Soort en gewicht anker

Ik heb sinds kort een clever 23. Het bijgeleverde parapluanker is net zo groot als dat van mijn vorige boot, een randmeer.

Ik wil graag op de friese meren ook bij harde wind 's nachts voor anker kunnen. Wat is het juiste type anker en welk gewicht is wenselijk?
Dank voor evt info
Groet,
JW

Dit jaar een Fortess anker gekocht. Ze claimen de beste anker ter wereld te zijn. Ook is hij hij lekker licht van gewicht (1,8Kg).
Tot dusver heb ik hem 2 keer gebruikt. Een keer op de waddenzee in de modder en een keer op het zwartewater bij Genemuiden in harde zand. Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd gedaan hebben maar tot dus ver zijn mijn ervaringen dat het anker zich slecht ingraafd. Misschien moet ik er nog een ketting voorloop op maken of de hoek van het ankerblad anders instellen.

https://www.fortressanchors.com/

fortress

Ik gebruik een ouderwets inklapbaar ijzeren stokanker met 4 armen. Gewicht bedraagt een paar kilo. Anker houdt tot nu toe onder alle omstandigheden. Belangrijk is de juiste ankerlijn. Deze dient voldoende lang te zijn, voldoende rek te hebben en evt. verzwaard te zijn aan de ankerzijde zodat het anker (meteen) plat gaat liggen en zichzelf ingraaft. Ik gebruik zo’n ankerlijn van ca. 25 meter.

Daarnaast heb ik een parapluanker maar daar zie ik de voordelen niet van in.

Waterman

het soort anker is persoonlijk, waar de een bij zweert, wordt afgekraakt door een ander
ikzelf heb een danfort achtif iets met grote bladen van een kilo of 5
/6 en loodlijn

ik anker regelmatig bij het paard, gouwzee, enkhuizen, lelystad en bl. van kufferler en het gaat altijd goed
(ankergronden zand, klei en modder)

bij de watersport zaak hebben ze tabellen voor het juiste gewicht van het anker in verhouding tot de waterverplaatsing boot
neem altijd 1 maatje groter
neem er een loodlijn bij
zorg dat je altijd minimaal 5x watediepte aan lijn uitgooit
( 3x is echt te weinig) maar hoe meer hoe beter
ik heb een lijn van 25 meter en als er ruimte is gooi ik hem helemaal uit
gaat hij erg gieren, hang dan de puts bij de spiegel in het water

ton/mitz

Hallo,

in de hollandia reeks is er een boekje wat alles verteld over ankeren. Daar staan ook tabellen in van de houdkracht van verschillende ankers bij verschillende grondsoorten, en een rekenmethode om te bepalen hoeveel houdkracht je boot nodig heeft. Nu heb ik dat boekje niet bij hand maar een clever heeft weinig nodig; weinig gewicht, weinig nat oppervlak dus weinig druk van het water.

Zelf heb ik een paraplu anker vervangen door een plaatanker van 6 kg. Dat parapluanker is alleen goed als vislood volgens mij. Het plaatanker is geweldig. In de turf op de beulakker gaat het goed, op de wadden in behoorlijke stroming graaft het zich echt goed in. Waarschijnlijk was 4 kg ook wel goed geweest, maar dit anker kreeg ik.

Groeten,Rob

De keus van een anker is inderdaad een nogal persoonlijk iets.
Zeker is in ieder geval dat het paraplueanker dat in het verleden bij veel Clever 23 ´s is geleverd een prutsding is. De toenmalige importeur moet zich echt schamen dat zoiets als een hoofdanker bij de boot werd geleverd. En dat terwijl de Clever 23 een ankerkuil heeft van een flinke maat, waar een knap anker en heel veel lijn, c.q. ketting in past.
Ik heb zelf hetzelfde type anker als Rob Listo, als ik het goed zie op zijn foto. Hij noemt het een plaatanker. Feitelijk is het een vereenvoudigde uitvoering van het poolanker, dat van oorsprong holle vloeien had.
Ik ben buitengewoon tevreden over dit anker. Ik heb er twee aan boord; één van 5 en één van 8 kg. Beiden hebben een kettingvoorloop van 3 resp. 5 m. en 50 m zinkende lijn (geen loodlijn). Daarnaast heb ik nog een Danforth van 5 kg, maar die zit los in één van de bakskisten, zonder lijn.
Het anker van 8 kg heb ik gekocht nadat dat van 5 kg tijdens een zware onweersbui achter één van de eilanden tussen Muiden en de Hollandse brug ging krabben. Dat gebeurde overigens in een vlaag zoals ik er nadien nooit meer één heb meegemaakt.
Deze plaatankers zijn heel compact voor hun gewicht of zwaar voor hun grootte; het is maar hoe je het wilt uitdrukken. Ze houden in vrijwel elke bodem goed en dringen bijvoorbeeld prima door in een met wier bedekte bodem. Veel beter dan bijvoorbeeld een Danforth. Bovendien zijn ze relatief goedkoop.
Ik heb een volledig vertrouwen in m´n ankergerei en overnacht ook regelmatig achter het anker. Ook op stromend water. Als het tij gedurende de nacht kentert kom ik er meestal nog wel even uit om te kijken of het anker ook blijft houden na het draaien. Tot op heden heeft het dat altijd gedaan.
Toch is succesvol ankeren niet alleen een kwestie van het type anker, maar ook van de manier hoe je met het ankergerei omgaat. De truc is om het anker pas op de bodem te laten zakken als de boot stil in het water ligt en pas extra ketting of tros te laten uitlopen op het moment dat de boot naar achteren begint te bewegen onder invloed van de wind of de stroom. Op het moment dat je ongeveer 5x de waterdiepte aan ankertros hebt uitstaan stop je de beweging van de boot af door de tros om een kikker te slaan. Op het moment dat de tros strak komt te staan wordt het anker enigszins in de bodem getrokken. Eventueel kun je nog even achteruit slaan met de motor om het er nog wat verder in te trekken.
Daarna moet je rustig een tukje kunnen gaan doen.

