spinaker

Wie heeft er ervaring met een spi? Hoe groot moet deze ongeveer zijn voor een goede stuw/handling? Is de Clever 23 standaard geprepareerd voor een spi? Zit er een gat boven in de mast voor een extra lijn? En waar zet je de spi op vast op het dek?

Alvast dank!

Waterman

Hoi Waterman,

De spi op mijn boot is 30 m2. Dat is zeker niet te groot.
Voor het val moet je even kijken of er boven de bevestiging van je voorstag een blokje in de mast zit. Ik weet niet of dit standaard is. Ook moet er halverwege de mast aan de voorkant nog een blokje zitten voor de ophouder van de spiboom. De neerhouder gaat bij mij door een los blok aan de voet van de mast.
De schoten gaan naar losse blokken die aan de voet van de achterste preekstoel vastzitten. Dat is het minste werk. De schoten zet ik op de val-lieren. Dan heb je ze allebei onder handberik.
je hebt dus nodig:
blokje boven voorstag voor val
plaats waar de val weer uit de mast komt
los blok aan mastvoet voor val
blok aan dek om deval naar achteren te geleiden
klem voor de val (zit bij mij naast de fokkeval)

blokje in mast voor ophouder
plek waar ophouder de mast uitkomt
los blokje aan voet van mast voor ophouder
vanaf daar gaat het naar een klem op het brugdek, dat kan een kleine klem zijn, net zo één als waar de kiellijn in zit.

blokje aan mastvoet voor neerhouder
kleine klem op brugdek voor neerhouder

twee enkele blokken 360 graden draaiend met twee harpjes voor de schoten

oog op de mast voor spiboom
spiboom
schoten.Elk van twee maal de lengte van je boot

En een spi. Ik zou zelf niet een spislurf nemen. Zie discussie bij forum/techniek/genua

Mijn vorige boot was 5.70 lang en had een spi van 24 m2 Dat is naar verhouding veel groter.
Ik meen dan ook wel eens een bericht gelezen te hebben van een clever eigenaar die er 35 m2 op zette.

kolibri:

Groeten, Rob

Rob,

Wat geef jij supergoede informatie, bedankt!

Ik begrijp de situatie. Ik ben alleen nog benieuwd wat voor soort blokken jij hebt gemonteerd op de achterste preekstoel. (360 draaiend) En ik ga rondkijken voor een spi! Minimaal 35 meter lijkt me ok.

Kun jij uit jouw ervaring zeggen dat de boot met spi in planee komt? Vanaf welke windkracht? Wat is jouw topsnelheid?

Dit weekend Marken (bij Volendam) aangedaan vanuit Eemnes, 6 uur varen en droom omstandigheden, zon en wind. Alleen voor de wind kun je meer zeil gebruiken, alle andere koersen met genua meer dan genoeg.

Groeten,

Reinier (Waterman)

Hoi Reinier,

Om de boot in planee te krijgen heb je ook wel wat golven nodig.

Gisteravond bij 11 kn wind 6.5 kn snelheid gevaren. Dan vaar ik niet plat voor het laken, maar loef steeds meer op totdat het zeil niet meer als een plankje werkt maar als een zeilprofiel.
Wedstrijdzeilers doen dit ook, die kruisen om die reden af.
Als ik dat op een zonnige weekenddag doe dan blaast de clever op topsnelheid over het water, waar ander boten moeite hebben de gang er wat in te houden.

Op het ijsselmeer met 20 kn wind recht achter wel eens 9.4 kn snelheid geklokt. je voelt dan maar 20 - 9.4 = 11.6 kn wind over dek. Dat is 3 Bft in plaats van 5! Als er dan iets mis gaat, je slaat dwars of zo, neemt de wind dus in 1 tel toe van 3 naar 5 Bft. Een hele aparte ervaring!

En die blokken: gewone enkelvoudige blokken die een bevestiging hebben waardoor ze om hun as kunnen draaien. Hoe leg ik dat nu uit?

Groeten,Rob

Dat zijn spectaculaire cijfers Rob!
Voor mij een nieuwe uitdaging!

Ik zou graag eens zien hoe je een en ander hebt gemonteerd en hoe je jouw boot verder heb uitgerust!

Die blokken aan de preekstoel voor de spi hoe heb je die vastgezet?

Groeten,

Reinier

Hoi reinier,

met een harpje.

kom gerust een skijken.

Groeten,Rob

Beste Rob,
Ik las dat je een spinaker van 30m3 hebt.
Op Marktplaats staan spinakers te koop maar daar staan vaak alleen de maten van de zijlijken en onderlijk bij.
Hoe lang zijn die van jou?
Dan kan ik zoeken naar een spi met ongeveer dezelfde maten.
Ik kwam er wel eentje tegen van 36 m3 maar ik denk dat die weer net ietsjes te groot is.

Bij voorbaat dank,
Jos

Ik heb nog even zitten zoeken op internet naar formules om de maten van een spinaker te berekenen aan de hand van de I (afstand valblok/mastvoet) en J (afstand mastvoet/voorstagbeslag) maat.
De formules die ik heb gevonden:
Zijlijk = SL = (√I²+J²) x 0.95
Onderlijk = SF = 1.8 x J
Oppervalkte = A = SL x (SF + SMW) / 2 x 0,94
SMW is dan de breedte van het zeil halverwege het zijlijk.

Dan kom ik met een I van 7.5 en een J van 2.5 uit op:
SL = 7.5
SF = 4.5
A = 31.769 m2 waarbij ik de SMW=SF heb genomen.
Dit zit wel in de buurt van de 30 m2.

kijk, al opgelost.
30 vierkante meter is heel goed te doen. Paar meter meer zou ook nog wel mogen.

Als je googelt op ‘kilorace’ en dan bij de foto’s van 2015, zie je de listo met een rood-witte spi. Er zijn drie albums foto’s we staan er in totaal 10 keer op. Het woei daar trouwens wel fors; de meeste deelnemers lieten de spi in de zak.

kan je een beetje een inschatting maken.

Groet,
Rob