Ophaal mechanisme kiel

Beste,

Zoals in een vorige post vermeld, sta ik op het punt een clever 23 te kopen.

Bij inspectie van de boot had ik de indruk dat de rubber rollen bovenaan de kiel schuin stonden tov de kielschacht. Zie foto.
https://goo.gl/photos/fuW2aEDE4d4Ef8oP7

Is dit een probleem? Zo ja is dit eenvoudig op te lossen?
Moet hiervoor de kiel volledig uit het schip worden gehaald?

Is hetjuist dat als je bij een proefvaart merkt dat de kiel niet bonkt en dat hij makkelijk op en neer gaat dat dan alles ok is?

Vriendelijke groeten,

de link werkte niet, ik heb het er even een adres van gemaakt. Als je dat knipt en in je browser plakt komt het plaatje voor de dag.

nee, dat is niet goed. Heeft een beste klap gehad.
En lekkage van bovenaf bij de kielkast is voor mij ook nieuw.

Is dit te repareren? jawel, ik heb iets dergelijks ook wel eens bij de hand gehad.

Werkwijze:
-kiel in de bovenste stand, van onderaf steunen.
-2 rvs maststeunen losschroeven
-Pen van het hefmechanisme van de kiel verwijderen, moet je in de kajuit zijn.
-de rol in de kielkast zit nu los, kan je pakken.
-nu kan je het rvs deel losschroeven van de kiel. zit met een aantal hele dikke bouten vast.

wat je dan hebt is een vlakke plaat RVS die bovenop de kiel ligt, en daar aan vast gelast een driehoekige doos van RVS waar de rollen inzitten.
Ik denk dat op de foto dat spul zo krom is dat je dat gedeelte na moet laten maken.

Op mijn boot was die driehoekige doos losgescheurd van de onderplaat. Een kennis is RVS lasser en heeft de hele boel nieuw gemaakt van afvalstukjes RVS van het bedrijf waar hij werkt. Als ik dat bij een bedrijf had laten doen dan was het nog een dure grap geworden.

je vraagt: Is het juist dat als je bij een proefvaart merkt dat de kiel niet bonkt en dat hij makkelijk op en neer gaat dat dan alles ok is?

Het is in elk geval goed de kiel niet te hard bonkt en hij makkelijk op- en neer gaat. Maar er kan nog wel eea mis mee zijn.

Gr Rob

Ik heb dit weekend de kiel dan toch maar even eruit gehaald.
Takel boven in een boom gehangen en kiel eruit getakeld. Best spectaculair en spannend maar zeer vlot verlopen.

De kiel en heel de constructie zagen er zeer behoorlijk uit. Buiten het rvs beslag dat bovenaan om mysterieuse reden krom was. Met een grote hamer alles terug “recht” geslagen en het ziet er terug prima uit.

Wat me opviel is dat de RVS plaat mooi op de kiel gebout is maar dat er geen rondsels onder de bouten zitten. Is dit standaard zo bij alle clevers of een vergetelheid bij die van mij.
Ik heb het risico niet genomen om de bouten los te schroeven. Ze zaten behoorlijk vast en als er een afbreekt kan ik het seizoen wel vergeten.