Roerblad ondiep water

Beste mede clever zeilers.
We zijn lekker aan het wad hoppen en bootje doet het goed enkel wat is het varen met blad omhoog zwaar bijna niet te doen😅. Ook om het blad weer naar beneden te krijgen kost veel moeite.
Hebben jullie nog tips en trucs voor dit probleem???
Hoor het graag groeten Robert
Je mag ook mailen robertwalter1983@gmail.com

dit is een bekend probleem
kijk bij techniek maar een post of 50 terug
daar vindt je het draadje “ondiep water inhaak roerblad”
dit is een wegneembaar 2e roerblad
je vaart dus tijdelijk met 2 roerbladen, waarvan 1 omhoog
op deze manier heb ik het opgelost, werkt perfect
er zijn ook een paar forummers die een ondiep roerblad monteren op de plaats van het diepe blad zodra ze het wad opgaan
wil je verder nog wat weten, dan hoor ik het wel
groet
ton mitz

helaas lukt het niet om een plaatje van mijn roer hier te posten. mijn plaatje heeft geen URL.
Ik heb/had een roer gemaakt dat 60 cm diep steekt in een V vorm. Dus eigenlijk een dubbel roer van uit het midden gestuurd. De gedachten was om in ondiepwater te varen en als de boot schuin gaat komt één van de twee roerblad altijd haaks in het water. Dit om uit het roer lopen te voorkomen.
Nadeel van een kort roer is dat het achteruitvaren nog lastiger gaat dan bij het originele roer.
Ik heb het originele roer weer teruggeplaatst
BTW ik ben een New Classic eigenaar die dit forum graag leest.

ik ben benieuw hoe die constructie in elkaar zit, en zou daar best een foto van willen zien
die constructie van mij is een beetje wonderlijk, maar werkt in de praktijk perfect
als een foto plaatsen niet lukt, vraag Rob Listo zijn e-mailadres
mail de foto naar hem toe en vraag of Rob de foto wil plaatsen
zo plaats ik va Rob foto’s, en ja ik heb zijn e-mail adres, maar zijn adres kan ik niet geven uiteraard
ton mitz

het roer ziet er uit als een Griekse letter Y maar dan ondersteboven. Net als het originele roer was het op te klappen.
Het roer bestond uit 2 aluminium platen(2mm) die bovenaan tegen elkaar gemonteerd waren en dezelfde vorm hadden als het originele roer maar dan kleiner/korter. Het aluminium is bekleed met hout/triplex. En het hout was in profiel geschaafd. Het hout was voorzien van een epoxy laag. Er was prima mee vooruit te varen met voldoende reactie. echter achteruitvaren was problematisch. Nog slechter al met het origineel.
Momenteel ligt mijn boot (NC700) 14 dagen naast een clever 23 in de haven van Heeg.image https://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif
Vandaag met de trailer gebracht.


Zo, daar is lang over nagedacht! Mooi uitgevoerd.

In de techniek sectie staat iets over varen met een gewoon ondiep roerblad. Ton heeft een constructie gemaakt waarmee hij bladen af kan wisselen, ik vaar standaard met een blad wat 50 cm steekt. Ook in friesland heel gemakkelijk.

Voor een ander nc700 eigenaar heb ik zo’n 50 cm blad gemaakt. Het blad is gelijk aan dat van mijn boot, alleen de kop van het roer is anders en het gat voor de bout zit op,een andere plek. De roeren zijn dus niet uitwisselbaar. Voor de korte termijn weet ik hier geen oplossing voor. Of je met de eigenaar van de ‘rietzanger’ kennen en zijn roer lenen.

Als je wilt kijken; ik lig nu bij de kuilaart. Overmorgen gaan we richting drachten.

Groet, Rob

Rob
het weer zit niet erg mee, morgen wordt het beter
als je via sneek naar drachten wilt, de brug bij uitwellingerga is mogelijk nog gestremd
ik vaar meestal via langweer trouwens
naar drachten schijnt ook via terherne, akkrum, aquaduct a 32, oude veenen te kunnen
terug naar het topic, ik heb via pb wat foto’s naar Robert gemaild, hiermee moet hij aan de slag kunnen
ik weet nog een mannetje die voor een schappelijk prijsje bussen etc draait, bij belangstelling kan ik contact met hem opnemen
groet
Ton

Nu het project met het Y roer zoals in bovenstaande foto niet bracht wat ik er van gehoopt had, zit ik te denken aan een dubbel roer net als een first 20 of 22. Een dubbelroer heeft alleen zin ingeval van een breed achterschip.
Ik denk dat het achterschip van een Clever of NC700 voldoende breed is om een voldoende gunstig effect te hebben. wat is jullie mening hierover?

wel een gedoetje
de buitenboord motor moet naar het midden, de roeren naar de zijkanten
je zwemtrap kan je niet kwijt
er moet een 2e roerkop komen, en 2 roerbladen
en alles moet opnieuw gemonteerd worden, gaten boren, gaten dichtmaken
en hoe diep/ groot moet je dan die nieuwe roerbladen maken?
bij helling blijft 1 maar blad effectief, je moet een minimaal blad oppervlakte hebben
ton

Klopt met de winter voor de “boeg” zijn er weer zeeën van tijd.
Je reactie doet vermoeden dat je al die moeite voor het niet uit het roer lopen niet ziet zitten.
Oke wanneer de helling zo groot is dat je uit het roer loopt had je eigenlijk al moeten reven dat geef ik toe. Maar bij windvlagen zou het toch wel makkelijk zijn

ik heb van het weekend eens gekeken
de buitenboordmotor in het midden plaatsen is simpel
maar de roerkoppen( noem ik ze maar), naar de zijkanten plaatsen, daar is de spiegel niet voor getekend
er moet een rvs construktie komen om de roerkoppen op de spiegel te krijgen
tussen de roerkoppen onderling moet weer een stang, en die komt in het midden, de al dan niet opgeklapte, bbmotor weer tegen, en daar moet dan weer een helmstok aan
beide bladen moeten kunnen klappen, mijn blad van 50 cm is niet genoeg om droog te vallen, moet geklapt
ik zou een enkel blad niet ondieper maken als 70 cm, winst 30 cm tov het standaard , tja
wijsheid gewenst
ton

Het probleem met de BBM zag ik ook al als een uitdagingimage https://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif
Dat lukt alleen met de BBM in een Bun wat een groot nadeel heeft om hem uit het water te krijgenimage https://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif We gaan er nog een paar nachtjes over slapen…