Ik vroeg me af heeft iemand ervaring met het onderhouden van de lieren?
Het buitenhuis is er eenvoudig af te krijgen. Schroevendraaiertje sluitveer en deksel eraf.
De behuizing voorzichtig eraf halen. Er zitten heel kleine veertjes in de klepjes aan de binnenkant. Twee bleken er kapot.
Wat je op de boot houdt zijn de ratel kolommen. Volgens mij 4 x dezelfde maar bij 1 zat er net een andere sluitring bij dan de anderen.
Ook wel grappig de een nog heel erg greasy en de andere weer helemaal droog. Erg smerig in ieder geval en veel klepjes niet soepel verend.
Mooi klusje om ze een beurt te geven.
Vragen:
Kan e.e.a. nog verder uit elkaar? De bovenste ratel lijkt een los onderdeel.
Moet het er dan wellicht geheel af door de schroeven los te maken? Elder op het forum las ik dat het tapdraden betreft. Dus niet met moeren ga ik maar vanuit.
Heeft iemand fotos van hoe het er uit hoort te zien of documentatie van lewmar? Zal zelf ook nog even zoeken.
Hoe het beste te degreasen en weer te smeren? Waarmee?
Benieuwd of ik het geheel er af kan halen zonder dat er moeren in de dubbele schaal vallen.
Met de valstoppers ben ik ook bezig geweest. Die zitten met bouten en moeren maar daar kan je bij mijn boot dus echt met geen mogelijkheid bij! Een plaat met tapdraden was veel beter geweest.
Via de verlichting kan ik met een tiewrap voelen dat er moeren zitten maar ik kan er met geen mogelijkheid met een spanner bij…
Nu snap ik ook waarom sommige ratels helemaal goor waren en het niet goed deden. Ik mis 3 keer die ring die moet voorkomen dat de grease naar het bovenste ratel deel verhuisd… Dan gaan die klappertjes dus plakken zoals bij mij.
Op zoek dus naar paar van die brede ringen en die kleine veertjes.
je kan van Lewmar servicekits kopen.
Wat wij vroeger met die lewmars deden, was nu en dan helemaal schoon maken met whitespirit of zo en dan opnieuw met lagervet smeren.
Wel opletten dat er niet zo’n veertje of zo wegspringt.
Om de Lewmar uit elkaar te halen heb je normaal enkel een kleine schroevendraaier nodig om de bovenste ring weg te halen.
Hallo Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan,ik kon de basis er zo afschroeven,in mijn NC 700 zit een ik denk een rvs plaat in gelamineerd.Niet te vet maken een paar drupje “naaimachine olie “op de klepje met veertje.