Schotten kajuitingang

Hallo clever-vaarders,

Eén van de schotten van de kajuitingang is stuk. Is van het blauwe type.
Nu hem ik geen enkel ervaring op het gebied van kunsstof. Weet iemand of ik hier zo een plaat van kan kopen en dat zelf bewerken? of moet ik daar speciale gereedschappen voor hebben?

op het zeilersforum tipte iemand deze link:

klik hier

Groeten, Rob

interessante webite!
welk schot is het? het vertikale waarschijnlijk? op gaan zitten?

Het op maat zagen kost maar € 1,00 daar kun je het zelf niet voor doen.
De handgreep kun je er zelf in boren/schroeven.

waarschijnlijk wel kleurverschil met het horizontale schot, die zou ik dan meteen ook vervangen. Moet wel het brugdeksel er even vanaf maar daarna is alles weer als nieuw.

Onderweg even doen zaterdag? haha

R

Materiaal besteld :
voor ca 80 euro lichtblauw 5 mm dik.
De schotjes die er in zaten waren 6 mm dik
en er zou eigenlijk wel 8 mm inpassen… Maar 8 mm is alleen in lichtbruin te koop en weer een keer zo duur.

Zo wordt het aangeleverd (dat donkerblauwe stuk is dus oud):

Ik had een proefstukje van 10 bij 20 cm extra besteld om te kijken hoe het te bewerken is. Zagen gaat met een ijzerzaag in de decoupeerzaag. Maar echt lekker recht wil het niet worden. Ik heb uiteindelijk alle zijkanten met de bovenfrees gezaagd: kunsstof op een houten plaat klemmen, de rand die er af moet precies op de rand van het hout en dan met een frees met een geleidewiel er langs.

De frees had er wel moeite mee als er echt en stuk afgezaagd moest worden. Toen heb ik eerst gezaagd op ca 5 mm van de afgetekende lijn, en dan met de frees precies op de lijn. Hier wordt de zijkant van het opzetstukje gemaakt:

Om heel precies te werken: lijntje op de beschermfolie tekenen, twee maal nét buiten de lijn een gaatje boren, boortjes er in laten zitten en die gebruiken als de plaat op het hout gelegd werd. Je ziet hier één van de boortjes zitten.

het resultaat:

image

Groeten,Rob

Petje af! mooi werk!
Ik ben ook van plan te gaan klussen, 'k moet alleen eerst ff bedenken hoe ik een xtra accu kan plaatsen, 'k ben van plan een walstroom aansluiting met druipellader te installeren…

we zijn weer 10 jaar verder. Voorluik is grijs en nu crackelé, zijramen groen en lek. En de schotjes blauw.

Dat kan beter:
Met de freesmachine een copieertafel gemaakt:


tada…

primer op het polyester, primer op het raam, plakken met VHB tape en afdichten met UV bestendige kit.
sikaflex 209 N om een zwarte rand op de ruit te maken en voor hechting
3M primer 94 voor op het polyester
3M VHB 4991 tape. Is 2.3 mm dik

Gr Rob

1 Like