Roer en motor bij het traileren

Hallo,

Voor zij die regelmatig met de trailer op stap gaan. Waar plaatsen jullie je roer en motor?

  • In de boot? (Hoe zet je dat veilig vast?)
  • Op de boot? (Dus gewoon laten hangen? dit heeft volgens mij een positieve invloed op het gewicht op de trekhaak.)
  • In je kofferbak? ( Dan zit die heel snel vol)

Ik zou het liefst het boeltje laten hangen. Dat scheelt wat werk bij het tewater laten en een boel plaats in de kofferbak. Ik durf het alleen niet goed. Kan het beslag dit wel hebben?

groetjes,
Victor

1 Like

Dag Victor,
Vorig jaar ben ik met onze Clever 23 naar Berlijn gereden. De buitenboordmotor gewicht ca. 45 kg heb ik in de kofferbak van de auto gelegd. Het roer kan je na verwijderen van een paar boutjes vrij compact in een oude zeilzak schuiven, deze leg ik rechts op de bodem van de kajuit, ingeklemd tussen een paar fenders. Ik zou de motor op een lange reis niet aan de spiegel laten hangen, erg kwetsbaar maar ook roofgoed onderweg naar je vaarbestemming. Om je kogeldruk te regelen heb ik wat gewicht in de bakkisten gelegd. Het aanhangen van het roer en je buitenboordmotor doe je in ca. 10 a 15 minuten.

Nu ik nog met een bestelwagen rij gaat het roer en de motor inderdaad nog makkelijk in de laadruimte. Ik was vooral benieuwd omdat je bij andere trailersailors dikwijls het roer helemaal naar boven geklapt ziet.
Die zeilzak is een goed idee. Dan hangt de kofferbak niet vol antifouling.

Wat betreft de kogeldruk ben ik heel benieuwd wat het dit jaar zal geven. Ik heb recent de oorzaak van mijn “scheve boot” gevonden (zie andere post) en heb 133kg (water en schuim) uit het SB waterdicht schot gehaald. Ik hoop dat die nu mooi recht ligt maar wat kogeldruk zal dat niet positief zijn.