik ook maar dan op mijn NC700.
Daar heb ik een Lichtweer Genua van 18m3 op een boegspriet van 100 cm.
Genua is strak gesneden en van heel licht doek.
Een prima aanvulling op mijn HA van 9 m3.
Ik gebruik de genua niet om zo hoog mogelijk aan de wind te varen. meer om, voor of halve wind te varen.
Ander leuk hebbeding is een elektrische furler op mijn boegspriet om de genua op te rollen als ik overstag ga. Gemaakt van het binnenwerk van een snoerloze boormachine.
Doet al 2 jaar zonder problemen zijn werk. Genua met onderlijk van 5 meter is in 5 sec opgerold.
Als er belangstelling is wil ik deze furler nader toelichten. wellicht in een apart draadje.
—Origineel geplaatst door: Wimpel56—
—Origineel geplaatst door: ton/mitz—
mijn spi is 35,4 m2
ton
Bovenstaande herken ik ook maar dan op mijn NC700.
Daar heb ik een Lichtweer Genua van 18m3 op een boegspriet van 100 cm.
Genua is strak gesneden en van heel licht doek.
Een prima aanvulling op mijn HA van 9 m3.
Ik gebruik de genua niet om zo hoog mogelijk aan de wind te varen. meer om, voor of halve wind te varen.
Ander leuk hebbeding is een elektrische furler op mijn boegspriet om de genua op te rollen als ik overstag ga. Gemaakt van het binnenwerk van een snoerloze boormachine.
Doet al 2 jaar zonder problemen zijn werk. Genua met onderlijk van 5 meter is in 5 sec opgerold. Vervolgens overstag en weer in 5 sec uitgerold.
Als er belangstelling is wil ik deze furler nader toelichten. wellicht in een apart draadje.
Een andere gedachte waarmee ik rondloop is een zwenkbare boegspriet net als de Translat 6.50 hebben. Naar links en rechts om uit de windschaduw van het grootzeil te komen. Ik ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt.
Ik heb afgelopen winter een spinaker van een J22 gekocht.
Die komt qua afmetingen redelijk overeen met de maten die je nodig hebt.
Hij is wel ietsjes breder, maar mijn spiboom is eigenlijk iets te lang dus dat past wel bij elkaar.
Ik heb hem er nog niet op gehad omdat de boot dit jaar het water niet in is geweest i.v.m. een (anti) osmosebehandeling.