Inderdaad Stegman, het wordt poolanker genoemd.

Het boekje heet:
Het Grondtakel, van Foeke Roukema
Scheepsboekerij, Hollandia ISBN 90 6410 155 8

uit dezelfde serie is ook een leuk boekje over ‘het beter getrimde tuig’ en over spinakeren.

Groeten, Rob

@ Rob,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de correcte naam ook niet precies wist, maar wel dat de vorm erg veel lijkt op het Poolanker.
Een beetje googelen leert dat de naam plaatanker door leveranciers ook gebruikt wordt voor het Brittany-anker en varianten van het Danforth-anker. Verwarrend, dus.

Dat boekje van Roukema heb ik lang geleden ook eens gelezen. Opvallend genoeg zet Roukema ¨onze¨ variant van het poolanker weg als een goedkope copie, die niks waard is. Na al die jaren durf ik wel te verklaren dat Roukema er falikant naast zit. Hij was/is nogal een authoriteit in de watersport, maar ook die worden soms niet door ervaring gehinderd, zo blijkt.

Die Poolanker-copie is wat mij betreft superieur aan alle andere ¨plaatankers¨, zoals bijvoorbeeld het Brittany-anker en de Danforth. Als je bijvoorbeeld een Brittany van hetzelfde gewicht en een copie-Poolanker naast elkaar legt en de vloeien eens heen en weer beweegt, dan voel je instinctief dat het Poolanker vele malen sterker geconstrueerd is dan de Brittany. Ook zie je instinctmatig dat het Poolanker veel minder geneigd zal zijn tot kantelen en wegdraaien. Bovendien heeft de Brittany een onhandig lange stok, waardoor je een flinke ankerkuil moet hebben om hem te kunnen opbergen. Meer een anker voor een boegrol.

Ik vond op internet het copie-Poolanker overigens niet direct terug, dus ik hoop dat ze nog steeds te koop zijn.

Vandaag mijn Fortess anker weer gebruikt op het Zwartewater.
Je kunt de hoek van het ankerblad instellen van 32 graden voor normaal gebruik en 45 graden voor modderige bodems.
Ik had hem ingesteld op 45 graden maar het bleek dat het anker zich totaal niet ingraafde. Ik heb nu het ankerblad ingesteld op 32 graden en wanneer ik nu het anker laat zakken zit hij in één keer muurvast.
Prima anker dus.

Ik gebruik al 3 jaar een 1.8 kg fortress anker naar volle tevredenheid, vanaf het eerste moment. Met loodlijn, en sinds kort ook met 2 meter ketting voor de loodlijn, maar is niet echt nodig als je loodlijn hebt. Ik gebruik hem altijd met de mud plates. Ik zweer bij dit anker vanwege extreem laag gewicht (waardoor ook minder snel bescahdiging aan je boot) en bijzonder goede grip in zand en slib/modder. Ik overnacht er op en val ermee droog op het wad.
De enige omstandigheid dat het wat langer duurt voordat hij grijpt is bij veel waterplanten (dan zakt ie niet zo snel door de planten. Dan is een anker met een punt (ploegschaar) beter.

Tip : anker niet werpen maar laten zakken. heel veel ineens lijn geven. dan achteruit varen of laten zakken. Bij achteruit varen weet je snel of hij houdt. Asl het echt gaat waaien, dan trekt-ie zich stedds vaster. Bij mij nog nooit uitgebroken, van kennissen gehoord dat-ie eerder verbuigt dan uitbreekt.

Kortom zeer tevreden.

groet, Ton 4ever

Hoe hebben jullie je anker :

  • los in de kluis op de ketting/lijn zoals ik of
  • ketting/lijn bevestigd aan (zelfgemaakt) oog o.i.d. ?
  • Anker vastgezet ? of op boegrol
  • en waar zet je je lijn als het anker ligt? gewoon aan de “kikker” van een van de landvasten ? (dan schavielt-ie langs de boeg wegens niet op de punt…)

Iemand ankerervaring in Griekenland ? tips ?

wie weet hebben jullie slimmigheidjes waardoor het beter kan…

bedankt, groet, Ton

Ik heb in zweden wel een mooi systeem gezien.
Daar werken ze veel met anker band op een rol.
Deze zit gemonteerd op de preekstoel (in zweden achterop de boot omdat men daar andersom ankert).
als je er bent gooi je het anker over boord en de rol loopt vanzelf met een lichte weerstand uit als je er bent beleg je de bant gewoon om de kikker.
dit systeem kanje ook bij compass bestellen

gr peter