Solo met de spi

Spi varen met losse handen:
Filmpje

Gr Rob

Ha mooi hoor. Met stuurautomaat erbij en licht weer zou ik het nu zelf ook wel aandurven maar je blijft bezig om het voorlijk te trimmen he.

Leuk opgelost met die klem bij de lier op het dak. Die mis ik namelijk ook met de spi erop. Zeker solo en als je hem lang wil laten staan. Kun je de fokkeschoot ook gewoon op de lage lier laten zitten.

Heb je een curry klem nog overwogen? Waarom deze?

Koen

Deze klemzat er op bij aankoop van de boot. Inderdaad vrij handig. Ook met de kleine fok de schoot op de boven lier en in deze klem.

Gr Rob

Waarom gaat dat altijd goed bij anderen? :wink:
Na de kilo-race met Rob ging ik deze zomer ook proberen shorthanded de genaker te zetten. Alles ging goed tot die naar beneden moest.

Ik had Rob zijn spival overboord zien gooien om de spi rustig te laten zakken. Goed idee. Ik werp dus ook mijn spival overboord, doe de klem los en loop naar voor.

Tegen dat ik de korte afstand had afgelegd, lag heel de genaker in het water…

Volgende keer hang ik een schoteldoek of zo aan de spival om meer remmende werking te hebben.

Groetjes,
Victor

Wat ik doe (uit een boekje) heet stretch en blow. Eerst de lijschoot doorzetten en dan vanuit de kuip de val los (eerst de val voorbereiden geen knopen etc.) en de spi de kajuit in proppen door hem aan het achterlijk zo snel mogelijk naar beneden te werken.

Als de bulk binnen is kun je de loefschoot ook lossen en dan de hele spi naar binnen proppen.

Door die lijschoot door te zetten hou je de spi dicht bij de boot en achter het grootzeil. dan is het makkelijker. Ik zou er ook niet voor naar voren lopen.

Victor: waarom het altijd goed gaat bij anderen…?

Die aanname klopt wat mij betreft niet. Waarom denk je dat ik dit film? Omdat het 456.348 keer niet goed ging. Tot en met ā€˜spi in het water en er zelf overheen varen’. Geeft een interesant knoopje.

Ɓls het dan perfect gaat dan deel ik dat graag.

Nog zin in twee dagen wedstrijdzeilen eind september?

Groet, Rob

2 Likes