Rubber vluchtluik

Ik zou graag het rubber willen vervangen dat bij de rand van het vluchtluik zit.
Er lekt nu af en toe een druppeltje water langs, al zou dat ook condens kunnen zijn.
Daarnaast is het gewoon oud en zit het vast, dus ik durf het luik eigenlijk nog niet los te maken.
Dit seizoen wil ik een aantal weekendjes zeilen, dus zou ik het fijn vinden als het luik goed werkt.

Wie heeft het rubber al eens vervangen en weet wat ik precies nodig heb?

Het luik is een standaard vetus planus luik.
Het rubber is eenvoudig te vervangen.
Trek het rubber uit het profiel, oude lijmresten verwijderen, ontvetten en het nieuwe rubber vastlijmen met een voor rubber geschikt contactlijm.
Het rubber is o.a. verkrijgbaar bij:

2 Likes

Top dit, wist niet welk merk het was en heel zuinig met mijn laatste stuk rubber.

Goed schoonmaken en ontvetten en de juiste lijm lijkt me inderdaad goed advies. Heb ik geprobeerd maar ik merk toch dat als het hoogzomer is het rubber eruit trekt bij het openen. Het wordt door de vorm van het profiel toch een soort zuignap heb ik het idee.
Met wat vaseline insmeren leek wel te helpen omdat te voorkomen.

Moet je niet juist siliconen spray gebruiken?
Dat gebruik ik ook op de rubbers van de autodeuren om vastvriezen te voorkomen.

1 Like

Siliconenspray werkt inderdaad prima, vaseline wordt nogal plakkerig in de zon lijkt mij

1 Like

Dit weekend rubber gecontroleerd en het is eigenlijk nog best goed.
Liet redelijk makkelijk los van het luik.

Zit ook niet vastgelijmt, dus ik kon het prima onder de kraan even schoonmaken en daarna weer terug drukken in het profiel.

Beetje siliconen spray erop en kan voorlopig weer even mee.