Plat varen

Heb afgelopen weekend voor het eerst in mijn nieuwe Clever op de Ketel gevaren bij harde wind. Kwam er achter dat de boot met een rif (meer zitten er niet in het zeil) en fok de boot snel plat vaart. Dat geeft wel een kick, maar weet niet goed hoe ver hij kan. Weet iemand daar antwoord op?

groet Andre

Door het beperkte ballast gewicht gaat de boot vrij snel schuin.
Daar staat tegenover dat je met heel weinig wind toch nog heel behoorlijk vooruit komt.

Het schuin gaan heeft geen positief effect op de snelheid. Hoe schuiner je gaat, hoe meer weerstand van de romp op het water en hoe minder wind je vangt. Dat laatste zorgt ervoor dat bij de theoretische maximale hellingshoek van 90 graden (mast horizontaal) er geen wind meer wordt opgevangen en de boot zich weer opricht.

In de praktijk heb ik nooit schuiner gevaren dan zo’n 30 graden, het water komt dan tot over de stootrand aan lij.

Aan de wind zet ik vanaf een dikke 3 beaufort een rif en het 2e vanaf 4. vanaf 5 beaufort is aan de wind zeilen, zelfs met 2 riffen niet meer aan de orde. Ik heb wel gemerkt dat met nieuwe zeilen, later een rif gezet hoeft te worden omdat je de zeilen snaarstrak kunt trimmen en zodoende minder wind vangt.

Waterman

varen op het ketelmeer? Lig je in ketelhaven?

En hoe plat ie kan?
Toen ik onze boot gekocht had voeren we over het ijsselmeer richting zwartewater. wind pal achter, spi er op. het ging steeds harder waaien maar daar heb je pal voor de wind weinig last van. Tot er een keer iets mis gaat: broach en platslaan.
De top van de mast heeft nét niet het water geraakt. De lier op de kuiprand was nat. Ik stond op de binnenkant van de kuip, op de zijkant van de bakskist. na een paar hele angtige seconden kwam ie weer overeind en konden we verder.
De boot is zo bol dat er in de zijkant voldoende drijfvermogen zit. Het water liep niet over het randje van de kuip. Wel wordt op zo’n moment duidelijk waarom de kajuitingang zo smal is.

En ik deel de mening van waterman: met nieuwe zeilen die je heel strak kan trimmen gaat het langer goed. Ik heb voor harde wind wel een kleinere fok (5 m2 ipv 8). En twee riffen. Dan kan je tot en met 5 aan de wind varen. Je kan altijd achteraf in je zeil nog een rif bij laten maken. Kostte me een paar jaar terug voor een kolibri bij Jama in Zwartsluis 100 euro. Of op marktplaats omzien naar een kleinere fok

Groeten, Rob

Heren bedankt voor jullie uitleg. Ik was zelf er al achter gekomen dat een 2e rif geen overbodige luxe is. Daarom ligt het grootzeil nu bij de zeilmaker. Ik lig met mijn boot in Oudega, friesland, maar ga deze zomer 2 maanden in Kampen liggen. Vandaar ga ik het Ketelmeer en IJsselmeer op. Ik hoop daar genoeg ervaring op te doen om in augustus richting het wad te kunnen. Maar eerst nog maar eens wat vertrouwd worden met de boot. Misschien is een kleinere fok ook geen overbodige luxe. Ik heb nog een fok liggen van een schakel. Zal deze eens opmeten hoe groot die eigenlijk is. Nieuwe zeilen wil ik nog maar even mee wachten.

foto ">plaatje

edit moderator: plaatje als link

Groetjes Andre

Had even geprobeerd een foto bij het stukje te plaatsen. Nou geen succes dus.

Ik heb de afgelopen 3 weken gevaren, en voor het eerst mijn derde rif (meerdere keren, windkracht circa 6) met standaard fok uitgeprobeerd. Ik kom daarmee goed vooruit en op vlak (lees beschut water bij dergelijke harde wind) kan ik nog prima hoogte lopen en ik vind de boot nog steeds goed neutraal op het roer. Op open water (Ijselmeer, Wad, Ketelmeer) gaat hoogte lopen dan niet meer. Dan is het beuken inclusief klapperkiel tegen de wind.

Wat verder opvalt bij het derde rif is dat het lozen van het grootzeil weinig effect meer heeft op de hellingshoek. Lozen van de fok des te meer. Eigenlijk zou ik ook een kleinere fok moeten hebben.

Wij hebben een prima tocht naar Schiermonnikoog gehad, veel wind tegen of aan de windse rakken. Daarom heen en terug via Overijssel en Friese Meren. Vanaf Kampen eergisteren in 1 keer naar Naarden. Over IJsselmeer was heen gee optie (smoieharde noordooster dus pal tegen, en op het later op het wad westenwind waardoor via het wad lastig werd.

Ik heb trouwens een 2009 kaart (ANWB 1812) van waddengebied over : onder andere Ameland, Schiermonnikoog, Lauwersoog en 2 duitse waddeneilanden.
Weinig gebruikt, geen aantekeningen. nieuwprijs € 27,25. Voor € 17,50.

groet, Ton

Hoi Ton,

mooie tocht, ben benieuwd waar je op de wadden allemaal geweest bent. Drie weken op een clever, klinkt als een supervakantie!
Dat van die kaarten had ik eerder meoten weten; net beide aangeschaft voor een waddenweek begin juli.

Groeten,Rob

beste allen,

Pas op de Westeinder verrast door gemene vlaag terwijl de grootschoot eventjes was vastgezet om fok extra aan te halen. Hierdoor even flink schuin gegaan en hap water geschept in de kuip. Meteen grootschot losgegooid en geschrokken met natte voeten verder gezeild.

op mijn clever 1997 is door vorige eigenaar een overloop voor de grootschoot gemonteerd. Simpelweg een rails gemonteerd over de banken en de holtes van de bank opgevuld met teakblokjes. De rails is niet geborgd op het oorspronkelijke oog op de vloer.

Hierdoor is de hellinghoek zeer goed te beperken bij veel wind. Het 2e rif laat ik ook aanbrengen.

Stormfokje gevonden via Marktplaats voor € 50,- . Worden er regelmatig aangeboden.

Wat bij mij erg helpt is een later gemonteerde overlooprails voor de grootschoot, zo kun je zeil strak zetten, maar de hellinghoek beperken

Roy