roer

Ben op zoek naar nieuwe nylon bussen voor de roerophanging (dus niet het zwaard). Wie kan mij op weg helpen.sjon.stout@planet.nl

Na de schade van de Joy ben ik mijn eigen roer ook kritisch gaan bekijken. Ook ik zet vaak een bout door het roerblad om omhoog lopen tijdens het varen te voorkomen. De alle eerste dag dat ik mijn boot ophaalde uit Harderwijk ben ik vastgelopen op het Veluwemeer met een bout door het roer. Door onwetenheid heb ik toen in een paniekreaktie de kiel in zijn geheel opgetrokken met als gevolg dat het roer van de ophanging afschoot. Ik vond dit toen nogal gevaarlijk en heb er over nagedacht om dit te borgen d.m.v. een een splitpen.
Geen goed idee dus wanneer we de foto’s van de Joy bekijken.
Het roerblad blijft drijven in het water. Alleen een borglijntje aan het roerblad vastknopen tegen het wegdrijven.
Wie weet wat de funktie van het metalen plaatje is waar een vraagteken bij staat?

image

Het roerblad wordt vast gezet d.m.v. een lijnklem. Wanneer de lijn van de roerblad niet goed klemt schiet gelijk het roerblad omhoog. Door nu de bout waarop het roerblad omhoog scharniert strakker te draaien gaat het omhoog klappen iets moeiljiker.

roerbladvast

Bij Noel Watersport, de nieuwe importeur zijn de nylon (teflon) bussen op voorraad.
De bussen met een gat diameter van 14 mm kosten per stuk €14,95 incl BTW.

groet, Ton 4ever

Het plaatje met de vraagtekens dient om te voorkomen dat het roer omhoog van de roerpennen afkomt.
Het plaatje hoort aan de andere kant (binnenzijde) van de roerpen te zitten en tegen de roerpen aan.
Als het roer geplaatst wordt dan zal het plaatje boven het roerbeslag klikken.

Jos