Nieuwe genua laminaat

Hi allemaal,

Mijn genua is een oude lap en als je het mij vraagt ook niet goed gesneden voor mijn boot. Het leioog is niet mooi om het midden te trimmen, om het goed te krijgen zou de rails nog verder naar achter moeten lopen.

Anyway vervangen dus en met oog op wedstrijdjes hier op het Eemmeer eens kijken of iets moois kunnen uitzoeken.

Mijn dacron grootzeil is overigens nog prima en kan ik o.a. met cunningham nog mooi in vorm krijgen. Met de genua heb je die opties niet en is het echt klaar.

Voor het vormbehoud en hoogte kunnen blijven varen zit ik te denken aan een laminaatzeil. Nadeel is kennelijk het hanteren / opbergen etc. Plus dat hij sneller uit elkaar valt dan dacron maar wel lang zijn vorm vasthoud.

Wilde eens bij Hagoort gaan praten en anders de vries. Maar eerst maar eens jullie tips en ervaringen! Weet niet wat de nieuwste ontwikkelingen of materialen zijn.

Snelheid en hoogte wordt ik blij van en looks ook. Maar ik ben ook niet iemand die zijn zeilen als porselein behandelt. :wink:

Koen

Mijn Clever was gewoon geleverd met een standaard fok. In mijn zoektocht naar meer alternatieven wat voorzeilen betreft ben ik op maktplaats gestoten op iemand die enkel tweedehands zeile verkoopt. Gewoon even doorgeven wat ik zocht was voldoende om een nog deftige genua voor een habbekrats te kopen.

Ok het is geen nieuw zeil en heeft zeker niet “de looks” maar om het grootste deel van de tijd opgevouwen te zitten in een zeilzak in de kast… Doet die prima zijn ding.

Ben even in de mailbox gedoken “Benno Elbers” was de markplaats verkoper.

Ik heb afgelopen jaar een setje zeilen van miedema gekocht. Daar zijn ook zeilmakers die iets met je wensen kunnen, en goed adviseren. Ik heb nu een kleinere fok dan eerder (deze hangt niet over de zeereling) en zeils minstens net zo snel.

Toen ik de boot kocht zat alleen deze lap, kwaliteit flut, als voorzeil erbij
Veel te groot, ik heb direct een ha fok laten maken
Jouw huidige zeilen zijn ondertussen setje3
Zeilmaker miedema adviseerde om geen laminaat te nemen, omdat het doek te zwaar zou worden voor de boot
Ik zou nooit voor zo’n, (ik denk 130%) genua gaan, maar een 110
Mijn huidige boot zit laminaat op, aanrader, zeker in combi met vallen met dyneema kern
Absoluut rekvrij
Sommige/de meeste / alle dyneema zeilen zijn gevoelig voor strak vouwen
Oprollen dus
Van polyster vallen kan je de kern vervangen voor dyneema

@Rob_Listo hoe ziet jouw zeilgarderobe eruit? Wat voor genua heb je en waar laten maken?

grootzeil en high aspect bij Quantum. Tourlaminaat, star-cut gesneden. Ingemeten door Nic Bol, zelf wedstrijdzeiler, werkt nu bij een Nederlandse zeilmaker.
Dit zijn fantastische zeilen; goed, mooi trimbaar, kunnen wat hebben. Zelfs na 19 jaar (verwachte levensduur 6 jaar) prachtig in model.

Spi zat bij de boot. is een runner (niet heel vlak gesneden) van een iets dikker doek. Voldoet. Zou eens een nieuwe mogen komen voor hogere koersen: het model is er wat uit.

Genua. Dacron. 6 jaar oud. Van een zeilmaker in Wezep. Als ik alles opsom wat er mis is met dat zeil word ik depressief. Samengevat: niet naar wezep voor je zeilen.

Groet, Rob

1 Like

Interesting, welke J maar zou je moeten nemen voor je genua als je al een HA fok hebt? Wat is een goede aanvulling van het arsenaal? Heb verder een Code 0 en een spi.

Miedema heeft nu een aanbieding, Laminaatzeilen voor de prijs van dacron…

Mijn genua gaat tot de blokken naast de ramen. Doet het tot 11 kn schijnbare wind. Als je code zero het tot bv 8 kn aan de wind doet is je uitave niet heel zinvol, lijkt me.

Gr Rob