Wat is de romp snelheid van de Clever 23?
Vanmiddag enkel met fokje haalde ik ruim 5 knopen met windkracht 2/3…
Ging menig ander zeilbootje voorbij ![]()
Wat is de romp snelheid van de Clever 23?
Vanmiddag enkel met fokje haalde ik ruim 5 knopen met windkracht 2/3…
Ging menig ander zeilbootje voorbij ![]()
die kan je uitrekenen. Formule heb ik zo niet paraat maar je komt op 5 of 6 knopen.
Niet dat de clever zich daar veel van aantrekt. Die gaat makkelijk in plané.
Wel eens het ijsselmeer overgestoken met constant 8.5 knoop. En in windkracht 7 met de golven mee een top van 11.1 kn. Maar daar was mevrouw listo niet bij en dat was maar goed ook; ze was nooit meer meegegaan.
Gr Rob
Clever is nieuw voor ons, dus ben wel erg benieuwd wanneer hij overpowerd gaat zijn… Wil graag dat familie blijft meegaan dus hellingshoek moet controleerbaar blijven ![]()
![]()
Ik had het laatst toevallig opgezocht. Volgens Sailboatdata is het 5.95kn. Aan de bovenkant van de 5-6 knopen die Rob_Listo al aangaf.
Met de enige en heel ruige editie van een 24 uurs race waar ik aan meedeed een paar jaar geleden heb ik echt een hele poos 7.2 knoop (op het horloge, GPS grondkoers) gehaald, dubbel rif en HA fok flink ingerold. Maar kennelijk stond alles goed.
Overigens, het log vind ik wat minder betrouwbaar, die moet je ijken tov gps en blijft toch bij benadering?
Maar goed, sneller heb ik daarna nooit meer gezien. Ik kan me voorstellen dat je met een spi, op ruime koers, met aantrekkende wind, met weinig zeegang, weinig aangroei en de kiel een eind omhoog prima in plané kunt komen. Met voldoende lef zijn dan de mogelijkheden onbegrensd!
Volgens seizoen ga ik ervoor!
Vandaag bij de kilorace 6 kn aan de wind en 8.5 met spi voor de wind.
Dat is wel wat overpowered . Mevrouw listo was niet mee.
Gr Rob