Plooien in grootzeil

Dit weekend weer gezeild op het zwarte water van Zwartsluis naar de Ramspolbrug en weer terug. Het valt me al een tijdje op dat er plooien lopen in het grootzeil vanaf de mast schuin naar beneden naar achteren. Ook valt het voorlijk iets naar binnen wat ook een remmende werking heeft.
Na de giek iets hoger gezet te hebben en het zeil iets strakker omhoog te hebben gehesen worden de plooien wel iets minder maar zijn nog niet helemaal weg.
Wie weet hoe hoog de giek moet staan tijdens het zeilen (90 graden of helemaal los) en wie heeft hier nog meer last van.

Hoi Baas,

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je kraanlijn nog strak staat (de lijn van de top van de mast naar het uiteinde van je giek) deze moet los hangen zodat je giek eigenlijk aan het grootzeil hangt.

Hopenlijk heb je iets aan deze tip.

Groeten gerard

Wel kan je met de kraanlijn de giek iets liften bij super licht weer. Door allen het gewicht van de giek zal het zeil al enigzins vlaktrekken.

Wedstrijdzeilers gebruiken deze truuk om het gewicht op te heffen en een fractie meer bolling te krijgen. Altijd gecombineerd met nauwelijks uithalerspanning en nauwelijks spanning op de grootzeilval.

Onder alle andere omstandigheden : kraanlijn los

groet, Ton

Ik heb het idee dat ik het zeil niet ver genoeg omhoog kan hijsen.
Hoe hard kun je doordraaien met de lier hendel zonder dat er iets stuk gaat? Moet de spleet in de mast ook ingevet worden b.v. met siliconenspray?

Ik trek grootzeilval bij weinig wind zonder lier door tot de horzontale plooitjes er net niet uit zijn. Bij meer wind/aan de wind met cunninghamlijn doorzetten.

groet, Ton

Dit weekend zijn we wezen zeilen van Zwartsluis naar Urk. Kraanlijn los gegooid, het zeil goed strak omhoog gelierd en waarempel het zeil stond plooiloos in de mast. Waarschijnlijk was ik altijd te bang dat mijn grootzeilval brak. Je moet echt wel veel spanning op de val zetten. Kon gelijk merken dat de boot veel beter en sneller zeilde.
Op de heen weg hebben we gemiddeld 5 knopen gezeild met een maximum van 5,7 knoop op de terug weg kwamen we ook regelmatig boven de 5 uit.
Ik heb nu nieuwe zeilleuvers van Rob Meeuwsen Uit Zwolle gekregen.
Die wil ik nu eerst uitproberen. Ik heb altijd het idee dat de leuvers die ik nu gebruik te zwaar lopen.

Beste Baas,

Omdat je zoveel kracht moet zetten, weet jij zeker of jouw bovenste wieltje in de mast goed rond loopt?
Ik bedoel waar de grootzeilval de mast in gaat. Bij mij zat er bramen die onder spanning nog meer wrijving gaven. Ik heb deze weg gevijld.
suk6 vrg gr bert van de @joy

Het bovenste wieltje loopt verder soepel en er zitten ook geen bramen aan. Ik heb gemerkt dat er ook behoorlijk wat rek in mijn grootzeilval zit. Die horen toch rekloos te zijn. Als ik het grootzeil nu behoorlijk doorlier dan is het zeil plooiloos. De neerhouder moet je die ook lieren bij veel wind?

Ik lier de neerhaler niet, ik zet hem alleen aan. Eigenlijk v.n.l. bij ruime en voor de windse rakken tegen het omhoog waaien van de giek, (waarbij de spanning van het achterlijk verdwijnt).

groet, Ton