Raamwerk vervangen clever

De ramen en Luik van clever 23 van 1995 zijn inmiddels door de zon ondoorzichtig geworden. Ik wil dit wel vervangen. Hebben jullie dit al bij de hand gehad

Ik heb dit voorjaar de schuif en alle andere delen vervangen.

Dit is best te doen als je een exacte tekening hebt en een beetje geduld om nog wat op maat te schuren.
Ik heb alles besteld bij plexiglas.nl. het maatwerk heb ik hier ter plekke bij een kennis laten doen.

De ramen aan de zijkant staan op de planning voor volgend jaar. Al durf ik daar niet zomaar zelf aan te beginnen.

Nou dat ziet er mooi uit. Bedankt voor de tip.
Groet van Wietske

ja, ik heb ramen en luik vervangen.


Vluchtluik: met een stanlymes door de kit snijden. Dan met een staalborsteltje op de dremel de kit uit het alu profiel. Luik open, plastic er onder, luik dicht en dremelen. Oude perspex opmeten en precies die maat bestellen. Op een tafelschuurmachine de hoeken afgerond. Met een kolomboor de gaten overgenomen. Een aantal gaten zijn ingeboord, niet door-en-door. Vandaar de kolomboor: kan je de diepte instellen.
De handels kan je nieuw kopen, of de O-ringen vervangen voor de afdichting. Monteren met siliconen kranenvet.
Het alu profiel ontvetten. Perspex er in leggen met de beschermfolie er nog op, met houtjes zorgen dat het precies goed ligt. Vanaf de binnenkant met een scherp mesje langs het profiel over het perspex. Nu perspex er uit, het randje beschermfolie er af, ontvetten, schuren korrel 400 en sikaflex 209 N primer om een zwarte rand op de ruit te maken en voor de hechting te zorgen. Primer ook op de kopse kant. kitten, perpex er in, niet te hard aandrukken en een week laten harden. Als de kit hard is met een mesje overtollig kit verwijderen en de beschermfolie van het perspex halen.

Ramen: losschroeven en met heel veel kracht en een dik stanleymes de kit doorsnijden. Dit is de grootste klus. Kozijn schoonmaken: de kit is vreselijk hard. Ik heb dit gedaan met een roterende lammelenschijf P80 op de dremel. Stofzuiger er bij tegen het stof. Kozijn ontvetten met VHB ontvetter.
De ramen heb ik nagemaakt door perspex te bestellen in een overmaat. Dan een aantal schroefgaatjes doorboren, oude op nieuwe ruit met boutjes met verzonken kop en dan met een copieerfrees op een copieertafel. Zie foto: ik heb die zelf gemaakt door mijn feesmachine op een verzonken alu plaat in mijn werkbank te monteren.


Raam er in, houtjes, mesje aan de binnenkant, randje folie er af, ontvetten, schuren, 209N primer. Op het polyester andere primer:
3M primer 94. Alle primer laten drogen.
3M VHB 4991 tape. Is 2.3 mm dik (even zoeken, ander nummer: ik heb dunnere gebruikt) Tape aanbrengen. Om de ramen er in te zetten krijg je 1 kans: vhb tape plakt vreselijk goed. Ik heb sathe pennen in de schroefgaten gezet en die door de gaten in de ruit gedaan. Nu kan je de ruit laten zakken en zit ie goed. Goed aandrukken, aantal schroefjes, niet te strak. Kozijn afplakken met schilderstape, afkitten, drogen, snijden.
Kit: Bostic MSR

Perspex bij stout kunsstoffen, die leveren op maat. Lijmproducten en advies van Asperen kleefstoffen.

waar je over kan discusseren:
-perspex of polycarbonaat? perspex is in meer kleuren, polycarbonaat wordt niet craquelé
-Wel of geen schroeven? Volgens van Asperen moet je bij een buiging altijd een mechanische bevestiging hebben, anders gaat het op den duur los. Ik had geen zin om dit uit te proberen en er tussen Vlieland en Terschelling met 6Bf achter te komen dat ik misschien tóch beter een paar schroefjes had kunnen zetten. Bovendien zijn de gaatjes vreselijk handig bij kopiëren en plaatsen
-is dit de juiste kit en kleefstof? Ik ga nu het 3e seizoen in sinds het vervangen en er lekt niets.

Kosten: 200 euro kunststof (ik heb ook de schotjes vervangen) en 200 euro plak-en-kleef.

Als je alles zelf kan behalve werken met een kopieerfrees dan kunnen we dat samen in mijn garage doen. Het meeste werk is het opruimen achteraf.

Hier het verslag hoe eea tot stand is gekomen:
verslag zeilersforum

Groetjes, Rob

Hoi Rob. Ziet er inderdaad prachtig uit. Ik denk dat perspex hebt gebruikt wat iets donkerder is. Welke dikte heb je gebruikt voor de ramen en voor de luik achter, bij de kajuit.
Groetjes Wietske
Workum

Luik en ramen 8mm. De geleiding van de schotjes ook 8mm. Je zou de bovenste en onderste 6 kunnen maken. Schotjes zelf 6 mm.
Volgens de site kan je de smalle stroken niet bestellen. Dat heeft met verzenden te maken: samen met de grote stukken is het niet breekbaar!en kan het wel

Gr Rob

Bedankt rob, zal eens kijken hoe ik het ga aanpakken. Gr Wietske