Polyester reparatie romp

Beste zeilers,

De onderwaterlijn van de romp van mijn clever 23 heeft paar diepe (6 mm) krassen (60 cm lang) opgelopen.

Oorzaak: bij te water laten vanaf de trailer liep de boot naast de rubberen rollen en schraapte over de scherpe hoeken van de beugels waarop de rollen draaien. Zie verder ‘lessons learned’ onderaan.

Wie weet hoe je deze reparatie het beste kan uitvoeren? Ik overweeg om het zelf te doen zodra de temperatuur beter is en de boot daardoor weer vroeg het water in kan.

De schade is overigens verzekerd en dat zou weer reden zijn om het te laten doen door een professioneel bedrijf. De boot ligt nu op trailer in Aalsmeer en komt 24 maart los uit de winterstalling. Wie kent er een goed polyester reparatiebedrijf in Randstad?

Ik heb foto’s maar het plaatsen op deze site blijf ik lastig vinden. Mailen kan wel.

Alvast dank voor het meedenken

Groet

Roy

Lessons learned:
ik was alleen en aan een lage slootkant. Trailer kon niet in het water. De hellingshoek vanaf de slootkant was achteraf gezien toch te hoog. Het kanteldeel van de trailer kantelde wel heel ver maar de spiegel begon te drijven en trok scheef weg. Daardoor liep hij scheef van de rollen en viel er tussen. Stom stom stom.

Lastig, balen ook.

Bij een gewone kras zou ik het zelf (niet geheel) opvullen met polyesterplamuur, of eventueel polyesterhars met vezel (al dan niet in stukjes geknipt). Polyesterhars is lastiger werken op niet horizontale oppervlakken, loopt eruit, maar is sterker. Eventueel tijdelijk dichttapen om leeglopen te voorkomen.

Afwerken met een gelcoat van dezelfde kleur als de romp (eventueel eerst een beetje polyester er uit “dremmelen” om een voldoende laag gelcoat te krijgen.

Grotere hoeveelheden koop ik bij bij Polyservice in Nieuwekerk ad IJssel. Bij Polyservice weten ze misschien iemand die e.e.a. kan uitvoeren.

Als het verzekerd is dan moet je je bedenken dat een professioneel bedrijf het wellicht onzichtbaar gerepareerd krijgt. Zelf onzichtbaar repareren is moeilijk als je dat niet gewend bent. (met name de gelcoat). Komt er antifouling over, dan is dat minder belangrijk. Dan is alleen plamuur misschien voldoende ?

Bij epoxy is er een variant die uithard bij lagere temperaturen (5 - 15 graden) maar epoxidy hard sowieso langzamer uit dan polyester, en mag je niet zomaar gebruiken als er daarna weer Gelcoat overheen moet. Ik weet niet of er een polyester is die bij lagere temperaturen uithardt.

Wellicht kun je bij polyesther volstaan met een Fohn. Neem dan geen ijskoude polyester als uitgangspunt.

Verder zijn de glasweefselmatten van polyester en epoxy anders en niet uitwisselbaar.

Succes

gr. Ton

Dank voor de reacties. ik heb de boot weggebracht bij dichtsbijzijnde reparateur. Polyvision in Alphen a/d rijn. Eenmansbedrijf die vooral veel op lokatie werkt.
Prima werk en redelijke prijs.

Groet

Roy