Schade kiel New Classic 700

Tijdens mijn speurtocht op het web kwam ik de volgende foto’s tegen.
Ik weet niet precies wat er gebeurt is omdat de tekst die er bij stond in het frans was maar volgens mij is de bevestiging van de kiel afgeknapt door corrosie en van boven naar beneden gevallen dwars door de bodem heen.

image

Zijaanzicht, het polyester is gescheurd
image

De kiel is gevallen ver buiten de Kielkast. De bevestiging is verdwenen
image

Zicht van boven. De roest heeft goed zijn werk gedaan
image

De ondersteuning van de kiel is goed verbogen maar zat nog wel vast. Veel roest op de roestvrijstalen plaat van 4mm

image

Het volledige systeem

Zicht van boven. Let goed op wat is gescheurd.

image

De kielkast van onderen gezien. Er is reparatie werk an de randen

image

Geen lekken

image

Vervanging van de tapeinden. Het wijzigen van de locatie en het toevoegen van een extra.

image

Voila een goede reparatie van de gehele hefsysteem van de kiel met een las aan de roestvaststalen draadeinden en toevoeging van een extra.

image

Daar kijk je toch van op zeg.
Met de winterstop op de kant even meenemen in het nalopen

bij de kiel van de listo is ook zoiets aan de hand geweest. De driehoekige geleidings-doos was van de onderplaat afgescheurd. Gelukkig was de plaat wel op zijn plek gebleven en dus de kiel niet losgeschoten. In mijn kiel zaten geen tapeinden maar gaten met schroefdraad waar grote bouten in gingen.

Helaas heb ik er geen foto’s van maar het was toch een behoorlijke reparatie: nieuwe RVS bodemplaat plus geleidings-doos-driehoek (waar de rollers in zitten)

Gr Rob

Beste lezer,

omdat mijn kiel van mijn New Classic ook wat meer ‘klapperde’ dan voorheen, dit najaar de boel er maar eens uitgetakeld. Wel een klusje! Vermoeden was juist: alle 6 bouten tussen hefgedeelte en kiel zaten los, er zat ruimte tussen hefgedeelte en kiel en alle lassen in de driehoek onderaan het hefgedeelte waren gescheurd. Ik begrijp trouwens niet waarom de onderplaat van twee aan elkaar gelaste dunne platen is gemaakt. Geen dikker materiaal voorhanden??
Kortom: check jaarlijks of de bouten nog goed vast zitten. Kun je lastig bij in de kielkast met de mast en katrol erboven maar een verdwenen kiel is lastiger.

vriendelijke groet,
Pieter de Vries.